Gå til innhold

Kommunikasjon over xbox live + refs om GRAW 2.


TwiiK

Anbefalte innlegg

Jeg har eid en 360 i nesten et år nå, men aldri hatt behov for å snakke med noen over live eller tilsvarende da jeg bare har spilt system link med folk i huset eller halo 2.

 

I dag fikk 3 kompiser øynene opp for boksen og alle kjøpte seg en + spillet GRAW2, de kjøpte også en kopi til meg slik at vi kunne spille sammen. De hadde ikke noe forhold til noe med 360'en, men jeg kunne heller ikke noe om hvordan live i 360-spill og kommunikasjon over live fungerte. Vi regnet egentlig alle med at dette var ingenting å bry seg om så mye skryt som live har fått og så lenge som det har eksistert.

 

Men dette var jo rett og slett noe av det dårligste vi har vært borti. En av oss hostet et game og inviterte resten og alt fungerte bra. Alle hørte hverandre klart og tydelig. Men så mistet enkelte tilkoblinga til hosten eller game invites forsvant i løse lufta og tilsvarende problemer. Er klar over at man må regne med litt sånt og det hadde ikke vært noe problem hadde det ikke vært for at man da også ikke kan snakke med de andre lenger. Så de aner ikke at du er borte og du har ingen måte å snakke med de på eller komme deg tilbake i spillet. Er klar over at det her er GRAW som har den idiotiske greia at man ikke kan joine et spill mens folk spiller, men det at man må være i selve "sessionen" til han som hoster for å kunne snakke med han for å høre hverandre er jo bak mål. At det ikke er nok å være i spillet er jo helt teit. Det var så banalt at vi ikke i være villeste fantasier kunne forestille oss at det var slik folk faktisk spilte over live.

 

Men så kom vi over noe som het "chat" i en meny. Her kunne en lage chat og en annen joine og de kunne snakke sammen uansett hva som skjedde og hvilket spill de spilte, MEN bare 2 kan snakke sammen. Hva i alle dager? Hvorfor inkludere noe som er hinsides mye trasigere enn å ringe noen på telefon? Den chatten hadde faktisk vært nøyaktig det vi trengte (og gikk ut ifra at det var slik det fungerte over live) hadde den bare støttet flere deltagere.

 

Er det virkelig slik man kommuniserer over live? At det er helt opp til hvert enkelt spill hvordan chat støttes? At det ikke er noen krav for en "push to talk"-button eller lignende, at det er helt opp til hver enkelt utvikler å legge inn god/dårlig støtte for kommunisering?

 

Bare så det er sagt så blir jeg nå ekstatisk dersom noen nå kommer og sier: "Du må trykk B så A for å få flere enn 2 inn i chatten" eller "Det finnes en chat på dashbordet dere kan joine som fungere i spillene også".

 

Hvis ikke så blir jeg direkte skuffet. :p

 

Skal lese litt rundt og se hva jeg finner, men håper på noen kjappe svar her også.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en gang kan jeg fortelle deg at det ikke er mulig med groupchat direkte over Live. Og jeg er enig i at dette er et stort savn. Det var forhåpninger om at det kanskje ville komme i den siste våroppdateringen, men den gang ei. Men jeg ser både fordeler og ulemper med en slik funksjon. Du kan forøvrig ha 4-5 samtaler gåendes samtidig, men må altså svitsje mellom den enkelte for å prate med dem.

 

Ellers så ser jeg egentlig ikke helt det problemet men det du beskriver her. Når du er i en spillsjesjon så kan du prate med alle de andre i samme sesjon. Det er via den spilleren som hoster som gjør at alle kan prate med hverandre. Mister du forbindelsen med sesjonen, dvs hosten, mister du jo også selvfølgelig forbindelsen til chatten.

 

Du vil at det skal være nok å være i selve spillet for å kunne prate? Er det slik at du vil høre alle tusen som spiller et spill med en gang du starter opp spillet? Selvfølgelig må du være i en sesjon for å kunne prate med kun de du vil spille med.

 

Når det gjelder det å miste forbindelsen, så er min erfaring at mye har å si hvilken router man har/hosten har. Altså, sitt eget nettverksoppsett.

