Gå til innhold

Den store Gigabyte P35-DS4 tråden


Muvule

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å lage en tråd for folk med erfaringer/spørsmål angående dette kortet.

 

tmb_300X300_56569.jpg

 

Bilder av hovedkortet med Scythe Ninja tatt av Theo343(takk til theo for bilder!)

http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS4

 

Spesifikasjoner:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Produkttype Hovedkort

Produktformfaktor ATX

Bredde 30.5 cm

Dybde 24.4 cm

Kompatible prosessorer Core 2 Duo, Core 2 Quad

64-bit prosessorkompatibilitet Ja

Prosessorsokkel LGA775 Socket

Multi-Core-støtte Dual-Core / Quad-core

Brikkesett type Intel P35 Express / Intel ICH9R

Maks. databushastighet 1333 MHz

Diskkontroller ATA-100, Serial ATA-300 (RAID)

Prosessor

Installert antall (maks støttet) 0 ( 1 )

Minne

Støttet RAM-teknologi DDR II SDRAM

RAM installert (maks) 0 MB

Støttet RAM-hastighet PC2-6400, PC2-5300

RAM-egenskaper To DDR-kanaler

Lyd

Lydutgang Lydkort

Tilpassede standarder Digital Theater Systems (DTS)

Telekommunikasjon / Nettverkstilknytning

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Realtek RTL8111B - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

Egenskaper

Maskinvarefunksjoner DualBIOS, varmerørschipsetavkjøling

Ekspansjon / Tilkoplinger

Ekspansjonsspor 1 prosessor - LGA775 Socket

4 minne - DIMM 240-pin

1 PCI Express x16

1 PCI Express x16 ( x4-modus )

3 PCI Express x1

2 PCI

Lagergrensesnitt Intel ICH9R : ATA-100 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)

Intel ICH9R : Serial ATA-300 - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Serial ATA-300 - 2 Enhet(er)

Grensesnitt 4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A

1 x IEEE 1394 (FireWire) - 6 pin FireWire

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45

1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25)

1 x seriell - RS-232 - 9-pin D-Sub (DB-9)

1 x lyd - line-In - stereo minijack 3,5 mm

1 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm

1 x mikrofon - inngang - stereo minijack 3,5 mm

1 x lyd - utlinje (sidesurround) - stereo minijack 3,5 mm

1 x lyd - utlinje (bak) - stereo minijack 3,5 mm

1 x lyd - linjeutgang (senter/sub-basshøyttaler) - stereo minijack 3,5 mm

1 x mus - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)

1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)

1 x lyd - SPDIF-utgang - RCA

Tilleggskontakter (valgfritt) 2 x IEEE 1394 (FireWire), 8 x Hi-Speed USB

Diverse

Kabler inkludert 4 x Seriell ATA-kabel

1 x IDE-kabel

1 x diskettkabel

2 x Seriell ATA intern til ekstern kabel

Windows Vista Certified for Windows Vista

Tilpassede standarder RoHS

OBS: Grunnet stor NB/SB heatpipe på hovedkortet passer ikke store kjølere sånn som:

 

Noctua NH U12F

Scythe Ninja

 

uten at man filer vekk 1-2 mm på festet ordningen.

 

Tester:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=643&p=0

 

Dersom det er noe som mangler ikke nøl med å gi meg en lyd. :)

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dette kortet og har litt problemer.

Min maskin:

 

C2D E6600

4x1GB OCZ 6400 5,5,5,15

Radeon HD 2900XT

750W TT Toughpower

2x75GB WD Raptor Disker

 

 

Jeg sliter med at maskinen noen ganger ikke gir poste. Alt utenom PSU og skjermkort har fungert brillefint i P5N-E SLi . Jeg har også testet med et annet skjermkort og det er akkurat samme sympomene. Samme gjelder også uansett hvor mye minne jeg har satt inn i maskinen.

