Gå til innhold

Rekker ikke Santa Rosa!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trålt nettet i dagesvis for å finne en laptop, og det var ikke vanskelig å skjønne at hvis man vil investere i disse dager så går man for et oppsett fra Netshop eller Multicom med Santa-Rosa chipset.

 

Men akk, de håper å få levert innen 1. juli.

 

PC'n jeg trenger må være operativ innen midten av juni, og skal brukes i jobbsammenheng.

 

Offisielt bruk: Photoshop, Adobe Premiere, Avid.

 

Uoffisielt bruk: Spill. :innocent: (Jeg er ikke grafikkrytter - men vil ha muligheten til å spille slikt som Max Payne 2 og LOTR BFME II uten store problemer.)

 

Øvrige krav:

 

15.4" eller 17".

Core 2 Duo, helst 4 mb cache.

2 gb minne

60 bg HD - gjerne 7200 rpm. (trenger ikke 160 gb eller liknende ettersom maskinen er koblet mot en server i nettverk, og en 500gb firewire disk.)

Skjermkort (se uoffisielt bruk-posten - onboard graphics duger ei)

 

OS: På jobb foreligger det endel produktnøkler til Windows Vista og XP, så i bunn og grunn trenger jeg ikke OS i pakken.

 

Andre tanker: Jeg er litt skeptisk til "konfigurer selv"-maskinene (les: Zepto & Compal) ettersom jeg har lest endel misfornøyde kommentarer, både på stabilitet og byggekvalitet. Det er essensielt at maskinen er operativ fra Dag 1.

 

Prisramme 10-12k.

 

Forslag, noen? :)

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

17" Dell inspiron 9400 med 7900gs kortet!

 

Den kommer du lett unna med at er til jobben, og den spille alle spill nå til dags!

 

Har den selv, KANON fornøyd! Den ser business ut også, så passer ypperlig til jobb! Herlig maskin å jobbe på, surfe på og spille på!

 

Edit: Så såg eg prisrammen... Da skal du være heldig om du får med 7900gs kortet ja....

 

Er det med eller uten moms? Er ikke noe sånn firmahandel altså?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Dell er endel dyrere enn konkurrente mtp specs/pris, men til gjengjeld skal jo Dell være fryktelig pålitelige.

 

Jeg klarer riktignok ikke å finne Inspiron 9400 med Geforce-kortet du nevnte, Jotun - 9400 kommer opp enten med integrert grafikk eller med ATI Mobility RADEON X1400.

 

7900GS finner jeg først på XPS M1710, og den er over min prisklasse.

 

Dell Latitude D830 fant jeg ikke på dell.no, men jeg trodde i utgangspunktet at Latitude var ultraportable bærbare, og det behøver jeg strengt tatt ikke bruker penger på. :innocent:

 

Kan kanskje høre med Dell om de kan sette opp 9400 med 7900GS og evt. hva den koster.

 

Takker for innspill så langt, kom gjerne med flere.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Edit: Så såg eg prisrammen... Da skal du være heldig om du får med 7900gs kortet ja....

 

Er det med eller uten moms? Er ikke noe sånn firmahandel altså?

8744277[/snapback]

 

Prisrammen er satt til max 12k med moms for enkelhetens skyld. :)

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Dell 9400 med 7900 GS. prisen ble ikke så mye over budsjettet ditt heller.

Dell Latitude 830

 

til din bruk er 100GB 7200rpm harddisk et must. Du blir jobbende med store filer og mye trafikk til og fra harddisken, og da blir en 60GB 7200rpm i treigeste laget.

 

Dersom du skal bruke maskinen i jobbsammenheng og er avhengig av at den er operativ til enhver tid, ville jeg heller gått for en maskin fra bedriftsseriene til de store produsentene (Dell Latitude/Precision, Lenovo Thinkpad, HP nc-serie). Disse kan leveres med en på-dagen serviceavtale som innebærer at maskinen blir fikset umiddelbart om noe skjærer seg. Flere billigere maskiner, bla. også Inspiron-serien til Dell kan utstyres med dette.

