Gå til innhold

kan noen hjelpe meg med og lære java?


Anbefalte innlegg

halla alle som måtte finne på og lese dette.

 

jeg lurte på jeg har tenkt og lage spill 1d, 2d, 3d samma hva men hva må jeg kunne for dette og jeg har ingen programerings ferdigheter what so ever.

 

jeg fikk lasta ned noen programer jcreator men fikk ikke tak i noen bøker om java.

 

og vi har ikke noen bøker om dette på skolen som mange sier de har(vet ikke jeg detta er liksom valigvis ikke noe for en 7 klassing men kan noen hjelpe så fint)

 

og nei jeg synes ikke jeg er for ung til dette om noen skulle mene det.

Endret av marioisme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For eksempel: Sun Java Tutorial

 

Regn med et års tid for å tilegne deg nok kunnskaper om programmering til å kunne lage noe som helst som minner om spill, samme hvilket språk (ok, unntatt ActionScript kanskje..).

 

Hvorfor ikke bruke Flash til spillet ditt? Mye lettere å lære hvis du ikke kan noenting om programmering fra før. Jeg skrev mine første programmer i tidlig ActionScript.

Lenke til kommentar

Hei, marioisme. Det tar laaaaang tid å lære seg å programmere, og objektorientert programmering er ikke noe som faller på plass helt enkelt. Først må du lære deg syntaksen, ved å skrive programmer som bare teller opp og ned og lignende, regner på ting, skriver ut primtall og slikt. Deretter kan du begynne med tabeller (arrays) og lister (ArrayList) før du er klar for å lage dine egne klasser og prøve ut objekter. Lykke til.

 

Men du kan først finne ut hvordan denne koden fungerer:

class Tall {
  public static void main(String[] args) {
     for (int i = 0; i < 10; i++) {
        System.out.println(i);
     }
  }
}

Lenke til kommentar

Hvis du vil lære deg Java vil jeg anbefale å kjøpe en god bok! Det mange som har dårlig tid med å lære seg noe, men det går rett og slett ikke ann med programmering. Den gode nyheten er at du lett kan veksle mellom språk hvis du har Java som grunnlag.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

kommer veldig an på hvor mye arbeid du legger ned i det. går fint an å klare å lage et tekst basert spill etter 2-3 måneder med å lære seg java språket. (13-14 timer pr uke).

 

men uansett.. skal du lære deg programmering ville jeg gjort som de andre sier over, begynn med det grunnleggende og lær deg det godt, så kommer du langt med bare basics.

Lenke til kommentar

Slik lager du den lille gangetabellen :thumbup:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
public class minLilleGangetabell
{
    public static void main(String[] args)
    {
         for (int tall1 = 1; tall1 < 10; tall1++)
         {
              for (int tall2 = 1; tall2 < 10; tall2++)
              {
                   System.out.println(tall1 + " ganger " + tall2 + " er lik " + (tall1 * tall2));
              }
         }
    }
}

 

Jeg kan jo prøve å forklare deg hva som skjer:

Først oppretter vi klassen, som egentlig bare er en "beholder" for selve programmet ditt. Klammene som kommer etterpå ("{" og "}") betyr at koden vår holder til innenfor denne "beholderen".

Du trenger ikke å tenke spesielt mye på klasser før du får dreisen på hvordan du bygger opp enkle programmer.

Den linjen som kommer etter den første klammen, "public static void main(String[] args) kalles main-metoden, eller hoved-metoden. Det betyr egentlig at det som står innenfor denne "beholderen" skal kjøres med en gang programmet ditt startes. Du kommer til å lære mer om metoder etter hvert, men ikke tenk mer på dem for øyeblikket.

 

Nå kommer vi til selve programmet vårt.

"for (int tall1 = 1; tall1 < 10; tall1++)" kalles en for-løkke med betingelser. Betingelsene står innenfor parantesene.En løkke betyr at den skal gjøre ett eller annet et bestemt antall ganger (som å telle til 10, eller 100).

Den første delen "int tall1 = 1;" betyr at vi ønsker å opprette et heltall (et tall uten kommategn) med navnet "tall1" som har verdien "1". Grunnen til at vi kaller den 1, og ikke 0 eller 2 er fordi vi ønsker å lage den lille gangetabellen som går fra 1 til 9.

