Gå til innhold

Tollgrensen: Det var på tide!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det var jo på tide. Hvis det blir noe av da, men det burde det jo.

 

Men det er nok vel ikke helt riktig det de skrev her:

Grensen på 200 kroner har stått stille siden 1976. Justert etter inflasjonen, skulle beløpet i dag vært 825 kroner, ifølge Posten

 

Det kan stemme at det var en slik grense rundt 1976, men engang utpå 80 tallet ble vel avgiften på slike forsendelser så og si opphevet?

Eller grensen må hvertfall ha vært ganske høy, for jeg bestilte en masse varer fra utlandet i den tiden. Og de var nok oppi over kr.1000 i verdi av og til.

Men alt kom igjennom, og rett på postkontoret uten noe tollbehandling helt til engang rundt midt på 90 tallet .

Det var jo da det ble (gjen)innført en sånn striks ordning vi har nå, etter at "et eller annet hode på stortinget fikk en lys idé", som det sto og lese et sted rundt da det ble innført.

Husker godt da det skjedde, men er ikke helt sikker på akkurat når. Men mener det var rundt 1993/94, eller der omkring.

Vet ikke om det bare var mer "løssluppet" system eller noe sånn før den tid, men alt kom igjennom hvertfall

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Det er ikke umulig du har rett. De årene der er et surr for meg :lol:  

Det var hvertfall helt sikkert på 90-tallet :D

 

Det er i hvert fall helt sikkert at det var på 90 tallet.....Den duste regelen der skulle kunne vært rundt 500 kr.... minst !!!

Lenke til kommentar

Merkelig nok ble jeg for noen uker siden bedt om å delta i en undersøkelse om kunders forhold til posten. Siden jeg ofte handler over nettet og får varer tilsendt fra utlandet var (og er) jeg inn i gamperæva frustrert over denne 200-kroners grensen og postens gebyrer (149 kroner) for fortolling og lot dem høre nettopp det. Muligens har noen faktisk tatt dette til etterretning?

 

Men jeg tviler på at våre avgiftskåte mafiab... eh... politikere, mener jeg, vil gå med på noe som kan tenkes å redusere antall tusenlapper de kan bruke til hvert rævtørk. :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...