 

edit - Intel GMA X3100 er bra nok til Max Payne 2. Det andre spillet kjenner jeg ikke kravene til.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Dell 9400 med 7900 GS. prisen ble ikke så mye over budsjettet ditt heller.

Dell Latitude 830

 

til din bruk er 100GB 7200rpm harddisk et must. Du blir jobbende med store filer og mye trafikk til og fra harddisken, og da blir en 60GB 7200rpm i treigeste laget.

 

Dersom du skal bruke maskinen i jobbsammenheng og er avhengig av at den er operativ til enhver tid, ville jeg heller gått for en maskin fra bedriftsseriene til de store produsentene (Dell Latitude/Precision, Lenovo Thinkpad, HP nc-serie). Disse kan leveres med en på-dagen serviceavtale som innebærer at maskinen blir fikset umiddelbart om noe skjærer seg. Flere billigere maskiner, bla. også Inspiron-serien til Dell kan utstyres med dette.

 

edit - Intel GMA X3100 er bra nok til Max Payne 2. Det andre spillet kjenner jeg ikke kravene til.

8745155[/snapback]

 

 

Takk for informativt innlegg, ventle.

 

Merkelig at jeg fikk opp en annen webside på dell.no, men det er en digresjon. :roll:

 

Jeg hadde håpet å gi Dell litt konkurranse, men til nå er det fine alternativer.. (heller litt mot 9400 m/ 7900 nå til tross for ørliten budsjettsprekk)

 

Vedr. Serviceavtale og slikt så foreligger dette med et lokalt firma, men jeg må innrømme at jeg ikke kjenner detaljer. :blush: Ikke sikkert de kommer til unnsetning når jeg vifter med kvittering fra Dell. Dette kan jeg sjekke opp i.

 

Uansett, jeg setter fortsatt pris på innspill og gode ideer.

 

Og, ja - vedrørende BFME II - så tror jeg systemkrav kan sidestilles med det siste av Command & Conquer spillet. (Arrester meg gjerne her).

 

mvh

kjetilfb

 

edit: Eneste som bekymrer meg på oppsettet til 9400 er at valgene står mellom 160 gb 5400 rpm og 200 gb 4500 rpm. Jeg hadde håpet på en mindre, men kjappere disk.

Endret av kjetilfb
Lenke til kommentar

Som sagt, kongemaskin!

 

Vet ikke hva Ventle mener med oppetid, men min maskin har hatt en uregelmentert plutselig shutdown siden eg fikk den i desember, og det var soleklart min feil! ;)

 

Ellers har den stått på døgnet rundt siden den ankom! Kun av og på i forbindelse med skole, har den med meg hver dag, og det viser ikke på maskinen enda!

 

Har den i en sånn pung, neoprene i sekken ilag med alle bøkjedn!

 

Go! Er mitt forslag! Du vil ikke angre ;)

 

Edit: Ring til de, de kan sette inn en 100 gig 7200 rpm disk uten problemer!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Som sagt, kongemaskin!

 

...

 

Go! Er mitt forslag! Du vil ikke angre ;)

 

Edit: Ring til de, de kan sette inn en 100 gig 7200 rpm disk uten problemer!

8745452[/snapback]

 

Hehe, det er godt å høre varme anbefalinger hvertfall! :)

 

Jeg tenkte å teste den chat-funksjonen med Dell i morgen. Maskinen er lagret med totalpris 12390,-.

 

...Etterlyser fortsatt et alternativ til Dell. (no offence, Jotun). :whistle:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Dell Latitude D830 er "Santa Rosa" basert. Grafikken er GMA X3100. Selv om grafikken er integrert bør denne kunne trekke endel spill. Vet imidlertid ikke hvor grafikkrevende de to spillene du nevner er.

8744692[/snapback]

Aldri sats på integrerte skjermkort til spilling. Den er ca dobbelt så bra som tidligere integrerte fra intel, men likevel bare halvparten så bra som f.eks Go7400. (I følge de testene som har blitt gjort så langt). I den prisrammen bør du klare å finne pc'er med ok skjermkort.

