Gå til innhold

Bilcoil som antenningsmekanisme for potetkanon


Anbefalte innlegg

Jeg har altså kjøpt en bilcoil og koblet coilen direkte på 12-volten i en psu (fra datamaskin). SLik

        -------
     Gnist    |         Her slår jeg ledningene mot hverandre
 --------- +COIL - --------- `--
 |                              |
 |                              |
+12V                           GND

 

Gnisten er utrolig liten, omtrent som i en lighter, trodde gnisten skulle være mye heftigere, den går maks 1 cm og er veldig tynn.

Noen tips til hvordan jeg kan få gnisten tykkere?

Skal bruke den til å antenne hårspray.

 

EDIT: faen, systemet herpet den utrolige figuren min, prøver igjen

Endret av nahoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gnista skal ikke bli så mye lengere enn 1-1,5 cm heller. Det eneste jeg kan tenke meg som kan hjelpe deg litt er å sette en saftig kondensator på strømforsyningen slik at du ikke får spenningstap når du slår borttil ledningen din. Kan tenkes at den "kneler" litt akkurat i det du slår borti da det kan bli en spenningspigg inn på strømforskyningen.

Lenke til kommentar

1 cm er ganske langt da, tennplugger i bilmotorer har jo bare 1-3 mm.

 

og bare så du vet det liksom:

antar at gnisten går gjennom luft:

3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt

altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det 30kV. Nå har du jo ikke det i PSUen, men det er denne spenningen som blir liggendes over coilen når du kobler fra PSUen og som da fører til en gnist. Skal du ha større gnist trenger du ikke nødvendigvis større spenning på PSUen, men en PSU som kan levere mere strøm til coilen.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Ar`Kritz, jo, verden er liten.

Da får jeg bare prøve å montere det hele og se hva som skjer. Vet at startgass funker kjempebra, ja, men tenkte jeg skulle prøve med hårspray, siden det er mye billigere og mange mener det er bedre.

Forresten så hadde vel Andreas hatt litt trøbbel med antenning når han brukte grillightere?

 

Johan her, hvis du ikke skjønte det.

Lenke til kommentar
og bare så du vet det liksom:

antar at gnisten går gjennom luft:

3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt

altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det  30kV.

8744619[/snapback]

 

Det gjelder bare for gnister mellom to runde kuler med svær radius. Altså mellom to nesten helt flate flater. Hvis det er to spisse elektroder er det nærmere 1kV per 1.1 mm. Så ca. 10kV per cm. Ellers hadde dette vært 225kV, noe som hadde garantert ødelagt flyback trafo'en på stedet.

 

Glemte nesten å gi deg et tips nahoy, prøv en 555 driver. Jeg fikk saftig 1 cm gnister med denne driv-kretsen.

post-92154-1180613479_thumb.jpg

Endret av uzzors2k
Lenke til kommentar

Det kan hende det, gikk bare ut fra breakdown spenning for luft jeg. en annen ting er jo at med engang gnisten er der vil spenningen falle betraktelig pga at den ikke går igjennom luft, men igjennom plasma (så vidt jeg husker) som har lavere breakdown spenning enn luft.

 

fett bilde!

Lenke til kommentar
og bare så du vet det liksom:

antar at gnisten går gjennom luft:

3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt

altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det  30kV.

8744619[/snapback]

 

Det gjelder bare for gnister mellom to runde kuler med svær radius. Altså mellom to nesten helt flate flater. Hvis det er to spisse elektroder er det nærmere 1kV per 1.1 mm. Så ca. 10kV per cm. Ellers hadde dette vært 225kV, noe som hadde garantert ødelagt flyback trafo'en på stedet.

 

Glemte nesten å gi deg et tips nahoy, prøv en 555 driver. Jeg fikk saftig 1 cm gnister med denne driv-kretsen.

8748304[/snapback]

Det var en saftig gnist.

Når det gjelder 555 driveren, duger denne?

Og hva slags kondensator burde jeg bruke?

Lenke til kommentar
en annen ting er jo at med engang gnisten er der vil spenningen falle betraktelig pga at den ikke går igjennom luft, men igjennom plasma (så vidt jeg husker) som har lavere breakdown spenning enn luft.

 

fett bilde!

8748927[/snapback]

 

Jepp, og takk!

 

Du kan bruke en LCM7555, selv bruker jeg NE555 som er litt billigere. En stor kondensator på strømkilden er en god idé. 4700µF duger. Den andre kondensatoren kan være 0.1µF, som denne.

Lenke til kommentar

Problemet med bare blitz, er at det er utrolig vanskelig å stille inn punktene som det skal gnistes mellom. De er nødt til å være så sykt nærme hverandre.

Satte sammen kamerablitz og coil i dag, og resultatet var veldig bra, gnisten går 2-3 cm.

Lenke til kommentar
1 cm er ganske langt da, tennplugger i bilmotorer har jo bare 1-3 mm.

 

og bare så du vet det liksom:

antar at gnisten går gjennom luft:

3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt

altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det  30kV. Nå har du jo ikke det i PSUen, men det er denne spenningen som blir liggendes over coilen når du kobler fra PSUen og som da fører til en gnist. Skal du ha større gnist trenger du ikke nødvendigvis større spenning på PSUen, men en PSU som kan levere mere strøm til coilen.

8744619[/snapback]

 

 

Husk en "enhancement factor" for spisse gjenstander som er en del større enn 1. Dette resulterer en lavere spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...