 

Når maskinen ikke vil poste, så er blinker det rytmisk hvert sekund i HD aktivitetslyset og DVDrom lyset. Det er samtidig en lav tikkelyd i PC speakeren. Alle viftene i maskinen går, men det kommer ikke noe bilde.

Eneste workaround er å ta ut strømledningen og vente 10 sek. Prøver jeg så å starte poster den helt fint... Når maskinen flrst har postet så er den fjellstabil.

 

I mine 15 år med databygging har jeg aldri sett noe lignende. Jeg antar at det må enten være noe med PSU eller hovedkort. Noen som har hørt om noe lignende eller har andre ideer?

 

Bortsett fra mine problemer er jeg godt fornøyd med kortet, og kan anbefale det til andre(med mindre det viser seg at oppstarts)

 

EDIT: Theo343 som har det samme kortet har ikke disse problemene... det tyder på at det er noe feil med det jeg har fått... :(

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar

Hadde et liknende problem med mitt gamle Asrock-kort. Det ville plutselig ikke reboote, selv om jeg trykte på knappen på kabinettet. Det viste seg at jeg muligens hadde rotet med noen innstillinger i bios (litt for hard klokking bl.a.). Har du prøvd med ultra-defensive innstillinger?

 

Ellers virker jo dette kortet interessant. Håper en annen tårnkjøler passer, f.eks. extreme-kjølern til Thermalright. Den virker i alle fall litt smalere nederst, men det kan være synsbedrag.

Endret av Zabre777
Lenke til kommentar

Jeg sliter med at maskinen noen ganger ikke gir poste. Alt utenom PSU og skjermkort har fungert brillefint i P5N-E SLi . Jeg har også testet med et annet skjermkort og det er akkurat samme sympomene. Samme gjelder også uansett hvor mye minne jeg har satt inn i maskinen.

 

 

 

 

Hatt noe av samme problemet på mitt a8n32 kort.

 

Alt var bra så kjøpte jeg en ny psu (Mist sak) fikk jeg oppleve det du forteller om.

 

Siden poweret var siste jeg hadde kjøpt sendte jeg det tilbake og kjøpte nytt fra annen butikk og annet merke og problem blei borte. Den psuèn blei testa i en annen pc og funka der.

 

Antagelig har det poweret gitt litt for mye eller for lite strøm når alt skal bootes opp og kortet gikk i fail safe modus.

 

Sært hovedkort eller sært power, dunno men problemet blei borte.

Lenke til kommentar

Hmm, var å testet strømforsyningen i en annen maskin der fungerer alt bra... Jeg må vel gå andre veien å få låne en annen strømforsyning hos en kompis å se om det er det samme problemet der...

 

Det verste problemet er vel at ingen har i skrivende stund dette kortet på lager, alle(komplett,pcutstyr.no og netshop...) får det inn 01.07.07... :(

Lenke til kommentar

nettopp kjøpt meg å installert kortet, fungerer som en drøm :D vel å merke etter 2-3mm er slipt bort av CPU-kjøleren, Noctua NH tårnet, 12eren. Kjører hovedkortet med 2x1GB crucial ballistiX pc6400, E6600 og 8800gts 320mb @Windows Vista ultimate

Endret av henrik32
Lenke til kommentar

Heisann par spørsmål til dere som er så heldig og kan leke med detta nye kortet.

 

Noen som har prøvd 1 x coaxial S/PDIF Out connector til hjemmekinoanlegg, er lyden ok ikke noe ulyder av noe slag.? funker lyd driver ok under Vista 64?

 

Veit dere om Gigabytes tune program funker ok under Vista 64?

 

Og en ting til, dere har vel hatt pc oppe gå noen min uten noe overklokking. Blir ting grise varmt da også eller?

 

 

Neste kortet mitt blir detta så sant det er stabilt og det jeg lurer på funker ok.

 

 

Yuppe

Lenke til kommentar
Heisann par spørsmål til dere som er så heldig og kan leke med detta nye kortet.

 

Noen som har prøvd 1 x coaxial S/PDIF Out connector til hjemmekinoanlegg, er lyden ok ikke noe ulyder av noe slag.? funker lyd driver ok under Vista 64?

