Gå til innhold

Vekk med 3 dagers egenmelding


Anbefalte innlegg

Det ville fått kortidsfraværet ned, punktum. Det er det ingen tvil om.

8671928[/snapback]

 

Statistisk sentralbyrå: Sykefravær 2006:

Det legemeldte sykefraværet holdt seg uendret på 5,8 prosent fra 4. kvartal 2005 til 4. kvartal 2006, og det egenmeldte gikk opp fra 0,9 til 1,0 prosent.

 

Tabell 1 Tapte dagsverk som følge av legemeldt og egenmeldt fravær

Tabell3 Tapte dagsverk i prosent etter næring

 

 

Ut i fra statistikkene ser det ut for meg som om det har mer for seg å prøve å gjøre noe med langtidsfraværet (det som er legemeldt), siden dette utgjør 6 ganger så mye som det egenmeldte. Når det egenmeldte fraværet er på 1% så utgjør dette mindre enn 3 dager per arbeidstaker per år. Dette er det samme tallet for alle næringer.

 

Alle kan bli syke iblant og da er det greit å ha en løsning som er ubyråkratisk og som baserer seg på tillitt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Jeg tror det fort blir avdekket av en årvåken personalsjef om noen systematisk prøver å utnytte systemet. Tredagers egenmelding skulle jeg tro gjør at folk opplever mindre stress forbundet med det å bli syk.

 

På arbeidsplassen min har sykefraværet gått veldig ned etter at de begynte å fokusere på å få langtidssykemeldte gradvis tilbake i jobb, og det er nå veldig lavt sammenlignet med andre arbeidsplasser i samme næring. Da jeg begynte for 3 år siden var det høyt sammenlignet med andre arbeidsplasser i samme næring.

Endret av yssi83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her velger du å se fakta fra en side som ikke reel. Ingen tvil om at langtidsfraværet er det verste og største problemet, det er allerede presisert gjentatte ganger i tråden.

 

Tiltakene vi her diskuterer de som skal få ned sykefraværet generelt, og mitt forslag mot åm fjerne egenmelding er bare ett som hvertfall ville fått kortidsfraværet ned.

 

Fra 2000 er til idag er antall egenmeldinger doblet seg jeg. interresant.

Lenke til kommentar

*snipp*

 

Hvor skal dette ende?

8670115[/snapback]

 

Jeg ble så provosert av den første sida at jeg ikke klarer å lese resten før jeg svarer.

 

Jeg tror ikke det er så mange som missbruker denne ordningen. De fleste jeg kjenner er glade for å kunne dra på jobb om dagene. Hvis de blir syke så holder de på å gå på veggen etter få dager. Jeg velger å tro at de fleste har en ganske høy arbeidsmoral, men jeg kan selvsagt ta feil.

 

Jeg synes egenmeldingsordningen er flott! Det er flere årsaker til dette og jeg skal prøve å forklare hvorfor dette er et viktig gode.

 

Hvorfor er det dumt å fjerne egenmeldingene?

 

Det koster penger å dra til legen. Ikke bare for meg som pasient som må betale 2-300 kroner for å få sykmeldingen + transport til og fra legen, men også for samfunnet. Hvis jeg har feber og er slapp en morgen, er det nødvendig for meg å ta opp plass i køa hos legen? Det er nok flere som har større behov for den legetimen enn meg som har feber og ikke er helt i form. Dessuten så er det ikke alle som har muligheten til å få time til legen på dagen, da er det også vanskelig å få bevist at man var syk, ikke sant?

 

Fordelen med å ha egenmeldingsdager?

 

Hvis jeg våkner med feber og ikke føler meg i form så kan jeg ta kontakt med min arbeidsplass og varsle om at jeg holder meg borte og kommer tilbake dagen etter. Jeg kan holde senga og bli frisk fremfor å stable meg på beina ringe legen å ikke få time før om 3-4 dager. Å dra på legevakta er ikke noe alternativ, da kunne man likegjerne dratt på jobb. Poenget er jo å holde seg i ro, slik at kroppen kan restituere seg fortere.

