Gå til innhold

Pentium D 900 forsvinner i mai?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow intel har skills til å ha navn/bokstaver som forvirrer.

Pentium 4EE = prescot 90nm P4 exstream ed.

Pentium 4E = prescot aka 90nm P4

Pentium E = dualcore 65nm C2D low end

E6XXX = core 2 duo mid end

 

Lurer på om Intel/ amd + alle andre HW produsenter faktisk leier inn konsulenter for å lage forvirrende navn. Du klarer ikke å lage noe å forvirrende uten å ha gått inn for det.

Lenke til kommentar
Wow intel har skills til å ha navn/bokstaver som forvirrer.

Pentium 4EE = prescot 90nm P4 exstream ed.

Pentium 4E = prescot aka 90nm P4

Pentium E = dualcore 65nm C2D low end

E6XXX = core 2 duo mid end

 

Lurer på om Intel/ amd + alle andre HW produsenter faktisk leier inn konsulenter for å lage forvirrende navn. Du klarer ikke å lage noe å forvirrende uten å ha gått inn for det.

8638214[/snapback]

 

Må innrømme at jeg går såpass surr i modellnumrene til Intel om dagen selv, at jeg må sjekke specs på hver konkrete modell.

 

Ellers er jeg tilfreds med at de kvitter seg med den gamle arkitekturen på flere og flere områder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ytelsene lå omtrent på samme nivå som tilsvarende X2. Så Simen1 har jo helt rett i det med konkurranse-dyktighet basert på pris uten at jeg tror potensielle kjøpere følger fornuften. Dessverre vil sikkert noen si.

8638009[/snapback]

Ja, jeg er en av de som sier dessverre når folk følger saueflokken eller følelsene fremfor fornuften. ;)

 

Det virker som C2D E2xxx-serien kan bli noe for overklokkere. For de som ikke overklokker blir det vel hipp som happ om de velger E2xxx-serien eller X2-serien.

 

Lurer på om Intel/ amd + alle andre HW produsenter faktisk leier inn konsulenter for å lage forvirrende navn. Du klarer ikke å lage noe å forvirrende uten å ha gått inn for det.

8638214[/snapback]

Mulig det. I så fall synes jeg ikke forvirringskonsulentene har lykkedes like bra som de i nvidia og ATI :!:

Lenke til kommentar
Hva er forskjell på E2160 (1,8 GHz) og en E6300?

8637693[/snapback]

I følge prisguiden: 1 vs. 2 MB L2 cache. (Det står også noen innlegg over dette)

8637710[/snapback]

Du har nok glemt det viktigste her Simen1

 

E2160 har 800FSB så den går på 200x9 mot 266x7 som E6300 gjør også den 1mb chache som Simen1 nevner

Lenke til kommentar
Hva er forskjell på E2160 (1,8 GHz) og en E6300?

8637693[/snapback]

I følge prisguiden: 1 vs. 2 MB L2 cache. (Det står også noen innlegg over dette)

8637710[/snapback]

Du har nok glemt det viktigste her Simen1

 

E2160 har 800FSB så den går på 200x9 mot 266x7 som E6300 gjør også den 1mb chache som Simen1 nevner

8638471[/snapback]

Ahh.. Der bommet jeg litt ja. Jeg tenkte på en sammenligning med E4xxx-serien som allerede har 800FSB. Men du har selvsagt helt rett når man sammenligner med E6xxx-serien.

Lenke til kommentar

Visste ikke at de var på vei med E2XXX men naturlig å fase ut D-serien siden C2D er bedre. Tror nok det kan bli store variasjoner prossesorene imellom siden det antagligvis er E4XXX og E6XXX med skadet cache som blir denne nye.

Skal bli intressant å se om denne også kommer i budsjettversjon av quad. En Q2XXX til rundt 1000,- klokket i taket på jo være det beste man kan få med tanke på ytelse/pris

Har noen hørt om quad-versjon av denne?

Lenke til kommentar
Ikke regn med at den kommer som Quad. Quad er langt dyrere å produsere og har et helt annet marked. E2xxx er såpass low-end at jeg tror intel heller har vurdert dette alternativet opp mot å lage en ny Core 2 Single (enkeltkjerne).

8638876[/snapback]

Sansynlig det. Men det bør vel komme en low-end quad også. Enten Q63X0 eller Q64X0. Kanskje en Q4XXX

Håper i hvert fall

Lenke til kommentar

Blir ikke det litt som å ønske en "low end geforce 8800 til 500 kr" eller en "low end 30" 2560x1600 LCD-skjerm til 2000 kr"?

