Gå til innhold

Forslag til ny laptop


Anbefalte innlegg

Jeg trenger deres forslag på bra bærbare pc'er. Kriteriene er som følger:

 

Intel integrated gpu

Intel Core 2 Duo

Mer enn 60 GB harddisk

minst 1 gb harddisk

lang batteritid (og levetid for den saks skyld)

 

Ellers bør den være lett å ta med seg og skjermen må IKKE være glossy :p Stefaren min har en avtale med jobben sin som gjør at han kan kjøpe en bærbar pc med 60 % avslag på prisen. Det går dermed ikke hvis prisen er over 10 000 kr, så vær oppmerksom på det :)

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger deres forslag på bra bærbare pc'er. Kriteriene er som følger:

 

Intel integrated gpu

Intel Core 2 Duo

Mer enn 60 GB harddisk

minst 1 gb harddisk

lang batteritid (og levetid for den saks skyld)

 

Ellers bør den være lett å ta med seg og skjermen må IKKE være glossy :p Stefaren min har en avtale med jobben sin som gjør at han kan kjøpe en bærbar pc med 60 % avslag på prisen. Det går dermed ikke hvis prisen er over 10 000 kr, så vær oppmerksom på det :)

 

Takk for svar

8631324[/snapback]

 

Tror vi trenger mer drahjelp fra trådstarter her:

 

- Skal det brukes grafisk krevende programmer på pc'en (spill, grafiske programmer) ?

- Forstår jeg det slik at 10000 er grensen for innkjøpsprisen ?

- Er 14,1 tommers skjerm ønskelig

- Prioriterer du batteritid høyt (evt. ekstra batteri)

- Er vekten avgjørende

- Er det XP eller VISTA som ønskes som operativsystem?

 

Innenfor 10000 kr får du mange pc'er å velge mellom. Skal den være 14,1" med god batteritid og Core 2 Duo begrenser markedet seg noe.

 

F.eks. skulle disse gi god ytelse (hvis internt Intel-grafikkadapter er kravet):

 

XP

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43969

http://www.papyrus.no/PartDetail.aspx?q=p:...34;c:36159;pl:1

 

 

M.v.h.

 

Jan M.

Endret av vikingjan
Lenke til kommentar
Jeg trenger deres forslag på bra bærbare pc'er. Kriteriene er som følger:

 

Intel integrated gpu

Intel Core 2 Duo

Mer enn 60 GB harddisk

minst 1 gb harddisk

lang batteritid (og levetid for den saks skyld)

 

Ellers bør den være lett å ta med seg og skjermen må IKKE være glossy :p Stefaren min har en avtale med jobben sin som gjør at han kan kjøpe en bærbar pc med 60 % avslag på prisen. Det går dermed ikke hvis prisen er over 10 000 kr, så vær oppmerksom på det :)

 

Takk for svar

8631324[/snapback]

 

Tror vi trenger mer drahjelp fra trådstarter her:

 

- Skal det brukes grafisk krevende programmer på pc'en (spill, grafiske programmer) ?

- Forstår jeg det slik at 10000 er grensen for innkjøpsprisen ?

- Er 14,1 tommers skjerm ønskelig

- Prioriterer du batteritid høyt (evt. ekstra batteri)

- Er vekten avgjørende

- Er det XP eller VISTA som ønskes som operativsystem?

 

Innenfor 10000 kr får du mange pc'er å velge mellom. Skal den være 14,1" med god batteritid og Core 2 Duo begrenser markedet seg noe.

 

F.eks. skulle disse gi god ytelse (hvis internt Intel-grafikkadapter er kravet):

 

XP

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43969

http://www.papyrus.no/PartDetail.aspx?q=p:...34;c:36159;pl:1

 

 

M.v.h.

 

Jan M.

8631627[/snapback]

 

Hei og takk for svar :)

 

-Det skal ikke brukes noe "krevende" spill på pc'n, men spill skal det altså spilles. grunnen til at jeg har lyst på intel integrated gpu er at driverne til disse er åpen kildekode og jeg skal installere linux på den :)

-Du forstår det riktig ja :) dvs at hvis pc'n koster 10 000 kr, får jeg 60 % avslag på den pga en eller annen ordning stefaren min har med jobben sin. men dette gjelder ikke for pc'r over 10 000 kr, så det er maks grensa.

-14,1 er greit det, men 15 og høyere blir litt i meste laget. det skal være sånn pc jeg kan drasse med ned til stua og slenge den på fanget mens jeg ser på tv for å si det sånn :)

-batteriet bør være minst 2,5 timer, men det er ønskelig med mye mer selvsagt

-se over

-linux :) så hvis jeg kan velge bort windows eller evt. trykke avslå på lisensavtalen og be om pengene tilbake er jo dette greit. men spiller vel ikke SÅ mye siden jeg får så stor rabatt

 

håper dette gjør ting klarere :)

Lenke til kommentar

Med en gang jeg så kriteriene dine, tenkte jeg: Lenovo! Lenovos maskiner er generelt dyre, men også veldig bra. Den nye generasjonen med Santa Rosa er på vei nå, noe som kanskje kan være lurt å få med når man kjøper nytt i dag. Denne maskina er blandt Lenovos nye, men kommer ikke før om en måned. Kan du vente så lenge, så villle jeg vurdert den maskina sterkt. har ingen erfaringer med Linux selv, men mener å ha hørt at Lenovos maskiner er Linux-vennlige.