 

 

De fleste er ærlige arbeidsfolk. Jeg må innrømme at jeg har tatt ut egenmeldinger flere ganger. Det har aldri vært noe problem og sjefen har ikke påpekt at jeg har vært borte ofte. De gangene jeg har tatt ut egenmeldinger så har det stort sett vært for 1 dag. De gangene hvor jeg har overskredet 1 dag så har jeg trengt mer enn 3 dager for å komme meg og derfor dratt til legen for å få sykemelding.

 

Jeg bruker også å si ifra de gangene jeg egenmelder meg at jeg er tilgjengelig på telefon og e-post hvis det skulle være behov for meg. Som IT-ansvarlig og eneste IT-ressurs i bedriften så er det ikke så sjelden at det faktisk ER behov for meg. Jeg ser det sånn at hvis jeg er så syk at jeg ikke klarer å lese e-post eller ta telefonen så ligger jeg på sykehuset uten tilgang til verken telefon eller datamaskin. Poenget er at jeg ikke føler at jeg er i form til å dra meg opp av senga og stable meg på jobb. Jeg holder heller senga i én dag for å komme meg på jobb den andre enn å dra til legen å sykmelde meg for én uke. Jeg tror at de aller fleste bruker egenmeldingsdagene på denne måten.

 

Jeg er fleksibel når det kommer til slikt. Jeg er ikke utilgjengelig for arbeidsgiver eller arbeidsplassen selv om jeg er syk en dag. Jeg er bare ikke på jobb. De som trenger min hjelp unnskylder seg når jeg sier at jeg ikke kan hjelpe dem med akkurat det problemet i dag, for jeg ligger hjemme i senga mi og er syk. Jeg hater å være syk! Jeg synes det er gøy å dra på jobb, jeg elsker jobben min. Det ødelegger heller ikke for min restitusjon å svare på telefonen selv om jeg ikke er helt i form og ligger i senga.

 

Hadde det vært bedre om jeg hadde sykmeldt meg i én uke og kuttet telefon og internettforbindelsen min i den perioden, hver gang jeg våknet og ikke var i form til å dra på jobb? Jeg tror ikke det...

Lenke til kommentar
Fra 2000 er til idag er antall egenmeldinger doblet seg jeg. interresant.

8687788[/snapback]

 

2000

2. kvartal 0,7 6,2

3. kvartal 0,6 6,5

4. kvartal 0,8 6,3

 

2006

1. kvartal 1,2 6,2

2. kvartal 0,8 5,8

3. kvartal 0,8 6,1

4. kvartal 1,0 5,8

 

Fra 2000 til 2006 ser vi:

For andre kvartal: en økning fra 0.7% i 2000 til 0.8% i 2006 i egenmeldt sykefravær, og en nedgang fra 6.2% i 2000 til 5.8% i 2006

For tredje kvartal: en økning fra 0.6% i 2000 til 0.8% i 2006 i egenmeldt sykefravær, og en nedgang fra 6.5% i 2000 til 6.1% i 2006

For fjerde kvartal: en økning fra 0.8% i 2000 til 1.0% i 2006 i egenmeldt sykefravær, og en nedgang fra 6.3% i 2000 til 5.8% i 2006

 

 

Vi ser at for hvert kvartal er det en samlet nedgang i sykefraværet.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

*snipp*

 

Hvor skal dette ende?

8670115[/snapback]

 

Jeg ble så provosert av den første sida at jeg ikke klarer å lese resten før jeg svarer.

 

Jeg tror ikke det er så mange som missbruker denne ordningen. De fleste jeg kjenner er glade for å kunne dra på jobb om dagene. Hvis de blir syke så holder de på å gå på veggen etter få dager. Jeg velger å tro at de fleste har en ganske høy arbeidsmoral, men jeg kan selvsagt ta feil.

 

Jeg synes egenmeldingsordningen er flott! Det er flere årsaker til dette og jeg skal prøve å forklare hvorfor dette er et viktig gode.

 

Hvorfor er det dumt å fjerne egenmeldingene?

 

Det koster penger å dra til legen. Ikke bare for meg som pasient som må betale 2-300 kroner for å få sykmeldingen + transport til og fra legen, men også for samfunnet. Hvis jeg har feber og er slapp en morgen, er det nødvendig for meg å ta opp plass i køa hos legen? Det er nok flere som har større behov for den legetimen enn meg som har feber og ikke er helt i form. Dessuten så er det ikke alle som har muligheten til å få time til legen på dagen, da er det også vanskelig å få bevist at man var syk, ikke sant?

