Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekker garantien slitt clutch?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte en passat 98 mod hos møller med 3 mnd garanti. Har aldri hatt bil før og trodde clutchen bare tok langt ute, har senere blitt fortalt at det er et sterkt tegn på at clutchen er slitt og er like ved å må byttes. Er dette noe som går på den 3 mnd garantien? Har tenkt å ta naf test så alt blir påvist før garantien går ut.

Endret av Cranie
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjøpte en passat 98 mod hos møller med 3 mnd garanti. Har aldri hatt bil før og trodde clutchen bare tok langt ute, har senere blitt fortalt at det er et sterkt tegn på at clutchen er slitt og er like ved å må byttes. Er dette noe som går på den 3 mnd garantien? Har tenkt å ta naf test så alt blir påvist før garantien går ut.

8670640[/snapback]

Ja, dersom clutchen er unormalt mye slitt i forhold til årsmodell og pris på bilen, og selger ikke opplyste om det ved salg, kan du reklamere på det selv uten garanti fra selgeren. Har selgeren garanti i tillegg skal den gi deg rettigheter utover det ordinære lovverket akkurat hva garantien dekker kan variere fra forhandler til forhandler.

Ta deg uansett en tur til forhandleren så snart som mulig og ikke vent helt til garantiperioden er i ferd med å løpe ut. Ta opp tingene med selgeren så snart du selv oppdager dem.

Skrevet

Vet ikke hva som er tilfelle med din bil, men etter å ha kjørt Passaten vi har hjemme (2003 modell) så mener jeg clutchen ikke kan sammenlignes. Den tar ganske langt ut (sett i forhold til pedalvandringen), men fikk forklart at dette skyldes at den er hydraulisk, istede for wire-opperert (som på min Corolla).

Skal nevnes at clutchen oppfører seg likt på en helt ny Touran vi også har hjemme, så det er ikke clutchen på Passaten som er slitt.

Men som sagt, om dette er tilfelle hos deg skal jeg ikke si noe om. Hvor langt er bilen gått?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Dersom tilstandsrapporten viser at clutchen er OK, mens den er slitt, bør dette dekkes, ihvertfall delvis. Dersom den viser at clutchen er slitt, bør prisen på bilen gjenspeile dette, og du kan ikke regne med at dette dekkes.

Skrevet

Er det en seriøs forhandler du har handlet hos, så ordner de helt sikkert opp i dette. Bare ta kontakt med de og forlkar situasjonen

Skrevet

takk for svar. Den har gått 158.000 og den tar EKSTREMT langt ut. Alle som låner den reagerer på den uten at jeg har sagt noe. Sinnsykt irriterende når man f.eks sitter i kø. Er kjøpt hos møller, de er vel ganske seriøse.

Jeg har aldri hatt bil før og heller aldri kjøpt eller solgt bil før, så jeg visste egentlig alt for lite. Fikk ingen tilstandsrapport, og det ble ikke sagt noe om clutchen.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Dersom bilen er kjørt 158' er det normalt at clutchen er slitt. Dersom du kjøpte bilen uten å ha med deg noen som kunne hjelpe deg å finne feil, har du trolig et problem. Dette er en feil som enkelt ville blitt påvist ved for eks en NAF- eller KNA-test, og en bilkyndig person burde også sett dette, og du hadde hatt et godt forhandlingskort for pruting/utskifting av clutchen. Slik det høres ut nå, har du kjøpt en bil med utslitt clutch, og jeg kan ikke se at denne er dekket av noen garanti. Garantien er vel ment å dekke feil som ikke var synlige da du kjøpte bilen, en feil som er så åpenbar som en utslitt clutch omfattes neppe av dette.

La moralen være: Ikke tro du er verdensmester! Ta med deg noen du vet har peiling når du skal kjøpe bruktbil, eller ta en nøytral test. Jeg gikk i samme felle da jeg kjøpte min første bil, enda jeg hadde med meg en slektning som hadde peil (men som ikke var særlig interessert i å hjelpe meg da).

Skrevet

Som flere her påpeker får du ikke dekket dette av noen garanti da det er en normal slitedel som slites ved bruk.

Så lenge den ikke var utslitt er den pr definisjon godkjent og forhandleren MÅ ikke opplyse om det. Selvfølgelig hadde det vert hyggelig hvis selgeren hadde opplyst om at den kanskje burde ha blitt byttet ved nermeste fremtid, men da ville han kanskje også tapt litt på salget.

Hvis du tar med deg saken til forhandleren og spør om dette er noe de er villige til å gi deg rabatter ved siden du nettopp har kjøpt bilen hos dem kan det være du er heldig og får en god deal.

Sjekk også bremsene med det samme mens du enda har handelen "fersk" og forhandler kan være litt sympatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...