Gå til innhold

Valg av hund, trenger en som tåler litt


Anbefalte innlegg

Hvis du finner en hannhund av rasen leonberger i dag som er over 4 år er du heldig :)

 

www.genetica.se om hvor ille avelen kan være....

Hadde brukt god tid på å finne den perfekte labradoren hadde jeg vært trådstarter. En fra jaktlinjer og hos en skikkelig seriøs oppdretter. Mulig du må importere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om mange som aldri har hatt hunderasen sikkert vil advare deg, kan jeg anbefale Siberian / Alaska husky til ditt bruk.

Dette er meget inkluderende hunder som ikke har noe utpreget beskyttelsesinstinkt. De er meget selvsikre ovenfor andre dyr, og ypper dermed lite til kamp mot andre hunder (de VET at de er tøffest i gata og trenger ikke bevise noe).

Grei nok størrelse, kort men tykk pels som de steller selv i stor grad, bjeffer ikke, og særdeles lettlærte untatt når det kommer til å jakte på sauer...

I tillegg tåler de alt fra 5 minutter turgåing om dagen til ekstremturer.

 

Utfordringene med rasen er at de bør ha tilgang til uteareal, relativt kraftig jaktinstinkt (men langt fra blandt verstingene), og de vil instinktivt gå litt foran eieren på tur istedenfor bak / rett ved siden av.

 

Du får dem i mange farger fra helt hvite via brun og til nesten sort. Øyenfage kan være blå eller brun, eller kobinasjoner av disse.

gal1-blk-huskymale.jpg

gal1_silver003.jpg

gal1-Sara_,mom.jpg

gal1_Skywalker-silverhusky.jpg

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Veldig lett å anbefale hundetyper man selv har. Husk da at dine preferanser ikke nødvendigvis bør være andres :)

 

At en polarhund er lettlært er vel å ta noe i, videre at den sjelden sloss (det kommer an å individ), at den er tøffest i gata tror jeg neppe, og du må være klar over en del ulemper med en slik hund. Bor du midt i Oslo er det idioti å kjøpe seg en slik hund.

 

Står fortsatt på at Labrador er det rette valget for trådstarter. Kanskje hun kan være midlertidig hjem for blindehundene?

Lenke til kommentar

I statene er siberian husky nr.3 på listen over hvilke raser som er mest brukt til agility, så det er vel neppe bare jeg som mene de er lettlærte... Gemyttmessig har jeg bare positive erfaringer med rasen(e), bortsett fra når det kommer til jaktinstinkt.

Ulemper er det selvfølgelig med alle raser, huskies og retrievere også, men jeg ville bare komme med et forslag til trådstarter som han neppe hadde vurdert fra før men som allikevel kan passe med tanke på de preferansene som er gitt her.

 

Huskies midt i Oslo kan vi i utgangspunktet være enig i at det er feil (så lenge ikke trådstarter eier halve bøgdøy eller er nærmeste nabo til Nordmarka).

 

Uansett er jeg sikker på at trådstarter får seg en venn i mange år fremåver, og forslaget om midlertidig hjem for blindehund er et genialt forslag!

Lenke til kommentar
Merkelig at stort sett alle verdens hundeeksperter er uenig med deg da jada-jada :fun:

 

Hvis du og søstern din er villige til å kurs vil du lære masse :)

8699671[/snapback]

 

Fakta er kanskje bedre en kurs etter min mening det bør min søster være et flott eksempel på...

 

Hva vet du om angst dahle? og hvorfor er ikke dette nevnt i noen av de bøkene jeg har lest som en stor advarsel at dette går utover hunders oppførsel evt raser man bør velge hvis man sliter med dette problemet?

 

Min søster har nå en dobbermangutt som er 5 år og det er verdens flotteste hund som lyder på kommando fra min søster uten å blunke.

 

Hunden er også snill mot familie og andre hunder og har overhodet ikke tatt jobben som vokter over min søster...

 

De fleste blander angst med direkte frykt for hunder og der er det milevis med forskjeller og da oppfatter selvfølgelig hunden dette...

 

Man kan ha angst for f.eks. slanger,butikker,store omeråder,mennesker, til og med en tomtflaske men man er ikke redd konstant for det.

 

Alle mennesker er født med følelsen angst den er like naturlig som å føle sorg,sinne, kjærlighet men enkelte utvikler angsten på steder som er unaturlig som f.eks. på en kino,butikker,høyder etc...

 

Jeg har lest mye om angst grunnet min søster og for at jeg skal forstå henne i situasjoner da hun må trekke seg unna grunnet dette.

 

Angst smitter overhodet ikke som influensa selv ikke på hunder da et angst anfall som regel er over på sekunder og er umulig for både mennesker å dyr å oppfatte da dette skjer...

 

PS-Jeg får skrive en kritikk til forfatter og ekspert på hunder Åsa Ahlbom som har skrevet Norges mest kjøpte bok "Fra valp til voksen hund" som også anbefales av Canis da hun ikke nevner angst og evt denne problemstillingen med et eneste ord...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det som virker med deg, oivind_dahle er at du står på at hun burde skaffe seg en labrador, selvom trådstarter ikke er interessert i rasen for fem flate øre.

