Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det ikke egentlig litt merkelig at det er tyskerne i CryTEK som leder an grafikkmessig? Skulle vel egentlig tro det var iD eller Unreal-folka som har har holdt på med dette siden 90-tallet som ledet an. Far Cry var tross alt deres aller første spill og det knuste alt som var på markedet på den tiden (grafikk altså) og spill som kom lenge etter som Doom 3 og HL2 så egentlig ikke noe særlig bedre ut. Og nå med Crysis har jeg ikke sett noe som er i nærheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er som du sier baksiden ved å være kontrollert av et børsnotert selskap som har eierstyringsprinsipper. Det er jo akkurat her økonomi/kunst kjærsjer uansett hvilket medium det er snakk om. Får bare håpe det kommer noe godt ut av det denne gangen, det finnes nok av triste eksempler på dette. Nå vet vi jo ikke hva som motiverte salget av Crytek, hvorvidt det var pengemangel eller bare en veldig god pris de fikk fra EA.

 

EDIT: Rettet skrivefeil

EDIT2: Syntes ordet "kjærsjer" var såpass originalt at jeg satte det tilbake

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Er det ikke egentlig litt merkelig at det er tyskerne i CryTEK som leder an grafikkmessig? Skulle vel egentlig tro det var iD eller Unreal-folka som har har holdt på med dette siden 90-tallet som ledet an. Far Cry var tross alt deres aller første spill og det knuste alt som var på markedet på den tiden (grafikk altså) og spill som kom lenge etter som Doom 3 og HL2 så egentlig ikke noe særlig bedre ut. Og nå med Crysis har jeg ikke sett noe som er i nærheten.

9088725[/snapback]

Jepp, det er en betimelig spørsmål. Synes den nye UT'en ikke henger så veldig langt etter. Utrolig smakfult grafikkmessig der i gården også (sjekk ut de siste bildene på gamer.no f.eks).

 

Men ja detaljmessig er vel Crytek gutta et hestehode foran alle andre nå. ingen tvil om det. Og der vel ikke mer rart enn at de har rasende dyktige engine folk inhouse. Det er jo ikke fritt for kunnskap om hvordan prosessorer fungerer i Tyskland akkurat. Det er jo de som utvikler AMD. Så de har jo relativt gode forutsetninger.

Lenke til kommentar
Er det ikke egentlig litt merkelig at det er tyskerne i CryTEK som leder an grafikkmessig? Skulle vel egentlig tro det var iD eller Unreal-folka som har har holdt på med dette siden 90-tallet som ledet an. Far Cry var tross alt deres aller første spill og det knuste alt som var på markedet på den tiden (grafikk altså) og spill som kom lenge etter som Doom 3 og HL2 så egentlig ikke noe særlig bedre ut. Og nå med Crysis har jeg ikke sett noe som er i nærheten.

9088725[/snapback]

Jepp, det er en betimelig spørsmål. Synes den nye UT'en ikke henger så veldig langt etter. Utrolig smakfult grafikkmessig der i gården også (sjekk ut de siste bildene på gamer.no f.eks).

 

Men ja detaljmessig er vel Crytek gutta et hestehode foran alle andre nå. ingen tvil om det. Og der vel ikke mer rart enn at de har rasende dyktige engine folk inhouse. Det er jo ikke fritt for kunnskap om hvordan prosessorer fungerer i Tyskland akkurat. Det er jo de som utvikler AMD. Så de har jo relativt gode forutsetninger.

9089029[/snapback]

 

De tre selskapene har hver sine styrker.

- Fysikken i FarCry var latterlig dårlig, ikke-eksisterende i Doom3 og fantastisk i HL2.

- Shadere i HL2 overgikk alt som fantes i de to andre. Landskapene i FarCry slo HL2 ned i støvlene. Doom3 er laget for innendørs spill.

- Ansiktsanimasjonene i HL2 er ennå ikke overgått av andre en Valve selv.

- Unreal har lenge hvert ute av det, men se på hva som kommer. Ikke vær så sikker på at Crysis knuser konkurransen.

- iD har sin Mega-texture som tar knekken på sjakkruteeffekten i spill (tiling på engelsk).

- Valve holder på å utvikle spesielle metoder for å utnytte flerkjerneprosessorer til grafikk. Jeg leste en lang artikkel om det og det er mildt sagt spennende. Tanken er at 'overflødige' kjerner kan brukes til krevende shadere som for eksempel sanntid volumetrisk røyk.

 

Jeg tror ikke det er en bestemt utvikler som leder an, men at alle har sine styrker. Det gjenstår å se hva neste generasjon motorer egentlig er i stand til. Gears of War var bare en liten forsmak på hva UnrealEngine kan gjøre. Valve har jobbet mye med fysikksystemet for neste episode i HL-serien. iD har en 26GB grense for en enkelt megatekstur i sin nye motor.

 

Crysis ser fett ut, men er det egentlig så lurt av CryTek å vise alle kortene så tidlig. Jeg tror neppe vi ser spillet før neste år. Jeg leste en artikkel i PCGamer hvor en journalist fikk teste spillet. Han klarte å kræsje tre (ja, 3) PCer og bare en av den kunne startes igjen etterpå. Han hadde stablet ting oppå hverandre for å sjekke ut fysikksystemet og det ble tydeligvis for mye for maskinvaren. :p

 

 

Uansett så gleder jeg meg som en unge over alt snadderet som kommer. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...