Gå til innhold

(løst) Lage en liten "boost" til en vifte?


Anbefalte innlegg

Har en liten 30mm vifte som jeg har tenkt å kjøre på 5V. Vifta går greit, men trenger som regel et lite "dytt" for å komme igang. Å dytte den med fingeren er dessverre ingen prakisk måte når den skal stå inni en lukket hub.

 

Min plan er å lage en liten krets som dytter den i gang. Plan 1 er at når viften står og sliter trekker den mer strøm enn når den går. Tenkte at "boosten" skulle funke sånn at når strømmen går opp (ved start), går spenningen opp til f.eks. 12V eller noe. Når strømmen går ned (vifra går), går spenningen ned igjen til 5V.

 

Plan 2 er at vifta får 12V eller 7V eller noe i en kort tid før den så får 5V. Jeg trenger ikke nøyaktighet på millisekundet. Bare noe enkelt og billig med en omtrentlig tid som er lang nok til at vifta får kommet igang. Derfor ønsker jeg ikke PLS og kontaktorer til 5k. Bare noe enkelt.

 

Komponenter får jeg kun tak i via Clas Ohlson i Tønsberg og Porsgrunn, og fra gamle kretskort, og blir for mye stress å bestille det på Elfa. Da må jeg i såfall få en kamerat av meg til å bestille noe igjennom skolen og ta det med når han kan komme til meg (og det skjer kanskje ikke før i sommer eller noe).

 

Så noen som har forslag til krets og komponenter?

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville brukt et rele som blir styrt at en transistor til dette. Alle delene (utenom kondensatoren kanskje) bør være lett tilgjengelig på Clas Ohlson. :) Skjema følger.

 

EDIT: skjemaet

 

Knappen kan du bare se bortifra, det var bare noe jeg trengte for å simulere!

Så et rele, en NPN småsignaltransistor, to motstander og en kondensator er det du trenger ;)

post-26557-1179511289_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hva er den bryteren nederst til venstre?

8641523[/snapback]

 

Som jeg skrev i innlegget over så kan du bare se bort ifra den.

Trengte den for å simulere kretsen :) Du skjønner at programmet regner at kondenstatorer er ferdig ladet opp når ting "slåes på". Noe som ikke er tilfelle for ordentlige kondensatorer.

Lenke til kommentar

Hvis du setter en spole i serie med 5v og til vifta, og en kondensator i serie fra 12v til vifta vil du få en høyere spenning på vifta til kondensatoren er ladet. Vet ikke hvilke verdier du trenger men vil tippe på at ett par hundre microfarad og kansje 10mH spole vil gjøre jobben. Sett også en motstande på rundt 100 ohm i paralell med kondensatoren. Grunnen til motstanden i paralell med kondensatoren er for at den skal lade seg ut raskere når du evt stopper maskinen for ett kort øyeblikk.

 

Ved denne løsningen bør du også benytte ett par motstander av lavere verdi i serie med både 12v og 5v, slik at du ikke sender 12v rett inn til alt i ustyret som skal ha kun 5v... Og, når jeg tenker meg om kan du gi f"#¤ i spolen hvis du benytter f.eks motstander på rundt 10 ohm eller lignende både fra 12 og 5v. :)

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar

hehe. Du får unnskylde hvordan det ble, men det er da noe... og de 10 ohm motstandene må tåle noen watt, ellers må du ha høyrer verdi, go det vil gå utover hastigheten til viften. du vil med denne kretsten få en spenning på ca 9 vi i kansje opptil 1-3 sek.

 

Edit: det greier seg med motstander som tåler snaut 0,5W, da det bare blir 7v over dem sammen en liten stund.

post-4038-1179514987_thumb.jpg

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar
Vifta går greit, men trenger som regel et lite "dytt" for å komme igang.
Kan du ikke bare gi vifta en dært med symaskinolje på de rett plassene? Har gjort dette selv mange ganger, "dynker" vifta med olje og blåser rent med trykklyft etterpå, da lever den i beste velgående i en lang periode.
Lenke til kommentar

Pingla. Jeg tror vifta er helt fin, det er nok ikke fordi den er gammel og sliten. Det er nok bare det at den egentlig skal kjøre på 12 v, men på grunn av bitte bitte små magneter er ikke 5 v nok til å starte vifta. Den trenger mye mer kraft for å bikke over enn når den først er igang.

Lenke til kommentar

Jeg vil takke Kong_Tom for å ha hjulpet meg med å gjøre huben min mer stillegående. Det set ut til at det skjemaet virket. Btw så likte jeg hans utrolige gode Paint-skills. :p

 

Til tross for ikke all verdens beste ferdigheter i Paint, ser iallefal kretsen ut til å virke. Det er litt bråk fra vifta når den er koblet til 7V og 12V. Så starter den ikke når den er koblet til 5V. Kong_Tom hjalp meg med å løse det problemet. Håper jeg ikke må koble fra strømmen til huben når jeg skal sove i natt. :D

 

Problem løst. Moderatorer får avgjøre om den tråden skal stenges eller fortsette å leve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...