 

Veit dere om Gigabytes tune program funker ok under Vista 64?

 

Og en ting til, dere har vel hatt pc oppe gå noen min uten noe overklokking. Blir ting grise varmt da også eller?

 

 

Neste kortet mitt blir detta så sant det er stabilt og det jeg lurer på funker ok.

 

 

Yuppe

8647005[/snapback]

 

Ikke testet S/PDIF..

Men lyden fungerer helt fint. for min del er lyden mye bedre her enn på Asus P5N-E Sli. Jeg kjører vista x64 Buisness og alle Gigabyte driverene fungerer helt fint. Tune programmet fungerer også, men det er så stygt at jeg heller bruker biosen...

 

Uten overklokking ligger NB på ca 50C på standard instillinger...

 

Se her for noen temps:

Lenke til kommentar

Boot problems ? 4 forslag:

 

Mer volt på minnet. Hva har du nå ?

Prøv 0.1 Volt mer, og lagre innstillingene i BiOS. OCZ 6400 bør tåle 2.2 Volt.

 

Sett "PCiE Frequency" til Auto i BiOS ( fra DS3-R issues, men men ... )

 

Oppdater Bios til siste versjon ( F4 ? )

 

Byttelån noe annen RAM for å se om det kan lette problemene.

 

Endre RAM timings, 1 verdi av gangen. Les reviews og se hvilke verdier som brukes og sammenlign med dine.

 

 

Kortet har issues men det er jo helt nytt, så det er "normalt". Klarer du ikke få skikk på det, ville jeg returnert kortet allikevel, siden det er kjipt å ikke vite sikkert.

 

gud løkk & god helg !

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Boot problems ?  4 forslag:

 

Mer volt på minnet. Hva har du nå ?

Prøv 0.1 Volt mer, og lagre innstillingene i BiOS. OCZ 6400 bør tåle 2.2 Volt.

 

Sett "PCiE Frequency" til Auto i BiOS ( fra DS3-R issues, men men ... )

 

Oppdater Bios til siste versjon ( F4 ? )

 

Byttelån noe annen RAM for å se om det kan lette problemene.

 

Endre RAM timings, 1 verdi av gangen. Les reviews og se hvilke verdier som brukes og sammenlign med dine.

 

 

Kortet har issues men det er jo helt nytt, så det er "normalt". Klarer du ikke få skikk på det, ville jeg returnert kortet allikevel, siden det er kjipt å ikke vite sikkert.

 

gud løkk & god helg !

8647360[/snapback]

 

Takk for forslag!

 

Følgende har jeg gjort:

 

* Har satt mer volt på minne standard er 1.8 og ocz vil ha 2.1. Har satt til 2.1.

* PCIE frequency har vært på Auto hele tiden...

* Oppdatert bios var noe av det første jeg gjorde med dette HKet.. :) Det var siden det sto "improved memory performence" i release notes til Gigabyte.

* Har ikke testet med noe annet RAM, men siden maskinen fungerer helt fint ellers har jeg vanskelig å tro at det har noe å si...

* har også latt maskinen selv velge timings, da gir den litt mindre aggresive timings, men det er fortsatt samme problem...

 

Blir nok retur, og da spørs det om jeg skal kline til å oppgradere til DQ6. Noen som tror det er noe vits?

Lenke til kommentar

Burde være unødvendig å måtte fikle med spenningsinnstillinger i BIOS for å få minnemoduler til å fungere. Jeg venter til barnesykdommene med P35 er over. Jeg skal bare plugge alt sammen og det skal fungere uten noe mer tull.

 

Hva er greie med PC2-8000 og oppover? Er det noe å satse på eller er PC2-6400 bedre valg?

Lenke til kommentar
Burde være unødvendig å måtte fikle med spenningsinnstillinger i BIOS for å få minnemoduler til å fungere. Jeg venter til barnesykdommene med P35 er over. Jeg skal bare plugge alt sammen og det skal fungere uten noe mer tull.

