Gå til innhold

En Panoramatråd for alle! "bli med på leken"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laga liknande bilete av andre situasjonar, utan å vere like heldig med lyset. Har vorte ein del jobb med levels o.l. for å få det likt ... Eit døme, heller ikkje dette akkurat panorama:

673432541_43e5bf9a78.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkje meir enn 3b/s. Hadde det vore eit mindre hopp og/eller eit anna triks måtte ein hatt fleire for at det skal verte bra. Biletet er forresten teke under Ekstremsportveko i år, og litt større versjon får ein ved å klikke på det.

Skrevet (endret)

Halden sett fra festningen. 4 bilder satt sammen i Zoom Browser

Edit. Skulle legge det som bakgrunn på skjermen, innstillingen stod på "strukket", ble relativt pussig resultat ut av det... Kanskje ikke helt panorama lenger.

post-38990-1184538616_thumb.jpg

post-38990-1184539409_thumb.jpg

Endret av awesnes
Skrevet

Panoramabilder er noe jeg liker og kommer til å jobbe mer med i framtida.

I går gjorde jeg litt sent kveldsarbeid og tidlig nattarbeid på Fløien, et av resultatene er gitt nedenfor. Bildet er satt sammen av 8 eksponeringer og dekker en vinkel på omtrent 240*90grader, opprinnelig oppløsning for bildet er omtrent 7400*3200piksler.

post-5458-1184698255_thumb.jpg

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Endelig på nett igjen, for en stund. Lenge siden jeg har vert her nå, og ser mange utrolig gode bilder her. Stå på folkens!!

Skrevet

Var på Galdhøpiggen en vakker dag, var dessverre ikke alene så det har vært uunngåelig å få med en del mennesker.

Brukt Autostitch for å sette sammen panoramaet

Kamera:

Nikon Coolpix 8800

F/8, 1/500, ISO=50

post-25897-1188506554_thumb.jpg

Skrevet
redigeres slike bilder sammen eller er det innstilling på kamera?, 400d?

9393582[/snapback]

Heisann just_me.

Et slikt bilde lager man normalt sett ikke med kameraet selv, diverse kameramodeller har mulighet til å ta bildeserie og sette dem sammen etterpå til et panorama. Men dette er ikke den beste metoden.

Skal du ha et bra panorama bilde bør du ta en serie med bilder, bruke et tredjepartsprogramm til å sette dem sammen med. Du bør bruke full manualitet når du tar et panoramabilde (hvitbalanse, blender, iso, lukker etc.).

Måten du tar bilde på er også vesentlig viktig (henviser til en post jeg postet tidligere her.

PS: husk å ta hvert bilde 30% - 50% inni det forrige bildet

Lykke til

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Mye fine bilder!

Hvis man merger RAW-bilder i CS3, vil det da være mulig å editere bildene (eksponering etc(RAW-edit)) etter merginga? Eller må man gjøre det manuelt for hvert bildet før man peiser det sammen?

Endret av oyvindoyvind
  • 2 uker senere...
Skrevet
Et bilde fra Besseggen. Er sånn passelig fornøyd selv. Mangler noe spesielt ved seg.

9426971[/snapback]

Det der var jo skikkelig nice!

Lurer på om jeg skal ønske meg speilrefleks til konfen... :hmm:

• 2 uker senere...
Skrevet

Tok disse bildene forrige helg, var en tur på et lite fjell her i distriktet og tok bilder utover med 70-300mm på 70mm og manuell.

Satt sammen av totalt 11 rawfiler i PS.

post-85374-1192376070_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...