Gå til innhold

Problem ved installering av Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Hei på dere!

 

Nå skal jeg installere Ubuntu på dataen her. Jeg skal ha dualboot med XP. Problemet oppstår når jeg i installasjonsprosessen kommer til partisjoneringsdelen. Når jeg har valgt hvor mye plass jeg vil sette av til Ubuntu og trykket på OK, kommer det etter en stund at det ikke gikk an å skrive til disken (eller noe sånt). Partisjoneringen blir avbrutt, og jeg kommer tilbake til partisjoneringsalternativene. Jeg har prøvd både "Resize" og "Manuell" partisjonering.

 

Noen som har vært borti dette problemet, eller som har andre alternativ til hvordan jeg skal partisjonere? Eventuelt andre partisjoneringsprogram jeg kan bruke i XP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har akkurat innstallert ubuntu 7.04 og støtte på samme problem. Dog, jeg har en ekstra 400Gb SATA Samsung disk som jeg ville installere ubuntu på.

 

Partition Magic for windows er vell det greieste partisjoneringsprogrammet. Koster penger.

 

Prøv heller å partisjoner manulet en gang til med ubuntu.

 

Sett av 100MB til boot, Merkes med "boot"

 

plass til XP. (NTFS)

 

Lag en Fat32 partisjon for deling av filer. Ubuntu kan ikke endre på filer på en NTFS partisjon. Trodde at dette skulle gå med versjon 7.04, men jeg får mld om at filen er skrivebeskyttet når jeg prøver å slette en fil på NTFS partisjon. Merkes med "/"

 

Lag en Ext3 partisjon for Linux og dokumentene dine. Min 8Gb. Merkes med "/"

 

 

Lag en swap partisjon. . Merkes med swap.

 

Sjekk denne guiden her. Norsk. http://linux1.no/install_feisty

 

Er også lurt å defragmentere harddisken din før du partisjonerer. Husk å sikkerhetskopiere før du partisjonerer. Lykke til. Ubuntu og Beryl er :fun:

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Da jeg innstallerte Ubuntu brukte jeg Gnome Partition programmet til å manuelt lage en EXT3 partisjon og en liten en på 5 gb til swap filer. Deretter starta jeg innstalleringen og valgte manuel redigering av partisjonstabellen. Siden jeg hadde allerede laget mine partisjoner, gikk jeg bare videre, valgtde "media/hda2" til "/" og huket av for formatering, mens på den lille valgte jeg "/swap" og formatering og NTFS delen rørte jeg ikke.

 

Innstallerte uten problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Jepp, ta en titt på Wubi her

 

http://cutlersoftware.com/ubuntusetup/wubi/en-US/index.html

 

Wubi is an unofficial Ubuntu installer for Windows users that will bring you into the Linux world with a few clicks. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other application. If you heard about Linux and Ubuntu, if you wanted to try them but you were afraid, this is for you.

 

 

Wubi is Safe

 

It does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader.

 

Wubi is Simple

 

Just run the installer, no need to burn a CD.

 

Wubi is Discrete

 

Wubi keeps most of the files in one folder, and If you do not like, you can simply uninstall it.

 

Du kan altså installere og avinstallere Ubuntu som et hvilket-som-helst annet program fra WinXP via legg til/fjern programmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Da jeg innstallerte Ubuntu brukte jeg Gnome Partition programmet til å manuelt lage en EXT3 partisjon og en liten en på 5 gb til swap filer. Deretter starta jeg innstalleringen og valgte manuel redigering av partisjonstabellen. Siden jeg hadde allerede laget mine partisjoner, gikk jeg bare videre, valgtde "media/hda2" til "/" og huket av for formatering, mens på den lille valgte jeg "/swap" og formatering og NTFS delen rørte jeg ikke.

 

Innstallerte uten problemer.

8656017[/snapback]

installerte du ubuntu på swap disken da?

Lenke til kommentar
installerte du ubuntu på swap disken da?

9116721[/snapback]

Det er en swap-partisjon, ikke en hel disk. Denne partisjonen brukes KUN til virtuellt minne, dvs. at OSet kan bruke denne partisjonen som en utvidelse av det fysiske RAM-minnet i maskinen. (Det er litt annerledes i windows fordi den bruker en pagefil istedenfor en egen partisjon)

 

Fordelen med swap er at man slipper å gå tomt for minne, men samtidig er harddisker vanvittig mye treigere enn RAM-brikker, så det er ingen 100% erstatning.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ingenting jeg. langbein. kan du se på det siste innlegget jeg skrev i MIN post?

9116762[/snapback]

Som sagt, swap er en egen partisjon, og har også en egen partisjons-id. Den bruker ikke et vanlig filsystem, og kan derfor ikke brukes til å lagre noe data på.

 

Linux installeres på et eget filsystem (oftest ext3), og du må ha minst én slik partisjon som mountes som / (rota i filsystemet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...