Gå til innhold

Hva er det minste speilreflekskameraet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Olympus E400 og E410 har begge dimensjoner på 130 x 91 x 53 mm og veier 435 g.

 

D40 er på papiret omtrent like stort (124 x 94 x 64 mm, 522 g). Litt tykkere, men mye av den forskjellen ligger i grepet som stikker mer ut fra kamerakroppen enn på Olympusen.

 

Canon EOS350D og 400D (127 x 94 x 65 mm, 556 g) faller også i omtrent samme størrelseskategorien. Igjen så har dette litt større grep enn Olympusen, men kanskje litt mindre/smalere grep enn Nikonen.

 

Men liten størrelse er ikke nødvendigvis en positiv egenskap med et speilreflekskamera. En litt større kropp har gjerne et bedre grep, noe som er greit hvis du skal henge på litt større og tyngre objektiver.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skjønner jeg spørsmålet, men ta deg en tur til en forhandler og hold i kameraet, gjerne med et skikkelig objektiv.... Jeg var lenge inne på tanken å kjøpe et 400D kamera, helt til jeg holdt i det. Lite grep der for mannfolkhender, så jeg gikk for et Nikon D80 (som heller ikke er stort), men som gir deg en helt annen kvalitetsfølelse mht. grep. Overvei hva du trenger (SLR) kontra et bra kompaktkamera. Mange av disse tar utrolige flotte bilder og er lettere å ta med og lettere og bruke (litt mindre fleksibilitet).

 

/L

Lenke til kommentar

Olympus reklamerer at E-400 er verden minste digitale speilrefleks, og jeg har ikke sett at noen andre produsenter har protestert enda.

 

Jeg fikk holde en i forrige uke, og kameraet virket kalrt mindre enn min EOS 350D. Det har delvis med utformingen å gjøre, delvis at objektivene til four-thirds (som oftest) er mer kompakte enn tilsvarende for andre systemer.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg har selv E-400, og var i utgangspunktet skeptisk til det lille huset, da jeg fra før har Panasonic FZ30 ultrazoom, det er både totalt sett større enn E-400 og har i tillegg den vanlige store "klumpen" på høyre side (batterirommet) som gir det meget gode grepet for høyrehånda. E-400 har ikke det, da det er nærmest like flatt på begge sider. Men etter å ha prøvd det, og nå eid det i et par måneder, er det forbausende greit å håndtere likevel. Jeg kjøpte med dobbelkit (14-42 og 40-150) og både de og kamerahuset er utrolig lette. FZ30'n er faktisk beydelig tyngre, så en del rusling med kamera i hånda er merkbart mye lettere med E-400.

Øvrige erfaringer og bilder kan du se mer om på min kameraside.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, jeg gikk for E-410, og det er jaggu enda mindre enn man skulle tro! Det ser nesten dumt ut med teleobjektiv på :p

 

Jeg har tatt noen hundre bilder i dag og har ikke ødelagt sååå mange grunnet skjelvende hender, så jeg tror jeg gjorde et godt valg i forhold til E-510.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...