Gå til innhold

Den store tegnspråktråden.


V_B

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet+312

Kjempeinterresant tråd=) Jeg lærte meg alfabetet på barneskolen, men husker bare hvordan å stave navnet mitt nå. Men "min" t er anderledes enn den som er i starten av tråden her, jeg knytter lillefinger,ringefinger og langefinger, tommelen ligger inntill og pekefingeren krøller seg liksom rundt tuppen på tommelen, er dette galt? Om noen skjønte hva jeg mente da. nå er det jo over 10 år siden jeg lærte dette så det kan hende tegnet blir sett på som gammelt? om det har noe å si lærte jeg alfabetet på døveskolen/folkehøyskolen på Ål hallingdal. Kansje dialekten er noe anderledes her? (vi kaller det bare døveskola her, vet ikke hva det heter der oppe :p grunnen til at vi fikk lære litt var att en i klassen hadde en forelder som jobba der ope, så vi var der på utflukt)

 

synes språket er spennendes og har lyst til å lære meg det en gang. frem til jeg leste denne tråden trodde jeg tegnspråk var likt i hele verden, en smule naivt kanskje. xD

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjempeinterresant tråd=) Jeg lærte meg alfabetet på barneskolen, men husker bare hvordan å stave navnet mitt nå. Men "min" t er anderledes enn den som er i starten av tråden her, jeg knytter lillefinger,ringefinger og langefinger, tommelen ligger inntill og pekefingeren krøller seg liksom rundt tuppen på tommelen, er dette galt? Om noen skjønte hva jeg mente da. nå er det jo over 10 år siden jeg lærte dette så det kan hende tegnet blir sett på som gammelt? om det har noe å si lærte jeg alfabetet på døveskolen/folkehøyskolen på Ål hallingdal. Kansje dialekten er noe anderledes her? (vi kaller det bare døveskola her, vet ikke hva det heter der oppe :p grunnen til at vi fikk lære litt var att en i klassen hadde en forelder som jobba der ope, så vi var der på utflukt)

 

synes språket er spennendes og har lyst til å lære meg det en gang. frem til jeg leste denne tråden trodde jeg tegnspråk var likt i hele verden, en smule naivt kanskje. xD

 

Den t-en som du beskriver høres ut som ein av to forskjellige t-ar som eg kjenner til :)

 

Dersom du vil lære tegnspråk så er det bare til å ta kontakt med ditt lokale døvesenter, og høre ka tilbud dei har. Evt dersom du er i 'rette alderen' så kan du jo ta eit år på Ål folkehøgskule og kurssenter for døve, dei har teiknspråkkurs for hørande :) Du skriv ingenting om kor i landet du bur...?

Endret av Bonselo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Jeg kommer nok ikke til å gå på folkehøyskole på ål, etter som jeg bor på ål ;) har bodd her siden jeg var fem og med en gang jeg er ferdig med vgs skal jeg vekk ;)

Trodde det kom frem i det jeg skrev at jeg bor på ål, tror det står i profilen min også, det gjorde ihvertfall det, uansett, det er der jeg bor da :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ser at det forsatt er litt liv her, men som jeg har sett i tråden så har det blitt forsøkt å lære bort enhåndsalfabet enkeltvis på bilder. Litt tungvint i lengden, men det finnes nå en egen kanal (brukerkonto) i YouTube hvor det ligger komplett enhåndsalfabet på video. Hvert tegn har egen kort klipp med interaktive funksjoner.

 

Norsk Tegnspråk kanal

 

Spilleliste for enhåndsalfabet

Endret av Xagits
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg vil informere om at det skal være tegnspråkkurs åpent for alle i Trondheim helgen 13.-14. mars. Så de som vil lære seg grunnleggende tegnspråk har muligheten da! Skal komme med mer info så snart det blir tilgjengelig.

 

(Jeg er ikke med i komiteen som arrangerer kurset og vet ikke så mye mer enn det de har sagt offentlig, bare så det er sagt.)

 

EDIT:

Info om kurset:

 

 

RAFT skal arrangere et tegnspråk-kurs 13.-14.mars 2010.