 

Gameinvites forsvinner ikke i løse luften. De forsvinner når du har akseptert en invite. Og takk og pris for det, ellers hadde inboxen min vært full av ubrukelige invites. Invites som du ikke akseptere eller gjør noe annet med forsvinner også av seg selv etter en stund (10-15 min kanskje, litt usikker på dette). Mer enn nok tid til å kunne akseptere.

Lenke til kommentar

Vanlig chat mellom flere personer mens man spiller er vel muligens også sperret med vilje for å forhindre utspredt juksing når man spiller live. Når man er død skal man i de fleste spill ikke kunne høre hva medspillerene sier eller kunne snakke med dem. Med chat så kan man snakke selv om man er død og det er rett og slett juksing i slike spill.

 

Var vel faktisk en kjent norsk Geow-clan som ble "tatt" for slik juks i den første gamer.no turneringen i det spillet.

Lenke til kommentar
Vanlig chat mellom flere personer mens man spiller er vel muligens også sperret med vilje for å forhindre utspredt juksing når man spiller live. Når man er død skal man i de fleste spill ikke kunne høre hva medspillerene sier eller kunne snakke med dem. Med chat så kan man snakke selv om man er død og det er rett og slett juksing i slike spill.

 

Var vel faktisk en kjent norsk Geow-clan som ble "tatt" for slik juks i den første gamer.no turneringen i det spillet.

8617064[/snapback]

 

Yupp, det var det jeg tenkte på med ulempe. En løsning kan være at det er mulig med gruppechat når man ikke er i samme spill, evt. sesjon.

Lenke til kommentar
Med en gang kan jeg fortelle deg at det ikke er mulig med groupchat direkte over Live.

 

Du starter svaret med å si at det ikke er mulig, men begrunner det ikke i hele tatt. Er det noe jeg bør vite her? Er det virkelig noe som er så hinsides limiterende på en konsoll i forhold til Team Speak/Ventrilo på PC at dette er en fysisk umulig bragd å utføre?

 

Vanlig chat mellom flere personer mens man spiller er vel muligens også sperret med vilje for å forhindre utspredt juksing når man spiller live. Når man er død skal man i de fleste spill ikke kunne høre hva medspillerene sier eller kunne snakke med dem. Med chat så kan man snakke selv om man er død og det er rett og slett juksing i slike spill.

 

Men man kan vel snakke 1 og 1 i chat mens man spiller. Muligheten for litt juks er jo der uansett så da er det vel det de bør jobbe med istedenfor å fjerne muligheten for flere deltagere i chatten? Og man må være temmelig bak mål for ikke å innse at man kan ringe noen eller whatever for å jukse dersom det er det man så inderlig vil. :p

 

Du kan forøvrig ha 4-5 samtaler gåendes samtidig, men må altså svitsje mellom den enkelte for å prate med dem.

 

Dette fikk jeg ikke til. Da jeg hadde laget en chat med en person så hadde jeg ingen valgmuligheter dersom jeg gikk til neste channel for å lage en chat med en annen person. Alt var grået ut. Dette er uansett uinteressant for det å skifte chat mellom folk er ikke noe jeg ønsker å gjøre mens jeg spiller. :p

 

Gameinvites forsvinner ikke i løse luften. De forsvinner når du har akseptert en invite. Og takk og pris for det, ellers hadde inboxen min vært full av ubrukelige invites.

 

Jo, faktisk. Vi prøvde å spille Crackdown sammen og ved flere anledninger sto det "game invite recieved", men ingenting kom i messagefolderen. Og med en gang man har godtatt en invite så forsvinner den. Ved flere, merk sikkert 10-20 ganger i løpet av en kveld, så godtok jeg en invite, men fikk "game session not available" i GRAW. Da var eneste mulighet jeg hadde for å komme inn i gamet igjen å vente på en ny invite. Hvorfor kan de ikke eksistere i 15 min uansett om man godtar de eller ikke?

Lenke til kommentar
Med en gang kan jeg fortelle deg at det ikke er mulig med groupchat direkte over Live.

