Gå til innhold

hvordan er økonomien blant ungdom?


PctsX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke en ungdom lengre, men, men. Den yngre garde er de under 30 vel enda :p

 

For å si det slik. Mellom fra da var var/er 15 og 23 år. har jeg skole, jobbet, studert og jobbet. Da jeg gikk på skole (vgs) hadde jeg ikke særlig første året, men etter det hadde jeg nok til å kjøpe det jeg ønsket. Så startet jeg å jobbe (fulltid innen IT). Litt opp og ned, men tror ikke det er en elektronisk duppedings jeg ikke har fått kjøpt meg. Studerte igjen litt da jeg ville bli ferdig med høgskolen og kan ikke si jeg har lidd på noen måte der heller. Kjøper hva enn jeg har lyst på, og enda hadde jeg langt over 50k i overskudd hvert semester (jada, ekstrainntekt).

 

Nå starter jeg den 29 mai på jobb igjen, og da går lønna ytterlig opp. Det som hovedsaklig irriterer meg er jeg må betale toppskatt igjen :(

Lenke til kommentar

Da jeg var mellom 13 og 16 år tjente jeg ca 3 000 kr i måneden (avisjobb), og fikk ingenting av foreldrene mine. Husker vi hadde en stor diskusjon om det som endte i at jeg måtte betale for min egen seng. Dette var uansett mer enn nok penger for meg på den tiden.

 

Fra 16 år og frem til for noen måneder siden (19 år) jobbet jeg på McDonald's og tjente 119 kr timen. Siden jeg ikke jobbet så alt for mye ble det ca 5 000 kr i måneden. Fremdeles måtte jeg selvfølgelig betale alt selv. Siden jeg jobbet mest i helgene ble det ikke mye tid til festing og på grunn av det var 5 000 helt OK.

 

Nå får jeg utbetalt ca 10 000 kr i måneden (lærling) og har nettopp fått meg bil og opprettet BSU (heter det, sant?) hvor jeg overfører 2 000 kr i måneden. Merker at det kunne vært fint med litt mer penger. Men jeg klarer meg helt fint siden jeg fremdeles bor hjemme (ingen husleie og gratis frokost og middag).

 

Har planer om å flytte hjemmefra om ca et halvt år (når jeg stiger i lønn). Har kjøpt det meste jeg trenger av innbo (sofa, TV, anlegg, seng, komfyr, kjøleskap og en del kopper og fat...og jeg får et gammelt spisebord med stoler om jeg vil). Vil tro jeg kommer til å føle meg veldig fattig første halve året før jeg stiger i lønn igjen. Nei, vil vel egentlig følge meg veldig fattig helt til jeg er ferdig som lærling...og vel som det.

 

Vet ikke om jeg er så veldig representativ for ungdom i Norge, da. Har en følelse av at de fleste får mer av foreldrene sine enn hva jeg har fått (sikkert bare en bitter sjalusi/gresset er alltid grønnere-følelse fra min side), men så tror jeg at jeg begynte å jobbe tidligere enn mange andre også. Så jeg har jo ikke hatt det gale. Og litt jobberfaring kommer alltid fint med.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Er 15 år og for 100 kr i ukelønn. For i tillegg penger for endel ting som klær, arrangementer, kino, bowling, klatring, treningsutstyr. Klarer meg helt fint med dette, og har nesten aldri for lite penger til å gjøre ting.

 

Kommer til å begynne å jobbe nå om 1 måned og skal spare til lett motorsykkel, får forsåvidt ingen støtte til motorsykkel.

Lenke til kommentar

Har vel hatt en grei økonomi stort sett hele tiden, selv om det til tider har vært trangt. Har ikke utdannelse, så det er jo begrenset hvor mange jobber jeg kan få, men jeg ligger på mellom 14 - 18000 utbetalt i måneden.

 

Fra jeg var 15 til 20 år så var økonomien dårligere, hadde vel 50 000 kr på sparekontoen osv. Led ingen nød, men jeg fikk ikke akkurat kjøpt meg alt det jeg ville. (Ikke det at jeg hadde kjøpt så veldig mye uansett.)

 

Nå føler jeg tiden er inne for utdanning og slike ting, og iom at jeg er såpass "heldig" som har fått en betydelig sum i arv, så stiller jeg vel kanskje litt mer fritt enn folk flest på min alder.

Lenke til kommentar

Økonomien mellom mine venner er veldig forskjellig, jeg har jobbet og jobber mye så jeg har ganske greit med penger og betaler for alt selv . En annen venn får alt han peker på og faren tjener mer enn 2mill i året.

 

Andre sliter mer, går halve måneden og venter på ukelønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Lønning den 12. sier jeg bare... lønning den 12.. :p

8704733[/snapback]

 

Haha, ditto.

 

Jeg har inntrykk av at de fleste ungdom i dag er pengesterke. I hvert fall i min krets og vi er en gjeng normale ungdom. Glasurgenerasjonen ftw!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har aldri penger jeg....Må krite penger hver gang jeg skal ha røyk og div.

8717013[/snapback]

 

Er ikke verre enn å få seg en jobb. Det er ikke akkurat vanskelig nå til dags.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri penger jeg....Må krite penger hver gang jeg skal ha røyk og div.

8717013[/snapback]

 

Er ikke verre enn å få seg en jobb. Det er ikke akkurat vanskelig nå til dags.

8717020[/snapback]

Jeg prøver men alle jobbene jeg har søkt på er opptatt....Prøvde norges dårligst betalte jobb "NorPost" men herregud det er så dårlig betalt for det arbeidet man gjør

Lenke til kommentar
Jeg har aldri penger jeg....Må krite penger hver gang jeg skal ha røyk og div.

8717013[/snapback]

 

Er ikke verre enn å få seg en jobb. Det er ikke akkurat vanskelig nå til dags.

8717020[/snapback]

Jeg prøver men alle jobbene jeg har søkt på er opptatt....Prøvde norges dårligst betalte jobb "NorPost" men herregud det er så dårlig betalt for det arbeidet man gjør

8717046[/snapback]

Lag deg et CV og lever til samtlige steder. Å få jobb i Norge i dag er _veldig_ lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...