Gå til innhold

Sette opp lastfm + totem.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke litt slitsomt å bruke Totem som musikkavspiller? Hvis du bruker Rhythmbox eller Exaile, følger det med plugin til last.fm.

Blir smakssak naturligvis, men jeg mener nå det er mye greiere.

8653715[/snapback]

 

Aha, så det følger allered med lastfm når jeg laster ned enten Rhythmbox eller Exaile? :) Hva med Amarok? Jeg bare nevnte Totem som et eksempel.

Lenke til kommentar

Tagging: easytag

Veldig bra og avansert program, kan i alle fall alt jeg ønsker meg fra et slikt program.

 

Ellers kan vel de fleste avspillere også brukes. Rhythmbox kan endre tagger på en eller flere filer samtidig, men støtter ikke avanserte ting som oppslag fra internet, gi navn ut i fra mappestruktur osv.

 

En ulempe med easytag er at den kun støtter id3-tags med en versjon lavere enn det gstreamer bruker. Så filer rippet med gstreamer vil være helt blanke i easytag. Pleier ikke være noe problem for meg, jeg enten retagger hele album, eller så setter jeg alt riktig med en gang når jeg ripper.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Jeg prøvde i første omgang Exaile fordi jeg savnet en GTK-variant av Amarok, og jeg må si jeg synes den fungerer temmelig bra. Temmelig rask og ser tålelig bra ut også.

 

Ellers er det riktig som olear sier, at de aller fleste musikkavspillere med respekt for seg selv støtter last.fm mer eller mindre ut av boksen.

Lenke til kommentar
Tagging: easytag

Veldig bra og avansert program, kan i alle fall alt jeg ønsker meg fra et slikt program.

 

Ellers kan vel de fleste avspillere også brukes. Rhythmbox kan endre tagger på en eller flere filer samtidig, men støtter ikke avanserte ting som oppslag fra internet, gi navn ut i fra mappestruktur osv.

 

En ulempe med easytag er at den kun støtter id3-tags med en versjon lavere enn det gstreamer bruker. Så filer rippet med gstreamer vil være helt blanke i easytag. Pleier ikke være noe problem for meg, jeg enten retagger hele album, eller så setter jeg alt riktig med en gang når jeg ripper.

8654403[/snapback]

 

Så og si enig, men savner funksjonen hvor jeg kan for eksempel sette Pink Floyd som artist på 10 sanger, samtidig og lagre alle samtidig, dette er ikke mulig, noe jeg savner.

 

Jeg prøvde i første omgang Exaile fordi jeg savnet en GTK-variant av Amarok, og jeg må si jeg synes den fungerer temmelig bra. Temmelig rask og ser tålelig bra ut også.

 

Ellers er det riktig som olear sier, at de aller fleste musikkavspillere med respekt for seg selv støtter last.fm mer eller mindre ut av boksen.

8654792[/snapback]

 

Mpd utviklerne har respekt for sge selv, men de har alikevel ikke last.fm scrobble funksjonen i det hele og store, mann må ha to eksterne daemoner for det.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Off topic: tykkjer det begynner å bli eit frustrerande antal GTK-baserte medieavspelerar no; eksempel:

 

totem

rhythmbox

banshee

listen

exaile

bmpx

 

Felles med alle desse avspelerane ne er at dei mangler alle det lille ekstra, skulle ønske dei kunne slått sammen enkelte av de for å få ein forbetra kodebase.

 

On topic: kan anbefale Listen, den har ein veldig artig og bra dynamic playlist-funksjon, som gjer at den alltid vil spele relevant musikk du har i biblioteket ditt, og vert kopla saman med "suggested songs" på last.fm.

Lenke til kommentar
Tagging: easytag

Veldig bra og avansert program, kan i alle fall alt jeg ønsker meg fra et slikt program.

 

Ellers kan vel de fleste avspillere også brukes. Rhythmbox kan endre tagger på en eller flere filer samtidig, men støtter ikke avanserte ting som oppslag fra internet, gi navn ut i fra mappestruktur osv.

 

En ulempe med easytag er at den kun støtter id3-tags med en versjon lavere enn det gstreamer bruker. Så filer rippet med gstreamer vil være helt blanke i easytag. Pleier ikke være noe problem for meg, jeg enten retagger hele album, eller så setter jeg alt riktig med en gang når jeg ripper.

8654403[/snapback]

 

Så og si enig, men savner funksjonen hvor jeg kan for eksempel sette Pink Floyd som artist på 10 sanger, samtidig og lagre alle samtidig, dette er ikke mulig, noe jeg savner.

Gå fint det. Merk alle sangene du vil endre på Skriv inn et felt, og så merk av i den lille boksen rett ved siden av feltet før du trykker på lagre. Dette går foresten enda enkler i Rhythmbox, bare merk sangene du vil endre, velg engenskaper og endre all den infoen som er felles for alle sangene.

Lenke til kommentar
Off topic: tykkjer det begynner å bli eit frustrerande antal GTK-baserte medieavspelerar no; eksempel:

 

totem

rhythmbox

banshee

listen

exaile

bmpx

 

Felles med alle desse avspelerane ne er at dei mangler alle det lille ekstra, skulle ønske dei kunne slått sammen enkelte av de for å få ein forbetra kodebase.