 

Hva er greie med PC2-8000 og oppover? Er det noe å satse på eller er PC2-6400 bedre valg?

8649131[/snapback]

 

Det kommer vel an på pris/timings på PC2-8000.. Personlig gikk jeg for PC2-6400 siden jeg følte prisen var ok og ville ha 4GB med minne...

 

tipper du får 4GB med PC2-6400 for prisen av 2GB med PC2-8000

Lenke til kommentar

For å ta det enkelt først:

Er det normalt at CPU-viften (boxed) på E6600 stopper helt opp??

 

 

Detaljert:

Har satt opp et system med p35-ds4 og intel E6600 cpu. os: xp sp2.

 

Problemet er at det virker som er noe rart med viftestyringen e.l.

CPU viften (intel boxed) starter og stopper vilkårlig. BIOS er lite glad i det og gir feilmelding via pc-speaker.

 

forløper seg omtrent slik:

 

- når starter systemet starter ikke cpu-viften før etter POST. det vil si at om jeg har aktivert akkustisk varsling om CPU-fan failure i bios, så gir maskinen konstant beep i ca. 8 sekunder før det vanlige POST-beepet kommer, og deretter starter CPU-viften (og ting er ok inntil videre).

 

- når systemet er oppe og kjører starter og stopper CPU-viften iblant. CPU-viften stopper altså helt opp. Trodde ikke at det skal skje..

Er det normalt?

 

- dersom cpu-fan-failure er aktivert i bios begynner pc-speakeren å peise på med konstant varsel-tone hver gang CPU-viften skrur seg av, noe som er bra slitsomt å høre på..

 

Har brukt Gigabyte sitt Easytune program til å lese av temp:

 

virker som CPU-viften starter å gå når CPU temp kommer opp til 26 grader.

Viften surrer deretter på ca. 950 rpm helt til CPU temp går ned til 22 grader, da stopper viften helt opp igjen.

Sånn går det på.

 

- Dette virker jo i og for seg fornuftig, men jeg reagerer på at BIOS / HK ikke ser forskjell på CPU-fan failure og dens egen styring av viften.

(CPU fan control står på auto i BIOS)

 

 

Kabinettet har nokså god luftstrøm med 120mm vifte inntak og uttak.

Overklokker ikke, og testingen her er gjort uten noen andre prosesser gående.

For morroskyld prøvde jeg å deaktivere intelligent viftestyring i bios, og cpu-viften kjørte på bånn pinne (1650 rpm) en stund. CPU temp rapporteres da helt ned til 19 grader C. Dette får meg nesten til å tvile på at rapporteringen er riktig.

 

 

Noen innspill på dette?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut som om vi kan bruke PCIe 2.0 vi og ;)

 

-----------------------> LINK

 

Masse god lesing på Xtremesystems sitt forum, mest er det om DQ6, men masse av det er også likt som på DS4 :thumbup:

 

Edit:

Good news to P35-DS4 owners.

 

I wrote to Gigabyte support because I have a problem when I start my computer. When system scans HD's I see a message that says AHCI BIOS Not Installed.

 

In a week they response to me to try a new BIOS: F5d. The problem continues but I have a huge improvement in memory performance in Everest with this new BIOS.

 

With F3 I had 8600 and now, with F5d I have 9500

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

hvilken vann blokk er det ?

 

Edit..

 

carlern:

Det er den 4 ledningen fra CPU viften som heter PWM (tror jeg) som gjør at viften oppfører seg sånn som den gjør !

Det beste å gjøre er å deaktivere fan failure og det nest beste er å kutte den grønne ledningen til viften :wee:

 

Edit2: er vist den blå ledningen hos meg, emn om du klipper feil så sprenger ikke akkurat en atombombe ;) om du velger å klippe da (lite sanynlig :dontgetit:)

Men det er den ekstra kabelen som vanligvis ikke er der ellers kan du koble viften på en 3pin vanlig fan kontakt uten den ekstra pinnen PWM :thumbup:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...