Dette skal foregå i Trondheim på HiST Kalvskinnet i E-bygget på rom E123.

Tidspunktene for kursdagene blir: Lørdag 11-15 og søndag 12-15.

 

Tegnspråk-kurset er GRATIS!!! Det inkluderer både selve kurset og mat og drikke som er i pausene.

Ta med deg et speil, da det trengs pga noen øvelser vi skal ha.

 

Kurset skal inneholde grunnleggende tegnspråk, med spesielt fokus på kroppsspråk og mimikk. Vi har leid inn instruktører som har god tegnspråkkompetanse. Vi skal ha morsomme leker, og samtidig lære nyttige tegn. Dette blir gøy dere!!

 

Påmeldingsfrist er innen torsdag 11.mars!

 

 

For spørsmål og påmelding ta kontakt med:

 

Therese Strømberg- leder for komitéen og tolkestudent:

Mail: me_tessa alfakrøll hotmail punktum com

Telefon: 482 åttisju 345

 

Eller

 

Lise Marian Lunga- medlem i komitéen og tidligere tegnspråkstudent:

Mail: lise_marian alfakrøll hotmail punktum com

Telefon: 418 femtien 004

 

 

Vel møtt til alle som er interessert i å lære seg litt nybegynnende tegnspråk, dette blir gøy! Husk påmelding per e-post, SMS eller melding på facebook til en av administratorene av denne gruppen, godkjenning på eventen her telles ikke som påmelding!

 

 

Med vennlig hilsen

RAFTs seminarkomité

 

 

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil informere om at det skal være tegnspråkkurs åpent for alle i Trondheim helgen 13.-14. mars. Så de som vil lære seg grunnleggende tegnspråk har muligheten da! Skal komme med mer info så snart det blir tilgjengelig.

 

(Jeg er ikke med i komiteen som arrangerer kurset og vet ikke så mye mer enn det de har sagt offentlig, bare så det er sagt.)

 

EDIT:

Info om kurset:

 

 

RAFT skal arrangere et tegnspråk-kurs 13.-14.mars 2010.

Dette skal foregå i Trondheim på HiST Kalvskinnet i E-bygget på rom E123.

Tidspunktene for kursdagene blir: Lørdag 11-15 og søndag 12-15.

 

Tegnspråk-kurset er GRATIS!!! Det inkluderer både selve kurset og mat og drikke som er i pausene.

Ta med deg et speil, da det trengs pga noen øvelser vi skal ha.

 

Kurset skal inneholde grunnleggende tegnspråk, med spesielt fokus på kroppsspråk og mimikk. Vi har leid inn instruktører som har god tegnspråkkompetanse. Vi skal ha morsomme leker, og samtidig lære nyttige tegn. Dette blir gøy dere!!

 

Påmeldingsfrist er innen torsdag 11.mars!

 

 

For spørsmål og påmelding ta kontakt med:

 

Therese Strømberg- leder for komitéen og tolkestudent:

Mail: me_tessa alfakrøll hotmail punktum com

Telefon: 482 åttisju 345

 

Eller

 

Lise Marian Lunga- medlem i komitéen og tidligere tegnspråkstudent:

Mail: lise_marian alfakrøll hotmail punktum com

Telefon: 418 femtien 004

 

 

Vel møtt til alle som er interessert i å lære seg litt nybegynnende tegnspråk, dette blir gøy! Husk påmelding per e-post, SMS eller melding på facebook til en av administratorene av denne gruppen, godkjenning på eventen her telles ikke som påmelding!

 

 

Med vennlig hilsen

RAFTs seminarkomité

 

 

 

 

hvordan klarer døve å være ute i samfunnet når dem ikke hører noen ting av det folk sier?

munnavleser?

øynekontakt?

skrive lapper?

kroppspråk?

tegnspråk?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ja, det er bra å se at mange interesserer seg for tegnspråk :) blir glad når jeg ser at flere er blitt interessert i dette. det er en fin måte å kommunisere på feks gjennom vindu, der kan man ha en fordel med å kunne tegnspråk ;) blant andre situasjoner :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...