Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

NM i bensin motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan klemme 1500hk ut av en 1,5 liter rekkefirer også.

 

Regnet med det var snakk om relativt normale motorer her jeg da.

Skrevet
man kan klemme 1500hk ut av en 1,5 liter rekkefirer også.

Regner med at du tenker på BMW sin 1.5l Formel 1 motor, som forøvrig hadde et sinnsykt ladetrykk.

 

Egentlig så kan man ta ut rimelig mange hk utav det meste, det kommer vel egentlig ned til hvor lenge det er ment å holde isammen.

Skrevet (endret)
jeg vil nå kalle en saab en relativt vanlig bil/motor.

8741321[/snapback]

 

Ja, men ikke med 500hk, da koster det en grei årslønn ;)

400nm på 500hk er foresten dritt dårlige tall... men det skal kanskje være motsatt??

Endret av cossiemk1
Skrevet (endret)
jeg vil nå kalle en saab en relativt vanlig bil/motor.

8741321[/snapback]

 

Ja, men ikke med 500hk, da koster det en grei årslønn ;)

400nm på 500hk er foresten dritt dårlige tall... men det skal kanskje være motsatt??

8741625[/snapback]

 

En grei årslønn vil jeg ikke si, du trenger bare en større turbo og nytt program til Trionic-systemet.

 

On Topic: Rett fra fabrikken vil en typisk 2.0 liter med turbolader eller ~3 liter sugemotor levere maks rundt 250-300 nm. Kommer også an på designet på motor og/eller turbolader.

 

Edit: Manglet en null.

Endret av Exiter
Gjest Slettet+5132
Skrevet

En vanlig orginal Mitsubishi Galant Turbo fra 86 har 250 nm, det er en 2,0 turbo med monopoint injection. Den har orginalt 150 hk.

Skrevet

Toyotas 2JZGTE (BEAMS) med VVT-i har 280hk (nedgradert til 280hk pga japanske avgifter) og 460nm orginalt. trenger ikke mye turtall heller, på 1500rpm yter den hele 380nm :) og sine 460nm på 3600rpm

Skrevet
jeg vil nå kalle en saab en relativt vanlig bil/motor.

8741321[/snapback]

 

Ja, men ikke med 500hk, da koster det en grei årslønn ;)

400nm på 500hk er foresten dritt dårlige tall... men det skal kanskje være motsatt??

8741625[/snapback]

 

En grei årslønn vil jeg ikke si, du trenger bare en større turbo og nytt program til Trionic-systemet.

 

On Topic: Rett fra fabrikken vil en typisk 2.0 liter med turbolader eller ~3 liter sugemotor levere maks rundt 250-300 nm. Kommer også an på designet på motor og/eller turbolader.

 

Edit: Manglet en null.

8741715[/snapback]

 

Lol, så du mener en saab 9000 motor er bygd for å tåle 500hk??

Du må nok bytte ganske mye mer en turbo og program til trionic for å klare 500hk. Det meste inni motoren må nok byttes da ja ;)

Skrevet

vanlig motor uten turbo eller kompressor, såkalt sugemotor så er det et fast forhold som går på motorvolum og moment mener det er noe alle 0.8 av motorvolum omregning(hvis noen skjønner hva jeg prater om :p ) f.eks så har 190E AMG en 3.2Liters motor dne har ca 300 NM så det skal være et direkte forhold mellom størrelse op motor og newton meter. men som sagt vis motoren har turbo eller kompressor så gjelder ikke det faste forholdet. dvs at vis du finner en motor på ca 3 liter eller litt mer som ikke har turbo, så vil nok den ha ca 300 NM.

 

dette er så vidt jeg har forstått.

Skrevet (endret)

Ser man på mange 2,0 bensin motorer så ligger de fleste mellom 180-200NM, så det stemmer sånn ca at det er et fast forhold mellom volum\nm.

Endret av trra
Skrevet

Hadde 186 nm i min gamle Audi Coupe GT, og har nå 410 i min S4. Men det føltes ut som Coupeen hadde mer siden S4'en har slik turbolag :/

Skrevet
jeg vil nå kalle en saab en relativt vanlig bil/motor.

8741321[/snapback]

 

Ja, men ikke med 500hk, da koster det en grei årslønn ;)

400nm på 500hk er foresten dritt dårlige tall... men det skal kanskje være motsatt??

8741625[/snapback]

 

En grei årslønn vil jeg ikke si, du trenger bare en større turbo og nytt program til Trionic-systemet.

 

On Topic: Rett fra fabrikken vil en typisk 2.0 liter med turbolader eller ~3 liter sugemotor levere maks rundt 250-300 nm. Kommer også an på designet på motor og/eller turbolader.

 

Edit: Manglet en null.

8741715[/snapback]

 

Lol, så du mener en saab 9000 motor er bygd for å tåle 500hk??

Du må nok bytte ganske mye mer en turbo og program til trionic for å klare 500hk. Det meste inni motoren må nok byttes da ja ;)

8748378[/snapback]

 

Ikke 500, men 400 hk, så lenge det er snakk om 2,3 motoren. Som du selv sier er nok tallene byttet om, 400 hk og 500 nm høres mer korrekt ut. Jeg finner ikke link til artikkelen på nett, men jeg leste litt Bilsport da jeg gikk på skolen. I et nummer intervjuet de noen svensker som hadde hacket Trionic systemet på 9000ene sine. To av dem hadde rundt 400 hk, tredjemann prøvde å nå 500.

 

Motorene i seg selv var ikke modifiserte, alle motorkomponenter var originale. Turbo og ladeluftkjøler var bl. a. byttet ut, og de hadde chippet systemet med eget program. Hvis jeg husker rett, så var det de som startet Maptun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...