Gå til innhold

LURT av gratis smstjenster!


Anbefalte innlegg

I vilkårene til uweb.no, som jeg var så smart å akseptere uten å lese den noe nøye, står det følgende:

 

"7. Utsending av sms fra redaksjonen

7.2 Uweb eller redaksjonen kan sende ut opptil to nyhetsbrev på sms hver måned. Maks. pris kan være 29 kr per melding, og maks totalpris er begrenset oppad til 38 kr per måned. For å stoppe tjenesten, samt melde deg ut, følg instruksjonene i pkt. 7.5."

 

Jeg ble trukket flere hundre kroner på grunn av denne tjenesten. For å stoppe tjenesten:

 

"7.5 For å melde seg ut av Uweb, og samtidig stoppe alle sms-meldinger som sendes fra Uweb, send en sms med UWEB STOPP til 1963 (0 kr/sms)."

 

luresms.com har også lurt til seg flere hundre av mine kroner.

Meld dere ut med det samme hvis dere ikke vil gå på samme smellen som meg!

 

Noen som vet om flere sider som driver med slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv medlem av Luresms og aldri har det vært gratis. Du skriver gratis sms-tjenester, men luresms har aldri utgitt seg for en gratis tjeneste. Det står klart å tydelig at det koster 1 kreditt å sende en lure sms, og 1 kreditt er en krone.

 

Aldri hatt noe tull verken med påfyll av kreditt eller at kreditten min har blitt borte uten at jeg selv har brukt den opp. Du må nok lese betingelsene litt bedre før du melder deg inn noen plass.

Lenke til kommentar
Er selv medlem av Luresms og aldri har det vært gratis. Du skriver gratis sms-tjenester, men luresms har aldri utgitt seg for en gratis tjeneste. Det står klart å tydelig at det koster 1 kreditt å sende en lure sms, og 1 kreditt er en krone.

 

Aldri hatt noe tull verken med påfyll av kreditt eller at kreditten min har blitt borte uten at jeg selv har brukt den opp. Du må nok lese betingelsene litt bedre før du melder deg inn noen plass.

8625088[/snapback]

 

Vilkårene til luresms.com:

7.

Utsending av sms & e-post fra luresms.com

7.2.

Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK.

 

Ser ut som du blir trukket litt mer enn det du vet om da.

Lenke til kommentar

Bruk av ordet gratis hos tjenester som luresms.com, uweb.no, smsking.no, smsutopia med flere er misvisende. De burde gjøre bruken av overtaksert sms mer synlig før man velger å benytte tjenestene deres.

 

Samtidig må vi brukere lære oss å lese vilkår, så jeg syntes ikke synd på dem som mottar en overtaksert sms i tilfeller som dette. For de har akseptert det fullt ut ved å godkjenne vilkårene.

Lenke til kommentar

Å legge til slike vilkår som det det, med "liten skrift nederst i vilkårene" er helt klart ulovlig. Operatørene har svært strenge regler for overtakserte SMS, men det er også mest sannsynlig i strid med markedsføringsloven.

 

Jeg vil anbefale deg å gå videre med saken. Jeg har ingen tro på at f.eks. luresms.com lever på pengene på tjenesten de leverer - de lever på pengene de får inn av folk som ikke gidder å bry seg.

 

Jeg driver en SMS-tjeneste som koster 59kr og er nærmest sjokkert over hvor lite folk bryr seg. Jeg vil anslå at ca 15% av SMS-inntektene kommer som følge av at kunden gjør feil, men ikke tar kontakt for å få ordnet opp.

 

Jeg tror det fint hadde gått an å tjene gode penger på å levere en tjeneste som ikke eksisterer. Dvs, bare belaste kunden, og si "tjenesten støttes dessverre ikke på din telefon" eller noe lignende. 1 av 10 vil kanskje klage, og da kan du jo bare refundere den ene personen. Gi gjerne dobbel pris tilbake, så blir kunden faktisk fornøyd.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Bruk av ordet gratis hos tjenester som luresms.com, uweb.no, smsking.no, smsutopia med flere er misvisende. De burde gjøre bruken av overtaksert sms mer synlig før man velger å benytte tjenestene deres.