Lenke til kommentar

Lenovo Thinkpad R61 var VELDIG fristende, bortsett fra noen små ting.

 

Jeg VIL ha Intel integrated GPU, fordi det funker så bra ut-av-boksen på linux. Etter det jeg har funnet ut har denne laptopen nvidia quadro gpu? er ihvertfall ikke det jeg trenger.

 

Siden jeg skal ha linux på den trenger jeg ikke alt mulig dill dall som bare funker på windows, for eksempel egen thinkpad knapp, fingeravtrykkskanner osv.

 

Kom gjerne med flere forslag, men husk at 10 000 kr er maks! :)

Lenke til kommentar

Lenovo Thinkpad R61 med Intel (intergrert) X3100 skjermkort.

Står om den på Lenovo sin hjemmeside men har enda ikke kommet opp som et valg, litt rart, men bør være i orden snarest

 

Hvorfor:

-14.1" WideScreen sjerm

-Relativt liten og lett

-Brukbar batteritid (med intergrert GPU)

-Intel Core2Duo, SantaRosa (Intel sitt nye brikkesett)

-Tror du har valg mellom glossy og matt sjerm

-GOD kvalitet

-X3100 sjermkortet er rundt 50% bedre enn Intel GMA945

-Mange valgmuligheter

-Valg mellom XP og Vista (kommer ikke uten opprativsystem)

 

 

Billigste R60 er på 6,875.00 så under 10.000 går fint. R61 vil sikkert ligge litt over dette, men under 10.000 går nok greit!

Endret av 9nja
Lenke til kommentar
Lenovo Thinkpad R61 var VELDIG fristende, bortsett fra noen små ting.

 

Jeg VIL ha Intel integrated GPU, fordi det funker så bra ut-av-boksen på linux. Etter det jeg har funnet ut har denne laptopen nvidia quadro gpu? er ihvertfall ikke det jeg trenger.

 

Siden jeg skal ha linux på den trenger jeg ikke alt mulig dill dall som bare funker på windows, for eksempel egen thinkpad knapp, fingeravtrykkskanner osv.

 

Kom gjerne med flere forslag, men husk at 10 000 kr er maks! :)

8664077[/snapback]

 

Som det nevnes her er X3100 det nye integrete skjermkortet til Intel. Kjenner ikke til hvordan linux forholder seg til dette nye kortet. Du vil helst ha det gamle 950-kortet da kanskje, som du vet funker? Ta en titt på R60e, den har det gamle kortet, men fortsatt både fingeravtrykksleser og Tp-knapp

Lenke til kommentar
Lenovo Thinkpad R61 med Intel (intergrert) X3100 skjermkort.

Står om den på Lenovo sin hjemmeside men har enda ikke kommet opp som et valg, litt rart, men bør være i orden snarest

 

Hvorfor:

-14.1" WideScreen sjerm

-Relativt liten og lett

-Brukbar batteritid (med intergrert GPU)

-Intel Core2Duo, SantaRosa (Intel sitt nye brikkesett)

-Tror du har valg mellom glossy og matt sjerm

-GOD kvalitet

-X3100 sjermkortet er rundt 50% bedre enn Intel GMA945

-Mange valgmuligheter

-Valg mellom XP og Vista (kommer ikke uten opprativsystem)

 

 

Billigste R60 er på  6,875.00 så under 10.000 går fint. R61 vil sikkert ligge litt over dette, men under 10.000 går nok greit!

8664544[/snapback]

 

Både R61 og T61 er å finne hos flere nettbutikker.

 

Amentio, Nicator og ShopDigital har alle lagt disse ut.

 

De nye modellene er overraskende lavt priset sammenlignet med R60 og T60.

 

F.eks. kan du få en R61 med:

 

Core 2 Duo T7100

2x512MB, 120GB,

14.1" WXGA (1280x800),

Intel X3100,

DVD▒RW DL

,a/ b/ gCentrino,

Bluetooth,

fingeravleser,

engelsk Vista Business

 

for kr. 9.585,-. Lenke

Lenke til kommentar
Oki, så det er snakk om en antireflektiv skjerm trådstarter vil ha, ja, så Acers crystalbrite technology er noe sånt?

8664846[/snapback]

 

Acer Crystalbrite = glossy, altså det trådstarter ikke vil ha. glossy = blank skjerm, ulike pc-produsenter har mange ulike navn på det.

Lenke til kommentar
Oki, så det er snakk om en antireflektiv skjerm trådstarter vil ha, ja, så Acers crystalbrite technology er noe sånt?

8664846[/snapback]

 

Acer Crystalbrite = glossy, altså det trådstarter ikke vil ha. glossy = blank skjerm, ulike pc-produsenter har mange ulike navn på det.

8665435[/snapback]

 

oki, takk, men det skjønner jeg bare ikke at trådstarter ikke vil ha. ikke negativt ment, men jeg syns denne laptopen som har glossy skjerm, er bedre enn en som ikke har det.... :hmm: men det er min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...