Gå til innhold

Micheal Moore`s Sicko


Feltherre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg skal se denne filmen og få se om den er like gode som Bowling For Columbine.

 

Den er i grunn bedre. Så vidt jeg har forstått hoppet han over den småsuspekte kryssklippingen under intervjuer som får folk til å fremstå som i overkant inhumane osv. denne gangen.

 

Visstnok skal det norske helsesystemet ha blitt utelatt fordi Moore mente den jevne amerikaner ville tro det var science fiction. Vet ikke helt om jeg tror på det, det er jo ikke absolutt alt som går på skinner her heller. Jeg er nok tilbøyelig til å tro at det fungerer bedre enn når hele systemet er privatisert, likevel. Det er jo i utgangspunktet ikke verken sykehusene eller det medisinske personellet i USA det er noe galt med, det er ideen om at forsikringsselskaper skal få leke gud ved å bestemme hvem som får behandling.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Visstnok skal det norske helsesystemet ha blitt utelatt fordi Moore mente den jevne amerikaner ville tro det var science fiction. Vet ikke helt om jeg tror på det, det er jo ikke absolutt alt som går på skinner her heller. Jeg er nok tilbøyelig til å tro at det fungerer bedre enn når hele systemet er privatisert, likevel. Det er jo i utgangspunktet ikke verken sykehusene eller det medisinske personellet i USA det er noe galt med, det er ideen om at forsikringsselskaper skal få leke gud ved å bestemme hvem som får behandling.

 

Har du noen kilde til dette?

Lenke til kommentar
Har du noen kilde til dette?

En kamerat av meg var for litt siden i USA for å delta i et bryllup. De han snakket med fikk regelrett hakeslepp når han fortalte hva vi her i Norge får "gratis". De nektet nesten å tro det.

Det forteller litt om hvor mye bullshit de har blitt fortalt opp igjennom årene. De har blitt ledet til å tro at den norske og europeiske modellen er en utopi og umulig å gjennomføre. Men hvis et slikt system skal fungere i USA må det store endringer til. Både hos befolkningen og myndighetene.

Lenke til kommentar
Det om det norske helsevesenet som ble utelatt fordi ingen amerikanere ville tro på det.

 

Linker på nett eller noe.

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/film/article1372359.ece

Da vi møtte Michael Moore i mai, snakket han mye om Norge. Hvordan hans researchere og ham selv fant ut at de ikke kunne bruke vårt helsesystem fordi amerikanerne ville tro det var for godt til å være sant.

 

- Vi dro til Norge. Der var det helt vilt bra tilstander, og jeg som trodde Frankrike var «crazy», sier Moore til Side2.

 

- Vi kunne jo tatt med Norge bare for komediens skyld, mener han og lover å ta det med på DVD-en.

 

LES HVORFOR NORGE BLE DROPPET FRA DOKUMENTAREN:

 

- Dere nordmenn er helt sprø

 

- Vet dere, de har egne klinikker i utlandet der man kan søke om å få komme gratis om man har for eksempel psoriasis, sier han til min britiske kollega.

 

Istedenfor dro han til England, Frankrike og landet han elsker å banke sine landsmenn i hodet med, Canada.

 

Og her bryter min britiske kollega inn og mener Moore kanskje rosemaler offentlig helsevesen en god smule.

 

- Ja, det er klart det har sine feil, men du må huske at jeg ser på det med mine amerikanske øyne. Og tro meg når jeg sier at dere ikke har så store problemer sammenliknet med oss.

 

- Jeg sier ikke at deres system er perfekt, men de er gode. Vi skulle gjøre som amerikanerne alltid gjør –stjele det beste av det og sette det sammen til vårt eget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...