 

Samtidig må vi brukere lære oss å lese vilkår, så jeg syntes ikke synd på dem som mottar en overtaksert sms i tilfeller som dette. For de har akseptert det fullt ut ved å godkjenne vilkårene.

8626975[/snapback]

 

Enig.

Lenke til kommentar
Å legge til slike vilkår som det det, med "liten skrift nederst i vilkårene" er helt klart ulovlig. Operatørene har svært strenge regler for overtakserte SMS, men det er også mest sannsynlig i strid med markedsføringsloven.

 

Jeg vil anbefale deg å gå videre med saken. Jeg har ingen tro på at f.eks. luresms.com lever på pengene på tjenesten de leverer - de lever på pengene de får inn av folk som ikke gidder å bry seg.

 

Jeg driver en SMS-tjeneste som koster 59kr og er nærmest sjokkert over hvor lite folk bryr seg. Jeg vil anslå at ca 15% av SMS-inntektene kommer som følge av at kunden gjør feil, men ikke tar kontakt for å få ordnet opp.

 

Jeg tror det fint hadde gått an å tjene gode penger på å levere en tjeneste som ikke eksisterer. Dvs, bare belaste kunden, og si "tjenesten støttes dessverre ikke på din telefon" eller noe lignende. 1 av 10 vil kanskje klage, og da kan du jo bare refundere den ene personen. Gi gjerne dobbel pris tilbake, så blir kunden faktisk fornøyd.

8627158[/snapback]

 

Har tipset NRK FBI om saken :)

Endret av seggvart
Lenke til kommentar

1. Når du registrerer deg på luresms.com, hukker du av for at du har lest og godtatt avtalevilkårene og de prisene som er satt.

2. I avtalevilkårene blir du opplyst om at det koster 30 NOK pr mnd.

3. I venstre meny finner du en knapp som heter "Priser", på denne siden blir du opplyst om at det koster 30 NOK pr mnd.

4. I velkomst sms'en du mottar, står det at det koster 30 NOK pr mnd.

 

Hvis du ikke har klart å få med deg at det koster 30 NOK pr mnd, da er du sløv!

 

Det er jeg som har utviklet nettsiden luresms.com og jeg var personlig i kontakt med både forbrukerombudet og POT under utviklingen, nettopp for å forsikre meg om at alt er i tråd med gjeldene lovverk.

Lenke til kommentar

clinton4: Her står det ingenting om at dette er et abonnement som koster 30kr/mnd: http://www.luresms.com/?side=registrer

Det er skjult midt i vilkårene.

 

At det opplyses om etter at registreringen er fullført er irrelevant - dette er jo åpenbart ikke lovlig, verken i henhold til norsk lov (mest sannsynlig) og i alle fall ikke i henhold til operatørenes CPA betingelser.

 

Dette er jo faktisk diskutert før: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8072412

 

Slenger med et par utrdag:

Det kan ikke settes som et vilkår for å kunne kjøpe innholdstjenester at Forbrukeren må samtykke til å motta markedsføring via SMS, MMS, e-post eller lignende. Å lokke forbrukerne med tilgang til gratis innholdstjenester mot at hun eller han gir samtykke til å motta markedsføring, kan også i visse tilfelle være lovstridig. Her må det foretas en konkret vurdering av hvert enkelt konsept/markedsføringstiltak for å avgjøre hvorvidt en slik fremgangsmåte er tillatt.

 

På TV, Tekst-TV, Internett og andre lignende markedsføringskanaler skal

informasjonen ovenfor [priser, etc] være horisontal, lett lesbar når det gjelder størrelse, farge og plassering. Prisopplysing skal eksponeres under minst like lang tid som kortnummeret og i direkte tilknytning til. For øvrig skal pris alltid opplyses med lik meddelelseseffekt som Kortnummer.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Helt seriøst - hva med å lese hva ting koster før man klager? Som nevnt tidligere, det står helt tydelig på "Priser" på nettsidene deres at man forplikter seg til å motta en melding i mnd til kr 30,- pr stk, og det står klart og tydelig i vilkårene.

 

Hvis man ikke klarer å lese "Priser" på en nettside, da har man jammen bare seg selv å takke. Man kan da ikke klandre Luresms for at brukerne ikke kan lese!