 

Fordelen med å ha egenmeldingsdager?

 

Hvis jeg våkner med feber og ikke føler meg i form så kan jeg ta kontakt med min arbeidsplass og varsle om at jeg holder meg borte og kommer tilbake dagen etter. Jeg kan holde senga og bli frisk fremfor å stable meg på beina ringe legen å ikke få time før om 3-4 dager. Å dra på legevakta er ikke noe alternativ, da kunne man likegjerne dratt på jobb. Poenget er jo å holde seg i ro, slik at kroppen kan restituere seg fortere.

 

 

De fleste er ærlige arbeidsfolk. Jeg må innrømme at jeg har tatt ut egenmeldinger flere ganger. Det har aldri vært noe problem og sjefen har ikke påpekt at jeg har vært borte ofte. De gangene jeg har tatt ut egenmeldinger så har det stort sett vært for 1 dag. De gangene hvor jeg har overskredet 1 dag så har jeg trengt mer enn 3 dager for å komme meg og derfor dratt til legen for å få sykemelding.

 

Jeg bruker også å si ifra de gangene jeg egenmelder meg at jeg er tilgjengelig på telefon og e-post hvis det skulle være behov for meg. Som IT-ansvarlig og eneste IT-ressurs i bedriften så er det ikke så sjelden at det faktisk ER behov for meg. Jeg ser det sånn at hvis jeg er så syk at jeg ikke klarer å lese e-post eller ta telefonen så ligger jeg på sykehuset uten tilgang til verken telefon eller datamaskin. Poenget er at jeg ikke føler at jeg er i form til å dra meg opp av senga og stable meg på jobb. Jeg holder heller senga i én dag for å komme meg på jobb den andre enn å dra til legen å sykmelde meg for én uke. Jeg tror at de aller fleste bruker egenmeldingsdagene på denne måten.

 

Jeg er fleksibel når det kommer til slikt. Jeg er ikke utilgjengelig for arbeidsgiver eller arbeidsplassen selv om jeg er syk en dag. Jeg er bare ikke på jobb. De som trenger min hjelp unnskylder seg når jeg sier at jeg ikke kan hjelpe dem med akkurat det problemet i dag, for jeg ligger hjemme i senga mi og er syk. Jeg hater å være syk! Jeg synes det er gøy å dra på jobb, jeg elsker jobben min. Det ødelegger heller ikke for min restitusjon å svare på telefonen selv om jeg ikke er helt i form og ligger i senga.

 

 

 

Hadde det vært bedre om jeg hadde sykmeldt meg i én uke og kuttet telefon og internettforbindelsen min i den perioden, hver gang jeg våknet og ikke var i form til å dra på jobb? Jeg tror ikke det...

8688117[/snapback]

 

 

Til alt dette viss-vasset, så sier jeg bare at du innbiller deg at du er syk, og du egentlig i 95 % av tilfellene ville gått på jobb, og dagen derpå kunnet yte 100 % igjen, visst dui var litt i kjelleren.

Lenke til kommentar
Til alt dette viss-vasset, så sier jeg bare at du innbiller deg at du er syk, og du egentlig i 95 % av tilfellene ville gått på jobb, og dagen derpå kunnet yte 100 % igjen, visst dui var litt i kjelleren.

8689251[/snapback]

 

 

Det er jo faktisk en god del yrker der du utgjør en fare for deg selv og andre hvis du går på jobben i redusert tilstand. Da tenker jeg på industriarbeidere, kjøkken- og sykehusansatte og mange fler. Da er det greit å ha et system som gjør det mulig å ta seg et par dager.

 

Forslagene du kommer med ville helt sikkert senket antall korttidssykedager, men jeg tror vi ville sett at antall litt lengre sykemeldinger hadde gått opp. Presset på legekontorene rundt om kring ville også økt, og enormt mye ressurser ville forsvunnet i byråkrati. Summen av dette ville blitt at det ikke finnes noe å spare på slike tiltak.