Den neste delen, "tall1 < 10" betyr at vi ønsker å gå gjennom løkken så lenge tall1 er mindre enn 10. Det vil si fra 1 til 9.

Den siste delen "tall1++" betyr at tall1 skal øke verdien sin med 1 hver gang vi går gjennom løkken. Første gang vi kjører gjennom løkken er den 1, andre gangen er den 2 også 3, 4, 5 og helt opp til 9.

 

Inni "beholderen" til den første løkken vår har jeg lagt til en løkke til. Kanskje du klarer å tenke deg til grunnen selv? Uansett er det fordi vi ønsker å telle fra 1 til 9 på to forskjellige verdier. Slik at vi kan skrive ut "1 ganger 1", "1 ganger 2", "1 ganger 3" og så videre. For å lage en gangetabell, trenger du to verdier, som du sikkert forstår! :D

Linjen "System.out.println(tall1 + " ganger " + tall2 + " er lik " + (tall1 * tall2));" er kanskje litt vanskelig å forstå når du ikke har programmert noenting før. Det betyr egentlig bare at vi ønsker å vise resultatet vårt på skjermen. Og siden datamaskinen ikke forstår norsk, må vi fortelle den til punkt og prikke hva den skal vise oss.

 

Vet ikke om det kanskje ble litt for vanskelig for deg, men jeg lærte hvertfall veldig mye av det eksempelet der når jeg lærte å programmere for første gang.

 

Når du kjører programmet, vil den vise dette her:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1 ganger 1 er lik 1
1 ganger 2 er lik 2
1 ganger 3 er lik 3
1 ganger 4 er lik 4
1 ganger 5 er lik 5
1 ganger 6 er lik 6
1 ganger 7 er lik 7
1 ganger 8 er lik 8
1 ganger 9 er lik 9
2 ganger 1 er lik 2
2 ganger 2 er lik 4
2 ganger 3 er lik 6
2 ganger 4 er lik 8
2 ganger 5 er lik 10
2 ganger 6 er lik 12
2 ganger 7 er lik 14
2 ganger 8 er lik 16
2 ganger 9 er lik 18
3 ganger 1 er lik 3
3 ganger 2 er lik 6
3 ganger 3 er lik 9
3 ganger 4 er lik 12
3 ganger 5 er lik 15
3 ganger 6 er lik 18
3 ganger 7 er lik 21
3 ganger 8 er lik 24
3 ganger 9 er lik 27
4 ganger 1 er lik 4
4 ganger 2 er lik 8
4 ganger 3 er lik 12
4 ganger 4 er lik 16
4 ganger 5 er lik 20
4 ganger 6 er lik 24
4 ganger 7 er lik 28
4 ganger 8 er lik 32
4 ganger 9 er lik 36
5 ganger 1 er lik 5
5 ganger 2 er lik 10
5 ganger 3 er lik 15
5 ganger 4 er lik 20
5 ganger 5 er lik 25
5 ganger 6 er lik 30
5 ganger 7 er lik 35
5 ganger 8 er lik 40
5 ganger 9 er lik 45
6 ganger 1 er lik 6
6 ganger 2 er lik 12
6 ganger 3 er lik 18
6 ganger 4 er lik 24
6 ganger 5 er lik 30
6 ganger 6 er lik 36
6 ganger 7 er lik 42
6 ganger 8 er lik 48
6 ganger 9 er lik 54
7 ganger 1 er lik 7
7 ganger 2 er lik 14
7 ganger 3 er lik 21
7 ganger 4 er lik 28
7 ganger 5 er lik 35
7 ganger 6 er lik 42
7 ganger 7 er lik 49
7 ganger 8 er lik 56
7 ganger 9 er lik 63
8 ganger 1 er lik 8
8 ganger 2 er lik 16
8 ganger 3 er lik 24
8 ganger 4 er lik 32
8 ganger 5 er lik 40
8 ganger 6 er lik 48
8 ganger 7 er lik 56
8 ganger 8 er lik 64
8 ganger 9 er lik 72
9 ganger 1 er lik 9
9 ganger 2 er lik 18
9 ganger 3 er lik 27
9 ganger 4 er lik 36
9 ganger 5 er lik 45
9 ganger 6 er lik 54
9 ganger 7 er lik 63
9 ganger 8 er lik 72
9 ganger 9 er lik 81

 

Lykke til! :w00t:

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...