 

Du starter svaret med å si at det ikke er mulig, men begrunner det ikke i hele tatt. Er det noe jeg bør vite her? Er det virkelig noe som er så hinsides limiterende på en konsoll i forhold til Team Speak/Ventrilo på PC at dette er en fysisk umulig bragd å utføre?

Uhm...skal jeg begrunne hvorfor det ikke er mulig? Det er jo ikke mulig, tregner ikke noe mer begrunnelse enn det. Hvis du tenker hvorfor det ikke er mulig så jobber jeg ikke i Microsoft, så det kan jeg ikke svare på. Men rent teknisk så nok ikke dette problem. Som det har blitt nevnt i poster ovenfor her så tror jeg desverre at en slik funksjon bare vil bli utnyttet til juks.

 

Vanlig chat mellom flere personer mens man spiller er vel muligens også sperret med vilje for å forhindre utspredt juksing når man spiller live. Når man er død skal man i de fleste spill ikke kunne høre hva medspillerene sier eller kunne snakke med dem. Med chat så kan man snakke selv om man er død og det er rett og slett juksing i slike spill.

 

Men man kan vel snakke 1 og 1 i chat mens man spiller. Muligheten for litt juks er jo der uansett så da er det vel det de bør jobbe med istedenfor å fjerne muligheten for flere deltagere i chatten? Og man må være temmelig bak mål for ikke å innse at man kan ringe noen eller whatever for å jukse dersom det er det man så inderlig vil. :p

Problemet oppstår når en helt gruppe med mennesker begynner å jukse sammen, Med å ha en 1 til 1 chat blir dette begrenset betraktlig i teammatches. Og ja, man kan sette opp telefonkonfeanser osv. for å jukse, men hvorfor gjøre det enkelt for de som har så lyst til å jukse?

 

Du kan forøvrig ha 4-5 samtaler gåendes samtidig, men må altså svitsje mellom den enkelte for å prate med dem.

 

Dette fikk jeg ikke til. Da jeg hadde laget en chat med en person så hadde jeg ingen valgmuligheter dersom jeg gikk til neste channel for å lage en chat med en annen person. Alt var grået ut. Dette er uansett uinteressant for det å skifte chat mellom folk er ikke noe jeg ønsker å gjøre mens jeg spiller. :p

Ok, du fikk det ikke til, men det altså fullt mulig. Prøvde du å gå på profilen til den du ville prate med og velge "invite to chat"? Jeg er enig i at det å svitsje mellom chattene når du spiller ikke er noe man vil gjøre. Men hvis de du spiller med er i samme spillsesjon så bruker du gamechatten.

 

Gameinvites forsvinner ikke i løse luften. De forsvinner når du har akseptert en invite. Og takk og pris for det, ellers hadde inboxen min vært full av ubrukelige invites.

 

Jo, faktisk. Vi prøvde å spille Crackdown sammen og ved flere anledninger sto det "game invite recieved", men ingenting kom i messagefolderen. Og med en gang man har godtatt en invite så forsvinner den. Ved flere, merk sikkert 10-20 ganger i løpet av en kveld, så godtok jeg en invite, men fikk "game session not available" i GRAW. Da var eneste mulighet jeg hadde for å komme inn i gamet igjen å vente på en ny invite. Hvorfor kan de ikke eksistere i 15 min uansett om man godtar de eller ikke?

Som i min første post så skrev jeg at gameinviten forsvinner når du har akseptert den. "Game session not avilable" er noe jeg også opplever fra tid til annen. Men ved å restarte routeren min funker det som regel. Altså er problemet mitt en råtten router. Men problemet kan også være hos den som hoster, og i enkelte tilfeller virker det som det kommer ann på hvem som sender inviten. Men vi, meg og vennene mine, har konkludert med at det sannsynligvis ligger i hvordan nettverker er satt opp, samt kvaliteten på utstyret som har mye av skylda.

 

At du får melding om at du har fått en game invite, men ikke finner den igjen har jeg faktisk aldri opplevd.

Lenke til kommentar

Men herregud.

