Gå til innhold

Mishandling/dårlig behandling av dyr - Dine tanker


Anbefalte innlegg

Jeg vil nå si at alle normale folk er imot mishandling både når det gjelder mennesker og dyr. Det er en grusom ting, men folk som mishandler må ha en skrue løs. Nå er det jo forskjell på mishandling og. Noen kan forsømme et dyr, f.eks ikke gå på tur med en hun så ofte som en burde, men mishandling er mer fysisk relatert.

 

Det burde vært strengere straffer for slikt. Trist å se hvordan dyr blir ødelagt og mennesker får kanskje forbud i 3 år mot å ha dyr :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig. Tortur av dyr er grusomt. Personlig er jeg en aktiv drapsmann av måkeunger, men dette er fordi det er veldig mange måker i byen. Jeg kan forsvare meg med at jeg og den gjengen som bruker å ta dem, gjør det så fort og smertefritt som mulig, som f.eks å knuse skallen mellom to steiner eller bare brekke nakken på dyret.

 

Det er grusomt, og du får dårlig samvittighet, men rettferdighet må oppnås og aldri skal måkene drite ned skolen vår igjen.

Lenke til kommentar

Husker da jeg fikk mitt marsvin i syvendeklasse. Tror ikke han hadde hatt det dårlig hos de andre eierne, men bråkete og småunger som er hardhent (uten å mene det ofc) gjorde at han var litt redd. Lå bare å gjømte seg.

Etterhvert kjøpte jeg han et lite hus i tre osv. Så pleide han å innrede buret sånn som han selv ville det - flytta huset rundt som det passa han osv.

Marsvin er egentlig ganske intelligent synes jeg, til å være gnagere. Kan jo trenes opp til å gjøre fra seg på faste plasser osv (han lærte seg selv at den beste plassen var under et skap i stua når han gikk fritt.

 

Ahh, marsvin <3

(litt OT, beklager)

Lenke til kommentar

Herregud, jeg blir helt matt. :(

Hvorfor i all verden skaffer slike folk seg dyr i det hele tatt. Det kan jo ikke være for kosens skyld, snarere tvert imot. Det er vel for å kunne tyne makt og redsel inn i et forsvarsløst vesen. Det er noe alvorlig galt med slike mennesker og jeg savner et seriøst organ som kan beskytte dyrene mot slike individer. Dessverre blir dyr, juridisk sett, ansett som gjenstander som folk eier. Dermeder det opp til eieren å behandle gjenstandene slik det passer ham. Ytterst sjeldent får slike handlinger som trådstarteren beskriver konsekvenser for gjerningsmennene. Blander man seg inn, så får man beskjed om å holde kjeft og forsvinne, fordi det er deres katt, hund, hest etc. :mad:

Lenke til kommentar

I de fleste statene i USA har de mye strengere straffer mot dyremishandling og drap på dyr. Man risikerer store bøter og lengre fengselsstraffer dersom man mishandler ett eller flere dyr over lengre perioder. De har også et eget "dyrepoliti" som tar seg av saker hvor dyremishandling og drap på dyr foregår. Så om vi kunne blitt mer som USA tror jeg dyremishandling hadde blitt et mindre problem.

 

I tillegg bør jo folk forstå hvor mye dyrene lider når de mishandles. De har jo enda mindre mulighet enn mennesker til å gi beskjed til omverdenen. De eneste som ser at dyrene mishandles er jo mishandlerne selv, og eventuelle uteforstående som er vitne til misgjerningene. Faen så jeg blir sint og får vondt inni meg av å høre historier om dyr som blir mishandlet.

Lenke til kommentar
I de fleste statene i USA har de mye strengere straffer mot dyremishandling og drap på dyr. Man risikerer store bøter og lengre fengselsstraffer dersom man mishandler ett eller flere dyr over lengre perioder. De har også et eget "dyrepoliti" som tar seg av saker hvor dyremishandling og drap på dyr foregår. Så om vi kunne blitt mer som USA tror jeg dyremishandling hadde blitt et mindre problem.

 

I tillegg bør jo folk forstå hvor mye dyrene lider når de mishandles. De har jo enda mindre mulighet enn mennesker til å gi beskjed til omverdenen. De eneste som ser at dyrene mishandles er jo mishandlerne selv, og eventuelle uteforstående som er vitne til misgjerningene. Faen så jeg blir sint og får vondt inni meg av å høre historier om dyr som blir mishandlet.

