Gå til innhold

Ang. uklare bilder


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har fått meg nytt kamera (Nikon D80) og driver å tester det ut. Jeg er vant med Canon, men tenkte at jeg skulle prøve noe nytt. Jeg kan ikke si at jeg er 100% fornøyd. Når jeg tar bilder av f.eks valpene hjemme som omtrent bare ligger i ro blir de uklare. Jeg prøver manuelle og automatiske innstillinger, men jeg synes ikke det blir bra uansett. Jeg får noe av valpene klare og så kan resten bli uklare. Får heller ikke til innstillingene manuelt når jeg tar bilder inne. De blir så mørke og rare. Uff, gir snart opp jeg. Har hatt kameraet siden februar og jeg synes ikke jeg kommer noen vei fremover. Søstra mi har Canon Eos350d og jeg må si at jeg greier å ta mye bedre bilder med hennes kamera. Skjønner ikke hva det er jeg gjør galt. Skal få vist dere noen eksempler etterhvert. Håper noen kan hjelpe meg eller så må jeg bytte kamera snart for nå er jeg lei av at de fleste bildene jeg tar er uklare. Og jeg greier heller ikke å få flere av valpene klare hvis de er på et bilde. Kameraet vil liksom ikke fokusere på flere steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D80 er hvertfall ikke dårligere enn 350D, det kan vi fastslå først som sist. Det som derimot kan være tilfelle, er at optikken eller huset ikke fokuserer riktig, og derfor må justeres. Sjekk først at det ikke er brukerfeil før du sender til verksted.

 

Alt i bildet blir ikke like skarpt, bare til opplysning. Du må evt justere opp dybdeskarpheten (mindre blender, høyere f-tall) for å forbedre dette. Tar du innendørsbilder med auto, vil kameraet mest sannsynlig bruke største blender, og derav minste dybdeskarphet. Anbefaler å sette kameraet på blenderprioritet (AV på Canon, vet ikke hva det heter på Nikon), justere blenderen slik at du får passe dybdeskarphet, og knipse i vei. Om du bruker blitz, bruk gjerne fullstendig manuelle innstillinger, passe kort lukkertid og liten blender.

 

Gjør en fokustest. Sett kamera på stativ eller noe stødig, finn noe å fokusere på, og knips flere bilder for å sjekke om det er kamera eller optikk som feilfokuserer. Det fins slike test-ark som kan printes ut som er fine til dette.

Lenke til kommentar
Alt i bildet blir ikke like skarpt, bare til opplysning. Du må evt justere opp dybdeskarpheten (mindre blender, høyere f-tall) for å forbedre dette. Tar du innendørsbilder med auto, vil kameraet mest sannsynlig bruke største blender, og derav minste dybdeskarphet. Anbefaler å sette kameraet på blenderprioritet (AV på Canon, vet ikke hva det heter på Nikon), justere blenderen slik at du får passe dybdeskarphet, og knipse i vei. Om du bruker blitz, bruk gjerne fullstendig manuelle innstillinger, passe kort lukkertid og liten blender.

Blenderprioritet er A på Nikon. Prøv å sette kameraet på det, ha zoomen midt på ca, og sett blenderen til f.eks. f/8 og ta noen bilder utendørs. Da skal du få skarpest mulige bilder med dette objektivet, og blir det veldig uskarpt da er det noe galt. Da bør du som riktig sier, kjøre en fokustest... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Her er noen bilder jeg har tatt. Husker ikke innstillingene jeg har brukt for jeg prøvde så mye forskjellig.

1405200717579bu7WktFERTMjAZm6A.JPG

Som dere ser her er valpen til høyre uklar og det er den som er nærmest meg. Begge to ligger rolig.

 

140520071706ergzBCavWsSCtH9PIt.JPG

Her ser dere at labben med hvit på er uklar, men resten er klart.

 

Sliter også med å få tatt bra actionbilder ute av gjengen min og her er et eksempel på det. Alle hundene er uklare.

2604200715351lX6J9BERU4besqkxI.JPG

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting galt her, det er blenderen som må justeres for å få ønsket resutat på de to første. Avstanden har alt å si for hva som blir i fokus. Det siste har egentlig ingenting i fokus. Actionbilder trenger rask lukkertid, samt riktig plassert fokus (gjelder alle bilder). Du må fokusere raskt og trykke ned utløseren mens motivet fortsatt er i fokus. Dette er vanskelig med hunder som løper så inni granskauen kjapt, her trengs det trening.

Lenke til kommentar

Exif informasjonen manglet så jeg kan ikke se hvilken blenderåpning og lukkertid som var brukt.

 

De to første bildene er helt greie, at dybdeskarpheten er begrenset er noe man ofte betaler mye penger for. Det er generelt en fordel fordi man kan ha motivet skarpt og rotet i bakgrunnen uskarpt. Det er 100% identiskt mellom D80 og 350D med samme objektiv. Hvis du vil ha større dybdeskarphet så bruk mindre blenderåpning. Du må antakelig også gå opp på ISO hvis du ikke har godt lys.

 

Det siste bildet er uskarpt av en annen grunn, det er vanskeligå si hva grunnen er uten å vite lukkertiden som er brukt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Aktivér auto-iso (som fungerer veldig bra på D80) og sett minste tillatte lukkertid til 1/60. Lær deg å eksponere rett - f.eks. ved å lese en bok. En god start er fotokompendiet, som ligger til nedlasting fra en sticky i dette forumet.

8616950[/snapback]

 

Takker så masse for info. Hvor ligger dette fotokompendiet? Har du en link til det. Kunne gjerne tenkt meg til å lest det ja.

Lenke til kommentar
1505200711097srpYJmBN79nhvh5SA.JPG

Nå tok jeg nettopp et bilde og da hadde jeg kameraet på A innstillingen og 1/15 F4.5 og her er resultatet....absolutt ikke bra!

8616837[/snapback]

 

Lukketid på 1/15 er alt for lite. Minst 1/60 hvis du tar håndholdte bilder.

8616956[/snapback]

 

Men når jeg stilte høyere tall så ble det enda mer uklart. Skjønner ikke noe jeg. Det var det beste jeg fikk til.

Lenke til kommentar

Som sagt - sticky i dette forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Når du ikke skjønner sammenhengen mellom blenderåpning og lukkertid, så er det kanskje litt tidlig å bevege seg ut av grønn auto eller P? En D80 i grønn auto passer veldig godt på deg.

 

Det er ved å eksperimentere man lærer, men det er også umulig å lære av sine feil om man ikke forstår hva man gjør feil....

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Som sagt - sticky i dette forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Når du ikke skjønner sammenhengen mellom blenderåpning og lukkertid, så er det kanskje litt tidlig å bevege seg ut av grønn auto eller P? En D80 i grønn auto passer veldig godt på deg.

 

Det er ved å eksperimentere man lærer, men det er også umulig å lære av sine feil om man ikke forstår hva man gjør feil....

8616991[/snapback]

 

Tusen takk for linken. Skal lese hele greia ja. Ja, jeg må jo bare prøve meg frem, men det er ikke enkelt når jeg alltid bare har brukt idiotknappene. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...