 

Og, som det også er nevnt - har man huket av for at man har lest og godtatt vilkårene, får man lese og godta vilkårene - ikke klage etterpå at vilkårene ikke er rimelige. Da får man la være å bruke tjenesten, det er ingen som tvinger deg.

 

Jeg har ingenting med luresms å gjøre, og synes hele konseptet er tåpelig, men det har ingenting med dette å gjøre. En avtale er en avtale, og da nytter det ikke å sutre i etterkant.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
clinton4: Her står det ingenting om at dette er et abonnement som koster 30kr/mnd: http://www.luresms.com/?side=registrer

Det er skjult midt i vilkårene.

8645176[/snapback]

 

Det er ikke skjult - det er en del av vilkårene. Som man må krysse av for at man har lest, og godtatt. Har man ikke lest dem, så får man la være å lyge på seg at man har gjort det.

 

At det opplyses om etter at registreringen er fullført er irrelevant [...]

8645176[/snapback]

 

Det opplyses også om det på "Priser". Det skader jo ikke å ta en titt der før man bruker tjenesten. Jeg mener, jeg pleier da alltid å sjekke prisen på varer når jeg er i butikken, før jeg går til kassen.

Lenke til kommentar
Det er ikke skjult - det er en del av vilkårene. Som man må krysse av for at man har lest, og godtatt. Har man ikke lest dem, så får man la være å lyge på seg at man har gjort det.
Det er skjult jo. Det er ikke fritt frem for å putte hva som helst i vilkår - en så vesentlig ting som at det koster penger å være medlem bør åpenbart nevnes tydeligere enn som en bisetning i et vilkår. Du leste neppe vilkårende når du registrerte deg her i forumet, så du syntes det ville vært helt uproblematisk om du ble belastet 100kr/mnd, fordi det tilfeldigvis stod en setning om det i vilkårene?

 

Det kan du gjerne være uenig, men det er nå sånn norsk lov er.

 

 

Det opplyses også om det på "Priser". Det skader jo ikke å ta en titt der før man bruker tjenesten.

8645281[/snapback]

Det skader ikke nei, men det burde være unødvendig å måtte sjekke prislisten for å bli opplyst om at det koster penger å registrere seg en plass. Du sjekker ikke prislisten til en nettbutikk før du registrerer deg en konto der f.eks. Dessuten burde det også under "priser" stå tydelig: Medlemskap: kr 30/mnd.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Det er skjult jo. Det er ikke fritt frem for å putte hva som helst i vilkår - en så vesentlig ting som at det koster penger å være medlem bør åpenbart nevnes tydeligere enn som en bisetning i et vilkår. Det kan du gjerne være uenig i, men det er nå sånn norsk lov er.

 

Selvfølgelig kan man ikke putte hva som helst i vilkårene, men vi snakker her om vilkår som er én liten A4-side (maks!) med tydelig, lettfattelige punkter. Det er ikke noen tvil - hvis man leser vilkårene - at det koster 30 kroner i måneden. Og man krysser av for at man har lest dem, og da får man jammen lese dem også. Synes man at vilkårene er urimelige og i strid med norsk lov så får man si ifra om det, og ikke registrere seg. Har man godtatt vilkårene så har man godtatt dem. Noe annet blir kun ansvarsfraskrivelse.

 

Det opplyses også om det på "Priser". Det skader jo ikke å ta en titt der før man bruker tjenesten.

8645281[/snapback]

Det skader ikke nei, men det burde være unødvendig å måtte sjekke prislisten for å bli opplyst om at det koster penger å registrere seg en plass. Du sjekker ikke prislisten til en nettbutikk før du registrerer deg en konto der f.eks. Dessuten burde det også under "priser" stå tydelig: Medlemskap: kr 30/mnd.

8645320[/snapback]

 

Tror du luresms driver veldedighet? Selvfølgelig sjekker man prislisten før man registrerer seg. At folk vil ha alt gratis, betyr ikke at man ikke behøver å gjøre et minimum av forhåndsundersøkelser først. Trykker man på priser, så står det at man mottar én SMS i mnd á kr 30 for å være medlem. Klarer man ikke forstå det, får man la være å bruke tjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...