 

On topic: kan anbefale Listen, den har ein veldig artig og bra dynamic playlist-funksjon, som gjer at den alltid vil spele relevant musikk du har i biblioteket ditt, og vert kopla saman med "suggested songs" på last.fm.

8660129[/snapback]

 

De følger filosofien bak Gnome, Amarok følger filosofien bak KDE, så det er meningen at de ikke skal ha det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Off topic: tykkjer det begynner å bli eit frustrerande antal GTK-baserte medieavspelerar no; eksempel:

 

totem

rhythmbox

banshee

listen

exaile

bmpx

 

Felles med alle desse avspelerane ne er at dei mangler alle det lille ekstra, skulle ønske dei kunne slått sammen enkelte av de for å få ein forbetra kodebase.

 

On topic: kan anbefale Listen, den har ein veldig artig og bra dynamic playlist-funksjon, som gjer at den alltid vil spele relevant musikk du har i biblioteket ditt, og vert kopla saman med "suggested songs" på last.fm.

8660129[/snapback]

 

De følger filosofien bak Gnome, Amarok følger filosofien bak KDE, så det er meningen at de ikke skal ha det lille ekstra.

8660873[/snapback]

 

Elaborate plx?

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på det, hva anbefaler dere å bruke?
Tror det kommer an på hvilke formål du har. Jeg har en styggstor mp3 samling å bruker et program til det. Amarok er virkelig god; hadde ikke problemer med å indeksere samlingen, og har masse gode funksjoner(veldig kjekt hvordan den er koblet opp mot Wikipedia). Men siden jeg skiftet til gnome ville jeg ha et program for det. Forsøkte først Exaile, men det klarte aldri å indeksere mappen. Rhytmbox klarte det fint(og raskere enn Amarok), gjør det den skal – men de kunne godt(som så mange andre Linux programmer) satset litt mer på utseende. Jeg savner også at den fader ned/opp volumet når man skifter sang(noe Amarok gjør).

 

Jeg har satt Rhytmbox til å skanne musikkmappen når den åpnes– så derfor har jeg valgt at Ubuntu skal åpne et “letter” program hvis jeg feks laster ned en sang og bare vil spille den av(så mp3 filer åpnes ikke default med Rhytmbox hos meg).

 

Og hvilket program er bra til tagging o.l. av musikkfiler?
Ser noen anbefaler easytag – men jeg synes ikke den var så “easy” at det gjorde noe. Ser noen sier den ikke kan tagge flere på en gang - noen den som alt nevnt kan - men det sier litt om programmet(det er ikke så fryktelig intuitivt).

 

Har lastet ned Audio Tag tool men har enda ikke forsøkt det. Jeg har derimot forsøkt Cowbell Music Organizer som fungerer veldig bra, den henter tag og cover fra Amazon og gjør det hele fryktelig enkelt/raskt(lagrer coveret i mappen - greit for dem med mp3 spiller som viser slikt). Men det er fryktelig enkelt, for dem med større behov er nok easytag et bedre valg.

 

Felles med alle desse avspelerane ne er at dei mangler alle det lille ekstra,
Helt enig! Og selv om det ikke er viktig - hvorfor kan de ikke vektlegge litt utseende... Forøvrig virker det som at Songbird blir programmet som kommer til å ha det lille ekstra, samt utseende.
Lenke til kommentar

Synes ikke utseendet til rhythmbox er så ille jeg. Det er vel rett og slett en smak sak. Etter jamendo tilegget :D kom bruker jeg nesten aldri noe annet enn rhythmbox. Rhythmbox er jo også bra intergrert i gnome, så den kan se kanske mye bedre ut hvis man liker å fikse på desktopen. Raskeste responsen jeg har opplevd i en musikkavspiler med bibliotek også :)

Lenke til kommentar
Off topic: tykkjer det begynner å bli eit frustrerande antal GTK-baserte medieavspelerar no; eksempel:

 

totem

rhythmbox

banshee

listen

exaile

bmpx

 

Felles med alle desse avspelerane ne er at dei mangler alle det lille ekstra, skulle ønske dei kunne slått sammen enkelte av de for å få ein forbetra kodebase.

 

On topic: kan anbefale Listen, den har ein veldig artig og bra dynamic playlist-funksjon, som gjer at den alltid vil spele relevant musikk du har i biblioteket ditt, og vert kopla saman med "suggested songs" på last.fm.

8660129[/snapback]

 

De følger filosofien bak Gnome, Amarok følger filosofien bak KDE, så det er meningen at de ikke skal ha det lille ekstra.

8660873[/snapback]

 

Elaborate plx?

8661637[/snapback]

 

Bare se på Gnome og KDE, Gnome prøver å være enkelt å forstå, solid og estetisk, KDE derimot, fokuserer på en haug av funksjoner og intergrering.

Lenke til kommentar
Mpd utviklerne har respekt for sge selv, men de har alikevel ikke last.fm scrobble funksjonen i det hele og store, mann må ha to eksterne daemoner for det.

8659469[/snapback]

 

Ja, det er greit nok. Men denne demonen må jo ha en klient for å være til noen særlig nytte, og mange av de støtter last.fm uten alt for mye græl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...