8713642[/snapback]

Ikke bare blir jeg sint, men jeg føler meg så forbanna hjelpesløs. Når vi tar til oss dyr, så overtar vi også ansvaret for deres behov. Hva faen er vitsen å anskaffe seg dyr dersom du ikke passer på dem. Jeg har sett på de programmene som du nevner og jeg blir tenneskjærende forbanna ovenfor mishandlernes unnskyldninger og forsøk på å unnslippe straff. I tillegg ønsker jeg dem allverdens ynk og besvær når de får håndjern på seg og åker inn i amerikanske fengsel (slettes ikke pusekattversjonen som vi har her i Norge). Vel er jeg voksen og det kan virke "barnslig" å bry seg om et skarve dyr, men det gir jeg beng i. Jeg er alltid på dyrenes side, rett og slett fordi de ikke kan tale sin egen sak. Det gleder meg uhorvelig å se at folk bryr seg om dyr. Folk som bryr seg om dyr, bryr seg mye om andre mennesker også, har jeg erfart. De har nemlig den viktige egenskapen i seg som heter empati. :thumbup:

Lenke til kommentar

Naboene våre gjør noe av det samme. Aldri får hunden tur, aldri fått noe dressur/lydighetskurs, og nårr han roper på han skriker han på den, og straffer den når den ikke kommer (noe den selvfølgelig ikke gjør). Ungene i den familien hadde også gjentatte ganger kastet hunden ned fra terrassen, sistgang resulterte det i at den brakk den ene foten. Men ungene to turte ikke si ifra til foreldrene sine så hunden gikk flere dager med brukket bein(!) før de sa i fra til moren min.

 

 

Det finnes så alt for mange som ikke burde hatt dyr.... (eller barn for den saks skyld)

Lenke til kommentar

Idag tilbakela jeg over 200km (frem og tilbake) for å få vaksinert og sterilisert begge hokattene mine.(de har det bare fint, men er ennå groggy etter narkosen) Jeg valgte å dra så langt fordi kameraten min bor så langt unna og han er veterinær og en ypperlig kirurg. Dessuten jobber han i Mattilsynet. Det er jo de som er ansvarlige for å ivareta dyrenes rettigheter. Vi diskuterte nettopp forholdene rundt dyr og enkelte eieres vanskjøtsel av dem. Jeg fikk en brosjyre av ham og jeg har skrevet den av (har ikke skanner). I den står det utførlig om når vi bør gripe inn og hvordan. Legg spesielt merke til, helt på slutten, at man kan tipse anonymt.

 

Dette er en ren avskrift av brosjyren

 

Hva gjør du når dyr lider?

Mattilsynet. www.mattilsynet.no/dyrevern

Fakta

Mattilsynet er et landsdekkende forvaltningsorgan som er med på å sikre forbrukerne trygg mat og trygt drikkevann. Vi skal fremme folke-, plante-, fiske- og dyrehelse, miljøvennlig produksjon og etisk forsvarlig hold av fisk og dyr.

 

Mattilsynet forvalter dyrevernloven og arbeider for at alle dyr skal få dekket sine grunnleggende behov. Dyrevernsnemndene er statlig oppnevnte organer som skal arbeide for at dyrevernloven etterleves. Mattilsynet skal sammen med nemndene gi veiledning, pålegge nødvendige tiltak og har om nødvendig mulighet til å ta dyr i forvaring.

 

I løpet av 2005 hadde Mattilsynet og dyrevernnemndene 7441 dyrevernsinspeksjoner. I 71 av disse tilfellene ble det påvist så grove brudd mot dyrevernloven at forholdene ble politianmeldt.

Hvorfor skal du ringe Mattilsynet og dyrevernsnemndene?

Mattilsynet og dyrevernnemndene skal sikre dyrenes velferd og har myndighet til å gripe inn i saker hvor dyr lider.

 

· Tips fra publikum er den viktigste årsaken til at Mattilsynet og dyrevernsnemndene hindrer dyretragedier.

· Med din hjelp kan vi hindre at dyr lider.

· Alle har et moralsk ansvar for at dyr har det godt.

 

Mattilsynet og dyrevernnemndene følger opp meldinger om dyr som lider.

 

· Vi oppsøker plassene du gir tips om. Det blir gjort en vurdering av om dyret blir utsatt for unødig lidelse. Ved alvorlig brudd på dyrevernloven kan dyreholder bli fratatt dyrene, og forholdet kan bli politianmeldt.

 

Når skal du kontakte Mattilsynet og dyrevernnemndene?

· Vold mot dyr.

· Dyr som hindres i å utøve naturkig atferd.

· Dyr som åpenbart er avmagret.

· Dårlig stell av dyr.

