Gå til innhold

Feil i toll, hvor skal jeg henvende meg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte en vare på ebay for 2 uker siden, og den har ankommet Norge nå (sendt fra usa).

 

Regnestykket:

31.50$ vareverdi

20.05$ frakt

51.55$ sum

 

Nå har jeg fått en toll-lapp i posten:

151 NOK MVA

90 NOK Forenklet tollbehandling

241 NOK sum

 

Varer som har en verdi under 200 kroner skal det ikke kreves opp toll og avgifter for.

31.5$ = 190 nok. Jeg skulle da lett slippe unna dette? Pluss en ting til. La oss si at jeg kom over grensa, så jeg må betale 151 nok i MVA. Om MVA er 25% av en vares verdi (her må jeg vel "momse" frakten og, men uansett), tilsier dette at varen kostet 604 nok. Og dette tallet er enda mer mystisk. Tar jeg helt feil? Hvor kan jeg henvende meg?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hah, du slipper unna med din kjeltringbusiness. Jeg prøver å følge reglene, men ender med toll som gjør handelen over 100% dyrere. ( :wallbash: )

 

edit: jeg har rota litt på tollvesenets nettsider, og hvis ikke noen her har noen ninjatriks på lager, så kan jeg ringe:

 

Tollvesenets infosenter

Har du generelle spørsmål om Tollvesenets regelverk kan du ringe telefonnummer

0 30 12

 

..men jeg regner med det ikke kan gjøres før tirsdag.

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Hvis det er sant det du sier at varen hadde en verdi på 31.50USD og du har en form for kvittering (epost fra selger), så er det ikke noe problem. Dette har skjedd med meg flere ganger når jeg har handlet på ebay. Jeg har da bare sendt en e-post til tollvesenet og fått det oppklart ganske fort.

 

edit: nå skal det være sagt at jeg måtte sende e-post til [email protected], [email protected] og [email protected] for å få noe svar ;)

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar

Frakt er ikke med, eod.

 

Uansett, jeg har henta pakken og betalt toll (pappa instisterte). På pakken sto det: Total value $100. Jeg tror selgeren skrev på det fordi 100$ er retail sale price eller recommended sale price. Dette stemmer også med de 151 kronene for MVA. Jaja, helligdager n¨å, så jeg skal ta kontakt med tollvesenet på tirsdag og høre om jeg kan få refundert nogen kronor.

Lenke til kommentar
Fantasy6 og starks har rett ifølge regelboka: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&parentid=66240

Som det står der er det bare når verdien av selve varen er 200 kr eller høyere at frakten skal inkluderes. Må man betale mva. skal altså frakten inkluderes, men er verdien på selve varen mindre enn 200 kr skal man ikke betale mva, og da skal frakten ikke inkluderes. $31,50 er mindre enn 200 kr.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok frakten er med i regnestykket, desverre. (På ebay har vi jo dessuten alle de fine hong kong-tingene til noen cent, men med opptil 100 dollar og even more i frakt.

 

Dersom varen f.eks. er merket gave og du fortsatt blir krevet toll, er det enkleste å krangle på postkontoret. Jeg har stadig opplevet av gaver jeg har sendt, pakket inn og merket gave, blir krevet toll for i No - noe som irriterer meg grenselost.

Lenke til kommentar
Frakt er ikke med, eod.

 

Uansett, jeg har henta pakken og betalt toll (pappa instisterte). På pakken sto det: Total value $100. Jeg tror selgeren skrev på det fordi 100$ er retail sale price eller recommended sale price. Dette stemmer også med de 151 kronene for MVA. Jaja, helligdager n¨å, så jeg skal ta kontakt med tollvesenet på tirsdag og høre om jeg kan få refundert nogen kronor.

8701525[/snapback]

Sikkert noen som leste kjapt på pakken din.

 

Jeg synes å huske at tollvesenet _kan_ bruke salgspris i Norge som grunnlag om om du ikke har kvitteringer. Men ta det med en klype salt, det skal uansett ikke gjelde deg.

 

Ring dem og forklar greia. Faks over kvitteringen så ordner det seg. Så lenge det ikke er biler eller alkohol og du skal snyte avgift så er som regel Tollvesenet greie å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Ring dem og forklar greia. Faks over kvitteringen så ordner det seg. Så lenge det ikke er biler eller alkohol og du skal snyte avgift så er som regel Tollvesenet greie å ha med å gjøre.

8704612[/snapback]

 

Jepp, har kvittering på betaling fra paypal + kvittering på tollen som jeg betalte og vil ha refundert. Jeg oppdaterer tråden etter hvert.

Lenke til kommentar
Fantasy6 og starks har rett ifølge regelboka: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&parentid=66240

Som det står der er det bare når verdien av selve varen er 200 kr eller høyere at frakten skal inkluderes. Må man betale mva. skal altså frakten inkluderes, men er verdien på selve varen mindre enn 200 kr skal man ikke betale mva, og da skal frakten ikke inkluderes. $31,50 er mindre enn 200 kr.

8704098[/snapback]

 

Stemmer, derfor jeg synes det virket rart mht alt jeg har kjøpt der frakten koster 200-300 kr og varen har kostet under 200 kr og jeg ikke fikk mva-beregning

Lenke til kommentar

Dette har skjedd meg flere ganger, det jeg bruker å gjøre er å sende en kopi av kvitteringen til tollavdeling på mail. :)

 

Dette er et svar som jeg har fått fra posten, som kan forklare hvorfor pakken din ble stoppet:

 

"Gjør oppmerksom på at svært mange sendinger ankommer vårt importlager uten opplysninger verken om avsender eller innhold. I alle slike tilfeller vil det bli sendt ut ankomstbrev til mottaker, som må svares på i hvert enkelt tilfelle, til de adressene (mail eller faks) som er skrevet på brevet vårt (for raskest mulig behandling av sendingen).

 

Dette ankomstbrevet er ikke et krav, men en forespørsel etter dokumentasjon på innhold (og eventuell fortollingsfullmakt) - som mottaker må sende oss når avsender ikke har gitt sendingen nok informasjon om hva som blir importert.

 

Om mulig går det an å prøve å formidle til avsendere, at de skal påføre avsenderopplysninger og innholdsbeskrivelse på sendinger."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update:

 

Jeg har ligget på latsiden i det siste, men det ordnet seg. Først ringte jeg tollvesenet, de henviste meg til posten på grunn av at det dreide seg om forenklet tollbehandling (som er all toll under 600-700 kr etter hva jeg skjønte). Så ringte jeg posten og de ba meg sende dokumentasjon og informasjon til privatfortolling(A)posten.no. Nå har jeg fått svar og de ba meg oppgi kontonr slik at de kunne sende meg penger.

 

Rettferdigheten seirer igjen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...