 

Selvfølgelig vil hun bli glad i hunden uansett, men det er jo greit å ha noe å gå ut i fra, at det er en rase du liker. Dessuten er jeg overbevist om at en labrador fra jaktlinjer kan vise seg å bli like krevende som en aussie. Jeg holder en knapp på kooikeren fortsatt, jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil skrive litt om meg selv og hunder da min bror "Jada-jada" prøver å beskrive meg så godt han kan. Jeg har pannik angst på et høyt nivå men det kommer i situasjoner som få mennesker uten angst kan forstå. Min første hund var en hand Schæfer og jeg gikk valpekurs samt videregående/lydighet og fikk verdens beste hund.Det skrives direkte feil her ang angst og hunderaser da jeg har hatt 3 stk av virkelige beskyttende raser Schæfer,Elghund og nå Doberman og alle har jeg gode resultater med. Hunder merker ikke angst fra eier men redsel fra ukjente tar de med en gang. Dette må grundig skilles da det er to forskjellige atferder fra oss mennesker. Kjære trådstarter ikke heng deg opp i hva enkelte skriver her og velg en hund du liker og ønsker, men hver grundig med dressur og oppfølging hvis du velger en krevende rase. Jeg kan si i motsatt til alle verdens hundeeksperter som oivind referer til at du kan lykkes med vilken som helst hund hvis du legger en daglig god jobb i den selv om du har et angst problem.

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar

Skriver under på den, Just-Me. Har selv collier, som mushi (trådstarter) mener er for ustabil, både jeg og min mor har psykiske problemer, jeg har angst og depresjoner, men tok meg sammen for å trene hunden, det gjorde meg bedre, og jeg har nå de tre mest fantastiske hundene i verden!

Lenke til kommentar

Da er det vel på tide jeg også skriver noe da :)

 

Selvfølgelig kunne jeg tatt en Labrador, men jeg føler det blir for enkelt. Jeg har hatt toller og puddel og det var enkle hunder. Basenjien derimot var en liten utfordring. Saluki har jeg også erfaring med, men den ble veldig påvirken av angsten.

 

Husky er jeg faktisk redd for etter å ha blitt dominert av en og måtte få hjelp til å få hunden vekk fra meg. Leonbergeren er forsåvidt grei, men jeg føler den vil få et bedre liv hvis den bodde på en gård, og ikke i byen.

 

Noe jeg har gått tilbake på nå, er Bullterrieren. Det har jeg ønska meg siden jeg var ti, og det er i tillegg en utfordring for meg. Jeg vil uansett ha god tid til å trene hunden jeg skal ha, siden jeg ikke jobber, og kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre det på en stund fremover.

 

Hva synes dere om det valget? Det eneste negative med den er at den krever mye sosiaisering med andre hunder, er sta og spiser alt i huset. Det er en trofast hund som elsker mennesker, og jeg ler hver gang jeg ser en.

Lenke til kommentar

Tipper du er klar over at de kan være ekstremt strie. En her har en BT og den er helt gal. Jeg synes JRT min er vanskelig nok, men den er hundre ganger verre. Har også hørt om mange andre som synes dem er vanskelige. Men du takler det sikkert hvis du har peiling på hund.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hvis du finner en hannhund av rasen leonberger i dag som er over 4 år er du heldig :)

 

www.genetica.se om hvor ille avelen kan være....

Hadde brukt god tid på å finne den perfekte labradoren hadde jeg vært trådstarter. En fra jaktlinjer og hos en skikkelig seriøs oppdretter. Mulig du må importere :)

8700249[/snapback]

 

hvorfor er du heldig viss du finner en Leonberger hannhund i dag som er over 4 år ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første onkelen min har drivd med oppdrett av leonbergere og ikke en eneste av hannhundene hans har død før de var 9 år gamle. Så det gjelder ikke alle LB i hvertfall.

 

Folk som ikke vet hva angst er, kan ha vanskeligheter for å forstå hva en med problemet klarer å ta hånd om.

Velg den rasen du mener du er i stand til og har lyst på du Mushi, men det kan være lurt å sjekke ut flere kenneler for å se flere individer av rasen. :) Det er lett å si at den rasen man har selv er den riktige, men den er ikke alltid riktig for en annen..

 

Lykke til uansett Mushi. Du får en fin venn :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Utfordringene med rasen er at de bør ha tilgang til uteareal, relativt kraftig jaktinstinkt (men langt fra blandt verstingene), og de vil instinktivt gå litt foran eieren på tur istedenfor bak / rett ved siden av.

 

Hvordan merker man egentlig et kraftig jaktinstinkt på hunden? Går den berserk hver gang den ser en sau eller noe annet den kan "jakte" på?

 

Har selv lyst på en Alaskan Malamute eller en (Alaskan/Siberian) Husky, men kommer nok til å bo på gård i mange år. Blir det kanskje ikke så aller verst hvis hunden vokser opp sammen med andre dyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...