 

Vet ikke hva du mener, men jeg mener at det er nettopp når noen sier noe bastant de ikke har grunnlag for å si at de bør begrunne det.

 

Uhm...skal jeg begrunne hvorfor det ikke er mulig? Det er jo ikke mulig, tregner ikke noe mer begrunnelse enn det. Hvis du tenker hvorfor det ikke er mulig så jobber jeg ikke i Microsoft, så det kan jeg ikke svare på. Men rent teknisk så nok ikke dette problem.

 

Håper du innser hvor selvmotsigende det utsagnet der er. Er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Problemet oppstår når en helt gruppe med mennesker begynner å jukse sammen, Med å ha en 1 til 1 chat blir dette begrenset betraktlig i teammatches. Og ja, man kan sette opp telefonkonfeanser osv. for å jukse, men hvorfor gjøre det enkelt for de som har så lyst til å jukse?

Man kan gjøre det enkelt for de som har lyst til å spille sammen og ha et hyggelig multiplayer spill sammen.

Akkurat slik -alle- gjør i Counter-Strike, Company of Heros osv. på PC ved bruk av Ventrilo.

 

I Ghost Recon AW2 kan man ikke dette, fordi, skulle noen være uheldig å dø tidlig, så får man ikke kommunisert med de andre før de enten tar sitt eget liv eller spillet er ferdig. Noe som er helt helt heeelt forrykende irriterende.

Lenke til kommentar
Det kan man ikke i andre spill heller, det gjelder ikke bare GRAW2. Dette har aldri plaget meg, og aldri lagt en demper på stemningen i multiplayerspillene jeg har vært med på. Dessuten, i GRAW2 har man muligheten til respawn så da får man heller spille med det på og slippe dette problemet.

8617704[/snapback]

Hvordan kan det IKKE legge en demper på steminingen?! :ermm:

Man hoster et spille, inviterer venner til å joine, og alle kan prate med hverandre.

Man blir enig om oppsett for spillet osv. Når alle er klare, starter han som hoster spillet, spillet.

Alle kan prate sammen i begynnelsen, men skulle en være uheldig å dø, da er han -UTE-. Virkelig ute av spillet. Kan ikke prate med noen. Ikke kan han stikke på do eller tusle og lage mat heller. Fordi han kan ikke si ifra at han er og gjør noe. Skulle de andre dø like etter, aner ikke de hvor han er. Dør man, blir man avbrutt midt i en eventuelt setning man driver og sier.

 

Jeg forstår ikke hva problemet er. La det være ett valg på instillingene, om man vil ha felles chat eller ikke.

 

Mulig du digger å sitte i stillhet og håpe at noen andre dør, så du ikke er helt "alene", men er ikke desto sagt at alle liker det slik.

Lenke til kommentar
Men herregud.

 

Vet ikke hva du mener, men jeg mener at det er nettopp når noen sier noe bastant de ikke har grunnlag for å si at de bør begrunne det.

 

Uhm...skal jeg begrunne hvorfor det ikke er mulig? Det er jo ikke mulig, tregner ikke noe mer begrunnelse enn det. Hvis du tenker hvorfor det ikke er mulig så jobber jeg ikke i Microsoft, så det kan jeg ikke svare på. Men rent teknisk så nok ikke dette problem.

 

Håper du innser hvor selvmotsigende det utsagnet der er. Er helt bak mål.

8617611[/snapback]

Hmm...du spurte om det var en enkel måte å få til en groupchat på i Live. Og det er ikke mulig slik det er nå. Microsoft har ikke lagt til den funksjon i Live. Hvorfor jeg kan svare så bastant på det er fordi jeg har brukt Live i 18 måneder nå og ennå ikke har funnet en mulighet for groupchat, noe jeg burde ha funnet i løpet av den tiden. Jeg har også lest en god del forumer hvor dettte har blitt diskutert, og kan si at du er ikke den eneste som etterlyser groupchat. Jeg har fortsatt til gode å lese noen som helst informasjon på nettet som forteller hvordan fremgangsmåten for en groupchat fungerer i Live. Av den den grunn har jeg konkludert med at det ikke er mulig.