Lenke til kommentar

Momentet er er at langt færre hadde gått til legen, de hadde gått på arbeidet istedenfor. Derfor hadde ikke legeindustrien blitt offer for den enorme belastningen du peker på.

 

Byråkratiet som du peker på med sykemelding av lege/sykepleier, er ett dokument som krever en signatur som gis til arbeidsgiver. Er ikke mer byråkrati enn det.

 

Som tidligere presesert hadde ikke nødvendigvis vært en lege måtte signere, men kanskje alt helsepersonell, med en form for utdanning.

 

Det er derfor jeg mener at en prøveordning ville vært beste løsning, og tatt det derifra, da tror jeg dere kritikere vile fått bakoversveis.

Lenke til kommentar

Kan du vise til noen kilder for dette enorme missbruket av egenmelding som du hele tiden poengterer?

 

Egenmelding er også med på å la de som kanskje bare trenger 1 dag fri for å ikke bli langtidssyke.

 

Og om alt du bryr deg om er å få sykefraværet ned, hvorfor ikke prøve å hjelpe de som er langtidssyke, da det er disse man burde prøve å få tilbake i jobb, er her hoveddelen av kostnadene ligger.

 

Desverre i dag, er det hos mange en holdning om at du enten må jobbe 110%, eller holde deg hjemme. En holdning du kan møte både hos legen, aetat og på arbeidsplassen, og vil hindre mange fra å komme tilbake i jobb.

Lenke til kommentar

Vel greit nok at de fjærner disse 3 dagene for "vanlige" arbeidstakere, men for arbeidstakere med små barn bør de opprettholdes,da det er umulig å inrette seg ellers. En kommer ikke umiddelbart til lege og får sykemelding om en plutselig må hente barna i barnehagen grunnet influensa.

Dette opplevde jeg selv da jeg haddee små barn og en må ikke komme dithen at en skal fjærne alle ordninger for å få ned sykefraværet og/eller få tatt de som snylter, snyltere vil vi alltid ha desverre .

Lenke til kommentar
en hver anstendig arbeidstaker kvir seg for å lyve til sjefen og si at han/hun er syk. Og hvorfor skulle det være vanskeligere å lyve til en lege enn til en hvilken som helst annen person?

8670585[/snapback]

Dessverre er det mange som ikke har den oppfatningen.

De fleste jeg kjenner benytter seg godt av denne muligheten, samt muligheten til å være hjemme fra arbeid 10 dager i året pga syke barn.

Fytti grisen som det svindles og herjes med dette, er helt sykt egentlig hvor lav moral enkelte har.

 

Jaja, verden ER urettferdig, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Kunne ikke vært mer enig: egenmeldig er helt topp, helt max. Har benyttet meg av denne mulgiheten til å ta noen dager av når det har passet seg sånn(fyllasyk,trøtt etc). Så for min egen del synes jeg det er helt max.

 

Ja det er noen som misbruker denne ordningen, på lik linje med att alle andre ordninger misbrukes av noen. Men i forhold til egenmeldinger er ikke dette noe veldig stort problem, selv om du liker å tro det og att du er en av den som misbruker dette selv.

 

Løsningen da er å ramme de som misbruker ordningen, og dette har bedriftene selv mulighet til ved å frata den enkelte arbeidstaker retten til å benytte egenmelding. Så dette beste for alle ville nok være om bedriftene drev ett aktivt arbeide med sykefraværet, slik att Georgio og hans likesinnede ble fratatt sin mulighet til trygdemisbruk. Det ville jo løst problemet du selv tar opp og kun rammet dere selv. Det ville jo vært det beste for alle.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

*snipp*

 

Hvor skal dette ende?

8670115[/snapback]

 

Jeg ble så provosert av den første sida at jeg ikke klarer å lese resten før jeg svarer.

 

Jeg tror ikke det er så mange som missbruker denne ordningen. De fleste jeg kjenner er glade for å kunne dra på jobb om dagene. Hvis de blir syke så holder de på å gå på veggen etter få dager. Jeg velger å tro at de fleste har en ganske høy arbeidsmoral, men jeg kan selvsagt ta feil.

 

Jeg synes egenmeldingsordningen er flott! Det er flere årsaker til dette og jeg skal prøve å forklare hvorfor dette er et viktig gode.