 

En utopi?

 

I framtida tror jeg nok firekjerne kan komme ned i 500 kr, men da snakker vi flere år fremover. Per i dag koster de billigste firekjernene til desktop 3448 kr og det er spådd/ryktet en halvering av prisen på på Q6600 ned fra drøye 4000 kr til ca drøye 2000 kr om et par måneder (22. juli)

Lenke til kommentar
E2xxx er såpass low-end at jeg tror intel heller har vurdert dette alternativet opp mot å lage en ny Core 2 Single (enkeltkjerne).

8638876[/snapback]

Core 2 Solo?

 

Men jeg må innrømme at jeg ikke helt fulgte debatten mellom Simen1 og TL1000S. Hvem følger saueflokken og osv? Er ikke alt en vurdering utfra hva man ønsker av produktet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
E2xxx er såpass low-end at jeg tror intel heller har vurdert dette alternativet opp mot å lage en ny Core 2 Single (enkeltkjerne).

8638876[/snapback]

Core 2 Solo?

 

Men jeg må innrømme at jeg ikke helt fulgte debatten mellom Simen1 og TL1000S. Hvem følger saueflokken og osv? Er ikke alt en vurdering utfra hva man ønsker av produktet?

8640281[/snapback]

 

Akkurat nå er saueflokken alle som "må klåke Kårnou".. slik Formann en gang skrev det. :D

For en tid siden skulle alle "de kule" ha AMD/X2/Opty..

I begge tilfelle falt det sammen med at aktuelle CPU'er var/er best (ytelse).

Jeg kommenterer bare det jeg ser som "kunstig åndedrett" hvor det enn måtte komme fra.

Lager en produsent ikke gode nok/beste hardware.. så går det "filleveien".

Uansett om noen "ildsjeler" misliker det.

AMD/ATI er pt "på hæla", og har vært det relativt lenge, relatert til denne bransjen.

(Her snur det ila måneder)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Angående den saueflokk-uttalelsen min så var det sikkert mulig å tolke litt feil. Derfor skal jeg komme med en liten oppklaring. Det jeg mente var bare at selv om det i f.eks er 80% av tilfellene er bedre å kjøpe C2D enn X2 så ser trenden her på forumet til å være at 95% av kjøp og anbefalinger er C2D. Det er dette jeg kaller saueflokk-effekten. Selv folk som ikke skal overklokke og skal kjøpe prosessor i prisklassen opp til 1500 kr har det siste året blitt anbefalt C2D over en lav sko selv om det i deres tilfelle skulle være like bra eller bedre å kjøpe en X2 eller en annen billig AMD-prosessor. Folk ser ut til å gå litt flokk og overtale hverandre til å velge ett produkt eller en produsent fremfor å være objektive. Spesielt C2D E6600 har blitt fremhevet som en prosessor alle bør velge, nesten samme hvilket behov og budsjett kjøperen har. Det synes jeg blir litt feil. Både spredninga av råd innen C2D-serien burde vært bredere og spredninga av råd mellom AMD og intel burde vært bredere.

Lenke til kommentar

Ser den Simen1, derfor bygget jeg en barebone med en AM2 CPU til 386,-. Av minst 3 grunner. Intel hadde ikke så rimelige prosessorer, man måtte over 1500,- og AM2 cpu'ene brukte mindre strøm og var kjøligere. Samt at AM2 hadde billige og bra Asus mATX hovedkort.

 

Jeg anbefalte også AM2 cpu'er til folk som skulle bygge lavbudsjett maskiner fordi AM2 har et ekstremt godt utvalg under 1000,-

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du ikke klokker, skal ha ett rimelig velfungerende system, og ikke har tenkt å tilbringe tida med å diskutere temperatuer, skjeve IHS/fjerning av "lokk" på forumet, ja da gjør du best i å velge ett rimelig AM2-system.

Mener nå jeg..

:)

Lenke til kommentar

Satt en stund og tenkte på X2 6000+ selv, men klarer aldri å slå fra meg tanken om å klokke CPU. Jeg har alltid gjort det og vil nok alltid fortsette å gjøre det, hehe. Har hatt maskinen min i et par uker nå, kjørt den på stock bare for å fastslå at den ikke er ustabil. Så nå sitter jeg og klør i fingrene hver gang jeg er inne i BIOS. Må først bytte ut kjøleren da, tenkte å forsøke en Schyte Ninja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...