Gå til innhold

Retningsbestemte kabler - tull?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det høres forferdelig dumt ut med retningsbestemte signalkabler.

 

For å ta et eksempel er signalkabelen fra CD spiller til forsterker til musikkanlegget merket som retningsbestemt, som visstnok skal tilsi at hvis du kobler den "rett vei" vil du få bedre signal på mottakerenden av kabelen.

 

Er det noe sant i dette eller er det bare pølsevev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det høres forferdelig dumt ut med retningsbestemte signalkabler.

 

For å ta et eksempel er signalkabelen fra CD spiller til forsterker til musikkanlegget merket som retningsbestemt, som visstnok skal tilsi at hvis du kobler den "rett vei" vil du få bedre signal på mottakerenden av kabelen.

 

Er det noe sant i dette eller er det bare pølsevev?

8744934[/snapback]

Det kan hende det har noe med i hvilken ende dem har koblet til skjermingen. Bortsett fra det kan det ikke ha noe å si med mindre kabelen har innebygget filter.

Lenke til kommentar
Så det er med andre ord ikke nødvendigvis oppspinn?

8745166[/snapback]

Jeg ville sjekket dette med skjermingen ja. Skjerming skal kun festes på den ene siden, da den ellers ikke er spesielt effektiv. Hvilken side den festes i tror jeg ikke har veldig mye å si, men det skader ikke å følge anbefalingen på kabelen.

 

Hvis det er en kabel med filter, så ville jeg ikke kjøpt den.. Men da vil det isåfall være best å ha filteret på den siden hvor du skal benytte signalet, og ikke ved kilden.

 

For all del vær litt skeptisk til hva selgerne forteller deg. Hvis strømmen går ekstra fort i en kabel, så er det bare å gå et annet sted ;) Selv om kabler faktisk kan ha en merkbar filtereffekt på høye frekvenser. Skal ikke uttale meg om 20kHz er en høy nok frekvens til at det blir merkbart, men en kabel er iallfall et filter.

Lenke til kommentar

Skal vi se, kabelen jeg kjøpte skal nå være bra den, QED Qunex 3 kjøpt på Hifi-Klubben. Det eneste som står på pakken om skjerming er noe aluminiumsfolie som ligger mellom PVC tuben og selve lederne, og noe om Twisted Balanced Geometry.

 

Må si jeg er rimelig grønn hva kabler angår, og hvordan skjerming osv fungerer, men synes det hørtes litt rart ut at signalet går bedre den ene veien enn den andre veien i en kabel :)

Lenke til kommentar
Skal vi se, kabelen jeg kjøpte skal nå være bra den, QED Qunex 3 kjøpt på Hifi-Klubben. Det eneste som står på pakken om skjerming er noe aluminiumsfolie som ligger mellom PVC tuben og selve lederne, og noe om Twisted Balanced Geometry.

 

Må si jeg er rimelig grønn hva kabler angår, og hvordan skjerming osv fungerer, men synes det hørtes litt rart ut at signalet går bedre den ene veien enn den andre veien i en kabel :)

8745331[/snapback]

Signalet går ikke bedre den ene veien enn den andre veien i en slik kabel nei. Men hvordan støy kobles inn til signalkilden blir forskjellig alt etter hvilken side skjermingen er jordet på. Det vil alltid være en viss støykobling, men med skjermet kabel vil høyfrekvent støy i større grad absorberes som hvirvelstrømmer i skjermingen (blant annet), og dermed får du renere signal inn til forsterkeren.

 

Jeg vet ikke hvilken side det teoretisk/praktisk sett er best å jorde skjermingen på, men logikk tilsier at det er smartest å la den best støyskjermede av enhetene ta seg av denne jobben -- men jeg vil tro det er en marginal forskjell som du vanskelig kan oppdage.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Qed kablene mine er også retningsbestemt.. RCA phono hehehe.. Jeg synes det er utrolig morsomt.

 

Det har med hvordan kablen er surret, og "innbrent".

 

Den religiøse teorien kommer fra at folk tror på innbrenning... Mange ganger er det bevis i teorien også, men dette har nok mer med høytalere og oppvarming av elektronikk.

 

Men så lenge folk betaler I-Land fabrikker for å teste inn kablene med musikk i England, så synes jeg det bare er hyggelig og koselig.

 

Når man gjør alt for at det skal lyde bra, passer på hvordan kabelen er surret og innspilt osv så har man iallefall gode intensjoner, og selv om det blir dyrt så kan det jo hende at flere av noen av de andre bestrebelsene funker.

 

Men i en vanlig phono eller høytaler kabel så er dette mest religiøs hifitro.... Jaja jeg er vel litt troende selv siden jeg snudde kablene i pilens retning....    ;)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at ingen kan skille mellom Biltemas 4 mm2 høyttaler kabel mot de dyreste 4mm2 kabelen på markedet i en blind test.

 

Det har vært utlyst flere konkurranser hvor de som kan skille dyre mot billige kabler får heftige premier og ingen har tatt utfordringen med suksess.

Flere produsenter av dyre kabler har blitt utfordret men ingen tør å ta utfordringen.

 

En dårlig signalkabelen i nærheten av strømkabelen kan plukke opp støy fra den.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...