 

Hvorfor er det dumt å fjerne egenmeldingene?

 

Det koster penger å dra til legen. Ikke bare for meg som pasient som må betale 2-300 kroner for å få sykmeldingen + transport til og fra legen, men også for samfunnet. Hvis jeg har feber og er slapp en morgen, er det nødvendig for meg å ta opp plass i køa hos legen? Det er nok flere som har større behov for den legetimen enn meg som har feber og ikke er helt i form. Dessuten så er det ikke alle som har muligheten til å få time til legen på dagen, da er det også vanskelig å få bevist at man var syk, ikke sant?

 

Fordelen med å ha egenmeldingsdager?

 

Hvis jeg våkner med feber og ikke føler meg i form så kan jeg ta kontakt med min arbeidsplass og varsle om at jeg holder meg borte og kommer tilbake dagen etter. Jeg kan holde senga og bli frisk fremfor å stable meg på beina ringe legen å ikke få time før om 3-4 dager. Å dra på legevakta er ikke noe alternativ, da kunne man likegjerne dratt på jobb. Poenget er jo å holde seg i ro, slik at kroppen kan restituere seg fortere.

 

 

De fleste er ærlige arbeidsfolk. Jeg må innrømme at jeg har tatt ut egenmeldinger flere ganger. Det har aldri vært noe problem og sjefen har ikke påpekt at jeg har vært borte ofte. De gangene jeg har tatt ut egenmeldinger så har det stort sett vært for 1 dag. De gangene hvor jeg har overskredet 1 dag så har jeg trengt mer enn 3 dager for å komme meg og derfor dratt til legen for å få sykemelding.

 

Jeg bruker også å si ifra de gangene jeg egenmelder meg at jeg er tilgjengelig på telefon og e-post hvis det skulle være behov for meg. Som IT-ansvarlig og eneste IT-ressurs i bedriften så er det ikke så sjelden at det faktisk ER behov for meg. Jeg ser det sånn at hvis jeg er så syk at jeg ikke klarer å lese e-post eller ta telefonen så ligger jeg på sykehuset uten tilgang til verken telefon eller datamaskin. Poenget er at jeg ikke føler at jeg er i form til å dra meg opp av senga og stable meg på jobb. Jeg holder heller senga i én dag for å komme meg på jobb den andre enn å dra til legen å sykmelde meg for én uke. Jeg tror at de aller fleste bruker egenmeldingsdagene på denne måten.

 

Jeg er fleksibel når det kommer til slikt. Jeg er ikke utilgjengelig for arbeidsgiver eller arbeidsplassen selv om jeg er syk en dag. Jeg er bare ikke på jobb. De som trenger min hjelp unnskylder seg når jeg sier at jeg ikke kan hjelpe dem med akkurat det problemet i dag, for jeg ligger hjemme i senga mi og er syk. Jeg hater å være syk! Jeg synes det er gøy å dra på jobb, jeg elsker jobben min. Det ødelegger heller ikke for min restitusjon å svare på telefonen selv om jeg ikke er helt i form og ligger i senga.

 

 

 

Hadde det vært bedre om jeg hadde sykmeldt meg i én uke og kuttet telefon og internettforbindelsen min i den perioden, hver gang jeg våknet og ikke var i form til å dra på jobb? Jeg tror ikke det...

8688117[/snapback]

 

Til alt dette viss-vasset, så sier jeg bare at du innbiller deg at du er syk, og du egentlig i 95 % av tilfellene ville gått på jobb, og dagen derpå kunnet yte 100 % igjen, visst dui var litt i kjelleren.

8689251[/snapback]

 

 

Jeg er av den oppfatning at man bør lytte til kroppen sin. Det er bedre at jeg tar én egenmeldingsdag enn at jeg presser meg på jobb og blir sengeliggende på ukesvis, ikke sant? Uten egenmelding så kommer langtidsfraværet til å stige - det er garantert.

 

Det er ikke den vanlige arbeider som er problemet i denne saken, det er svindlerne. Det er de vanlige arbeiderne som kommer til å lide hvis man fjerner denne ordningen, svindlerne finner bare nye metoder å svindle på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...