Gå til innhold

Ny Bærbar - Bygge selv? Eller komplett?


Anbefalte innlegg

Har et lite dilemma her. Skal begynne å studere til høsten, og trenger en grei pc som jeg kan bruke til studiene og multimedia. Problemet er at jeg hører så mye rart om dagen. At de laptopene man kjøper f.eks hos Elkjøp som har bra hastighet, kan innholde andre komponenter som om kort tid må byttes ut fordi de går ut på dato. Alternativet for meg vil jo da være å bygge noe selv (skreddersy), noe alá Dell. Men nå har ikke jeg så veldig god peiling på hardware at det gjør noe.

 

Så spørsmålet er da. Hva burde jeg gjøre? Skal ha en pc til rundt 9000-10000 som jeg får i bursdagsgave av mine foreldre. Pc'en skal som nevnt brukes til studier og multimediabruk som f.eks å se på film o.l.

 

Lurer da også på om jeg må gå noe høyere opp i pris for å få en maskin som kan spille enkelte spill som Football Manager (Noe som ikke krever all verdens av grafikk). Og hvor mye må jeg evt. gå opp i pris hvis jeg skal ha en maskin som klarer alt det som nevnt over i tillegg til å klare spill som Medal of Honor osv..

 

Men spillprioriteringen er ikke viktig, det viktigste er at den takler å jobbe med med mye samtidig, fks det å surfe og spille av en DVD samtidig uten at ting stopper opp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter den, kjøp komplett pc!

 

Du kan jo til en viss grad "bygge selv" hos feks Dell, netshop, multicom..

Men å begynne å skru den sammen selv ville ikke jeg anbefale, tror ikke det blir billigere/bedre.

 

Tror nok at du får mye bra for ca 10000.- som du sier budsjettet er på.

En til 9-10k vil greie meget greit de spillene/oppgavene du nevner.

Sjekk prisguiden her på hardware og sjekk også ukens tilbud hos de store nettbutikkene.

 

Sjekk også denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=186387&hl=ukens

 

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Det er vel primært fordi jeg ikke vet hva slags Grafikk jeg trenger (Som jeg må krysse av der). Og hvor mye Ram jeg egentlig trenger. 1 Gig med RAM greit til bærbar? Eller er det best med mer hvis jeg skal ha den en stund? Er litt dårlig på teknisk informasjon som jeg burde vite for å søke på prisguiden.

Lenke til kommentar
Takk :) Skal vurderes. Så det er ikke nødvendig å gi såå mye for en bærbar for de kravene jeg stiller?

8728469[/snapback]

 

Helt riktig, de kravene dine er helt vanlig, å det er nesten umulig å få kjøpt en maskin som ikke dekker de. Men om du legger i litt penger (gjerne over 6000,-) kan du velge i en liten og lett maskin eller en som egner seg for spill.

Lenke til kommentar
Takk :) Skal vurderes. Så det er ikke nødvendig å gi såå mye for en bærbar for de kravene jeg stiller?

8728469[/snapback]

 

Helt riktig, de kravene dine er helt vanlig, å det er nesten umulig å få kjøpt en maskin som ikke dekker de. Men om du legger i litt penger (gjerne over 6000,-) kan du velge i en liten og lett maskin eller en som egner seg for spill.

8728515[/snapback]

 

Jo, altså jo større skjerm jo bedre.

Lenke til kommentar

DaMn! Jeg vil anbefale deg å bygge. Det er garantert det beste alternativet. Da har du en mobil prosessor du kan bytte oppgradere og ikke en som er lodda fast. Samme med ram. Du slipper å ha 2x512 mb for å ha 1gb minne. Den ene lapen jeg har, har jeg bygd selv og den er rett og slett perfekt. Det eneste som er litt vanskelig er å finne en bra BAREBOOK. Med det nyeste brikkesettet for bærbare. Gå gjerne for Core2Duo på lap. AMD sine har en tendens til å varmere. Men de kommer med noe nytt om ikke lenge, så håper på bedring der. Intel har nettopp "oppgradert" sin centrino "teknologi". Codenavn Santa Rose :innocent: . Når disse går ned litt i pris skal jeg definitivt ha meg en! :dribble: Og da skal jeg SELVFØLGELIG bygge selv. :D

Lenke til kommentar
Takk :) Skal vurderes. Så det er ikke nødvendig å gi såå mye for en bærbar for de kravene jeg stiller?

8728469[/snapback]

 

Helt riktig, de kravene dine er helt vanlig, å det er nesten umulig å få kjøpt en maskin som ikke dekker de. Men om du legger i litt penger (gjerne over 6000,-) kan du velge i en liten og lett maskin eller en som egner seg for spill.

8728515[/snapback]

 

Jo, altså jo større skjerm jo bedre.

8728519[/snapback]

 

Kanskje noe som sånn denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331663 ?

Kan også være greit å vente til skole start om du ikke trenger maskinen nå, bruker å komme kampanjer der du får mye tilbehør inkl i sånne "nå starter skolen" tilbud.

Lenke til kommentar

Ahh. Glem min tidligere post. Der bør du ha peil. :tease:

 

Men hva med denne?

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=133447&mlevel=190400

 

Genialt til Football Manager, samt at den bare bruker en av de to minneslotsene. Står 1GB brikke i den. Da kan du lett oppgradere når du føler for det. Stor fin skjerm som er good når man skal se film og spille FM. :tease: Det integrerte grafikk kortet er også av nyeste type og faktisk ytelsesmessig overlegent de tidligere integrerte på lap. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...