Lenke til kommentar
Aldri sats på integrerte skjermkort til spilling. Den er ca dobbelt så bra som tidligere integrerte fra intel, men likevel bare halvparten så bra som f.eks Go7400. (I følge de testene som har blitt gjort så langt). I den prisrammen bør du klare å finne pc'er med ok skjermkort.

8745515[/snapback]

 

Som jeg skrev helt innledningsvis så er jeg skeptisk til integrert grafikk, ja.

 

Har du noen konkrete alternativer i min prisklasse?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst på en santa rosa: Kjøp en PC og returner den på angrerett :tease: (Du vil imidlertid trolig måtte klare deg uten PC noen få dager for å få det til å gå opp).

 

Eller enda bedre: Kjøp en hos Elkjøp, da har du jo 30 dager. Eller gjelder ikke denne for komplette PCer?

 

 

Vel, det er frekt. Veldig frekt. Men er man i knipe nok, og ønsker santa rosa nok: Vel, da er det alltids en mulighet.

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Hvis du har lyst på en santa rosa: Kjøp en PC og returner den på angrerett  :tease: (Du vil imidlertid trolig måtte klare deg uten PC noen få dager for å få det til å gå opp).

 

Eller enda bedre: Kjøp en hos Elkjøp, da har du jo 30 dager. Eller gjelder ikke denne for komplette PCer?

 

 

Vel, det er frekt. Veldig frekt. Men er man i knipe nok, og ønsker santa rosa nok: Vel, da er det alltids en mulighet.

 

- Amund

8745567[/snapback]

 

Det er ikke bare frekt, det er direkte uhederlig!!

 

Helt rystet over at man kan foreslå noe slikt..

Lenke til kommentar
Hvis du har lyst på en santa rosa: Kjøp en PC og returner den på angrerett  :tease: (Du vil imidlertid trolig måtte klare deg uten PC noen få dager for å få det til å gå opp).

 

Eller enda bedre: Kjøp en hos Elkjøp, da har du jo 30 dager. Eller gjelder ikke denne for komplette PCer?

 

 

Vel, det er frekt. Veldig frekt. Men er man i knipe nok, og ønsker santa rosa nok: Vel, da er det alltids en mulighet.

 

- Amund

8745567[/snapback]

 

Hehe, den tanken slo meg aldri! (begynner å bli gammel nå) :!:

 

Men fra spøk til gravalvor: Irritasjonen over å måtte sette opp en PC på nytt, overføre prosjekter, nytt tastatur å forholde seg til etc. er ikke verdt det.

 

For 5 år siden med liknende omstendigheter hadde jeg nok synes at det var en kongeplan! :thumbup:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Det er ikke bare frekt, det er direkte uhederlig!!

 

Helt rystet over at man kan foreslå noe slikt..

8745599[/snapback]

Å ro ned nå. Gjør man det en enkeltgang under spesielle omstendighet er det frekt.

 

Gjør man det derimot "dag inn og dag ut" vel da er jeg helt enig med det, da er det uhederlig, skammelig og det som værre er.

 

Men en gang?

 

 

Og, for elkjøps vedkommende som har bestemt seg for å tilby dette selv (ikke lovpålagt) så tror jeg nok de er fult klar over muligheten. Og dermed også tatt med dette som en kostnad når prisen på varer settes.

 

 

 

Men ja: Jeg er enig med deg i at man bør unngå sånt. Men er man i en helt spesiell situasjon og gjør det en gang? Da er det da ikke mer enn frekt!

 

 

 

MEN: LA OSS IKKE ØDELEGGE TRÅDEN TIL KJETILFB MER MED DENNE DISKUSJONEN!

 

Ta det på PM til meg hvis du vil fortsette..

 

- Amund

Lenke til kommentar
Kommentarer til denne?

 

Hyggeligere pris enn Dell 9400.

 

mvh

kjetilfb

8745681[/snapback]

 

 

 

Hyggeligere pris ja, hyggeligere pc? Neppe!

 

AMD prosessor

halvparten så kraftig skjermkort (men fremdeles et meget habilt skjermkort)

 

Verdt å gå opp så mange tusen? Kanskje! Ja ville eg sagt ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...