· Dyr som lever under uhygieniske forhold.

· Dyr som ikke får nødvendig tilsyn.

· Dyr som ikke får vann og mat.

· Eier som ikke tar ansvar for dyrets behov.

· Dyr som er skadd og/eller syke.

 

”Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lide i utrengsmål.”Dyrevernsloven, § 2

 

Bry deg om dyrenes velferd!

· Kontakt Mattilsynet og dyrevernnemndene på felles telefon 06040.

· Du trenger ikke oppgi ditt navn når du ringer oss.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merker at det er mindre og mindre folk som klarer å behandle dyr med respekt. Jeg går under navnet dyreelskeren i klassen fordi tok affære når en katt hadde forvillet seg inn i skolegården og ble plaget. Dette skulle da visstnok være et stygt ord som jeg skulle ha skammet meg over å bli kalt virket det som:P

Lenke til kommentar

Tar en liten update her ang. marsvinet jeg tok til meg:

Den begynner virkelig å vende seg til å bo her. Den lager koselyder, tasser rundt og spiser ut av hånda om vi putter den bort til han med mat. Den tørr nå også å gå litt rundt ute da jeg har han på plenen for å spise grass. "Vanlig marsvinoppførsel"? Ja. Men jeg tror aldri jeg har opplevd et såpass nervøst og redd dyr noen gang. Jeg er kjempefornøyd for at den har klart seg såpass bra.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

dyreplaging er uakseptabelt, og det finnes INGEN undskyldning for det!

og da mener jeg ikke bare å hive katta i veggen, men også det som er mindre synlig, slik som: overvektige dyr, trening av dyr som er skadet, har smerter, røsking og riving å bånd (hund) og lite utegang, og evne til å leve slik de burde (gjelder alle dyr, men mest store dtr som hest, ku osv)

 

det er skremmende hva uvitende folk kan gjøre! Alle burde satt seg inn i psyken og adsfersmønster til dyret de har slik at man slipper å påføre dyret unødvendig redsel!

et lite eksempel på dette er jo bare å marsje rett bort til en hest som sover, rett forfra, mens man gliser intenst med tennene synlig, og messer "åååsåååfiiine hesten.. ååååååå se på den fine hesten!"

...skremmer jo vann og vett av en stakkars hest vettu :dontgetit:

Lenke til kommentar

Blir trist når jeg leser om sånt. Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan behandle dyrene med den omsorgen de fortjener. Noen slektninger av meg bruker å ta til seg katter som de har sett i avisen, sånner som har blitt kastet i søppla og lignende. Det syntes jeg er veldig fint, og den eldste sønnen deres gjør det samme.

 

Har noen sett Michael Moore filmen Roger & me? Det er det ei dame som driver med kaninoppdrett, og kaninene var omtrent stablet inne i buret, og utenfor huset sitt hadde hun et skilt hvor det sto noe om kaniner selges som husdyr eller kjøtt. Moore filmet slaktingen av en av kaninene og hvordan hun flådde skinnet av. :cry:

Lenke til kommentar

Dyreplageri er noe av det verste som finnes, jeg ifnner det mer aksetabelt å slå et menneske en et dyr, pga mennesket kan si ifra. Har et par idioter i klassen min som syntes det var morsomt og rive i hallen på katten til tanta mi, etterhvert så ble jeg så sur at jeg blekka dem begge rett ned før dem rakk og si noe. Aldri har jeg slåss for en så bra grunn.

Folk som ikke kan ta seg av dyr har ikke rett til å ha dyr.

Lenke til kommentar

Jeg hater dyreplageri!

 

Jeg har alltid likt dyr, og da lillesøsteren fikk seg en søt, liten kanin for to år siden, blei jeg enda mer glad i dyr. Jeg elsker den lille krabaten. Hele familien elsker ham, dermed hadde vi noen perioder der han ble litt bortskjemt (og han er kanskje fortsatt litt bortskjemt ;) ) but who cares?

 

Han har det kjempebra!

 

Og, jeg har lagt merke til at jeg har mye lettere for å føle synd på et dyr, enn på et menneske.

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
røsking og riving å bånd (hund)

9024129[/snapback]

Hah! Hadde du hatt hund hadde du visst at røsking og riving i bånd er nødvendig for å lære hunden til å gå ordentlig.

9033527[/snapback]

 

hehe.. jeg har hund selv jeg, og jeg trenger da absolutt ikke gi henne nakkesleng for å lære henne å gå pent! hvis du føler du må gjøre det, så ville jeg vurdert treningsemetoden din hvis jeg var deg! :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...