 

Skulle groupchat derimot være mulig skal jeg være den første til å innrømme at jeg tok feil, ingenting hadde faktisk gledet meg mer.

 

Håper det var den begrunnelsen du var ute etter, og jeg beklager at jeg ikke greide å begrunne mine påstander grundig nok første gangen. Jeg skal heretter prøve så godt jeg kan å begrunne mine påstander av fakta med en god lengre innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at det ikke er i alles interesse å få en chat der man kan snakke sammen uavhengig av hvilket spill man spiller. Har søkt litt rundt og ser det ikke nevnt noen steder, sikkert på grunn av idiotiske grunner som enkelte har tatt frem i tråden her.

 

Er dette virkelig hva jeg bør forvente av konsollgamere? At de bare sier: "Det er ok, ikke endre noe på det," og dermed fortsetter det å være bare ok?

 

Jeg laget en tråd på et annet konsollgamer-forum for noen mnder siden der jeg spurte hvorfor mulighetene til å endre alle knapper etc. i spill ikke finnes på konsoll. Da kom en vis mann og sa at konsollgamere rett og slett er for teite til at noe så "avansert" kan være med i spillene.

 

Jeg gir fullstendig f i hvordan dere mener det funker hos dere og hvorfor det bør være slik. Det at man ikke kan snakke sammen når man starter et spill, skifter spill, loader game etc. etc. er helt bak mål. Ingen kan nekte på det.

 

Om det er plagsomt setter du bare på respawn slik at du ikke "dør" frem til neste spill, og du kan fortsett setningene dine samme hvor mye du dør;)

 

Skjønner at du foreslår en fiks for problemet, men er dette virkelig måten et slikt problem bør takles på?

 

Med tanke på hvor lenge live har eksistert så er dette rett og slett bånn. Ser jo nesten ut som om vi må sitte med Ventrilo på en pc ved siden av 360'en dersom vi skal kunne kommunisere mens vi spiller.

 

Jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei med en slik tråd på et forum i Norge som ikke har noen tilknytning til xbox live, men jeg var mer ute etter meningene deres angående temaet enn å trashe xbox live.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke ha det som på socom.. døde kan snakke med døde, levende kan snakke med levende. Kan ikke jukse med det.. = ) og man kan snakke sammen i lobby, kamp rommet osv.. = ) rart at det ikke blir brukt i de andre online spillene.

8619862[/snapback]

Det du beskriver der er slik det er i GRAW og i de fleste spill jeg har spill på Live.

Lenke til kommentar
Jeg gir fullstendig f i hvordan dere mener det funker hos dere og hvorfor det bør være slik. Det at man ikke kan snakke sammen når man starter et spill, skifter spill, loader game etc. etc. er helt bak mål. Ingen kan nekte på det.

 

 

 

Jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei med en slik tråd på et forum i Norge som ikke har noen tilknytning til xbox live, men jeg var mer ute etter meningene deres angående temaet enn å trashe xbox live.

 

 

Du er da passe selvmotsigende selv, i ene øyeblikket ber du om våre meninger og i neste gir du fullstendig f... som du sier :thumbdown:

 

Alt du nevner er avhengig av spillet (så langt jeg har erfart i hvertfall). I PGR3 kan man snakke sammen når det loader og snakke med alle selv om man joiner etter at session har startet. I RB6V kan hosten velge om alle kan snakke med hverandre eller "alive only", her kan man ikke snakke mens det loader. I GRAW kan man ingen av delene, verken snakke når det loader eller prate med folk når man joiner eller etter at man er død.

 

Du får heller smelle på spillprodusentene enn å klage over xbl, som etter min mening ikke har noe med saken å gjøre.

 

Personlig liker jeg RB6V versjonen best hvor hosten kan bestemme, og skru av prating i klankamper o.l.

 

At du får gamesession not available er mest sannsynlig nettverket ditt eller nettverket til hosten.Har du f.eks sjekket NAT settingsene dine under test xbl connection i nettverksmenyen? Både moderate og strict her skaper connection problemer. Dette er noe som skjer så sjelden for meg at jeg vil kalle det et ikke eksisterende problem.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...