Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CMOS checksum error v/oppstart, og PC henger


Anbefalte innlegg

Har følgende oppsett:

-EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Socket 775 Type A1 (kjøpt på Netshop for en uke siden).

nVidia BIOS version: 2.053.74

Phoenix AwardBIOS v.6.00PG

-Skjermkort: EVGA GeForce8800GTX KO ACS3

-Strømforsyning: MIST 600W

-Prosessor: C2D E6700

-Minne: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15)

-Kjøler: Thermalright Ultra120

 

Maskinen poster helt fint. Jeg hører den "gode lyden" altså 1 pip. Så kommer teksten frem på skjermen. Den lister opp alle SATA-portene og hva som er koblet til dem.

 

Men så under der igjen kommer teksten: "CMOS checksum error - defaults loaded. Og så låser tastaturet/maskinen seg. Jeg får ikke gjort noe mer. Altså får jeg ikke engang komme inn i BIOS.

 

Jeg har lest en del info her om denne feilen. Har prøvd det meste. Jeg har prøvd å bare ha koblet til (på én gang) skjermkort, kjølervifte, Power Switch-kontakten, 8-pins strømkontakt, 24-pins strømkontakten og bare den ene minnebrikken (i DIMM Slot 0 nærmest CPU). Samme feil.

Prøvde DIMM slot 1 - samme feil.

 

Post code (hvis det heter det) på displayet på hk viser 7F.

 

Jeg ringte Netshop. De ba meg sjekke om det var noen metalldeler på IO-briketten som var i kontakt med portene på hk. De ba meg også sjekke om noen av avstandsstykkene (spacers) som hovedkortet hviler på, var i direkte kontakt med hovedkortet. Har sjekket alle disse tingene - jeg tok hk ut og passet på at alle avstandsstykkene passet til hullene på hk.

 

Jeg teipet til og med et plastdekke til bunnen av kabinettet i tilfelle bunnplata (den som kjøleren skrus fast i) ledet strøm fra kabinettbunnen til hovedkortet. Jeg er ikke akkurat noen elektriker, kan ikke så mye om sånne ting. Men det var bare for å eliminere mulige årsaker.

 

Noen har nevnt batteriet. Men hk er jo helt nytt, så kan det virkelig være problemet?

 

Jeg har begynt å slippe opp for alternativer. Kan rett og slett være at det er en feil på hovedkortet?

Endret av Whitestar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MT5Knugen: Du er kanskje ikke klar over at "defaults loaded" er akkurat det samme som "BIOS reset"?

 

Et defekt batteri vil gi slike symptomer. Hvis det ikke er batteriet så kan det være feil på HK.

8717676[/snapback]

 

Jeg selv foretrekker å ta en fysisk reset, og har erfaringer som tilsier at det er lurere enn å bare ta load defaults inne i gui

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Har prøvd clear cmos ja. Det var det første jeg prøvde. Opptil flere ganger. Funket ikke.

 

Har et nytt batteri liggende, men vegrer meg for å ta ut det som står i. Prøvde med pinsett, men den skled bare av. Fikk ikke skikkelig tak. Det er 4 slags klips som holder batteriet på plass.

Noen som har en god teknikk for å få batteriet ut? Er litt redd for å ødelegge noe på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Prøvde følgende:

Satte CMOS-pinnen i posisjon Clear CMOS. Tok ut batteriet. Lot maskinen stå sånn i en halv time. Satte deretter inn det nye batteriet. Satte CMOS-pinnen til vanlig posisjon.

 

Ingen effekt. Samme feilmelding. Må være noe galt med hovedkortet. Kan høre med Netshop om det kan være kompatibilitetsproblemer mellom minnet og hk også, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...