Gå til innhold

Formatere minnekort med virus på?


Anbefalte innlegg

Eg har eit digitalkamera som det er ein fare for at det er virus på. Kameraet vart brukt på ein tur til Asia, bilete lasta opp på diverse PCer. Får ikkje direkte tilgang til bileta på kameraet, men må gå via eit program.

 

Ei stund etter kamera og minnekort kom tilbake til landet kom det eit virus på ein laptop som kamera var tilkopla. Etter litt Googling fant eg ut at det var eit virus som vart overført frå og til eksterne stasjoner. Har verken PC eller kamera for meg akkurat no, men eg skal få tak i navnet på viruset, som eg for øvrig ikkje fekk sletta frå PC-en.

 

Korleis skal eg gå fram for å fjerne viruset 100% frå minnekortet? Korleis viruset oppfører seg veit eg ikkje, men det er jo ein fordel om eg får fjerna det frå både PC og minnekort så det ikkje kjem tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, bruk antivirusprogrammet ditt (anbefaler NOD32) og scan gjennom hele PCen din + minnekortet ditt.

 

Har du overført alle bildene dine til PCen kan du formatere minnekortet ditt. Dette gjør du ved å gå inn på Min Datamaskin (Windows) og høyreklikker på minnekortet, og velger Formater. Du bør ikke endre filsystem eller noe annet, da minnekortet kanskje ikke blir kompatibelt igjen med kameraet ditt (om du skulle gjøre det, om du ikke rører noe å bare formaterer skulle dette gå greit).

 

Når du har formatert minnekortet skulle viruset ha blitt fjernet. Ta også å scan igjennom alt med antivirusprogrammet etterpå å se om dette har gitt resultater.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Det gjekk kjapt! :D

 

Eg har scanna gjennom med Avast, som fant viruset men fekk ikkje fjerna det. Skal som sagt få tak i navnet på det så fort eg kan.

 

NOD32 har ein 30-dagars prøveversjon, vil den fungere 100% likt som ein lisensert versjon dei 30 dagane eller er det sånn at programmet finn virus, men vil ikkje fjerne/fikse det? Klar over at NOD32 er blant dei beste programmene til formålet, men det er ikkje min PC, og eigaren er ikkje så veldig happy for å bruke pengar på dette. Men eg skal no alltids få overbevist vedkommande at dei 300 kronene er verdt investeringen.

 

Eg finn sikkert metodar for å fjerne det på nett, skulle eg stå enda meir fast kan eg heller kome tilbake og søke råd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Det gjekk kjapt! :D

 

Eg har scanna gjennom med Avast, som fant viruset men fekk ikkje fjerna det. Skal som sagt få tak i navnet på det så fort eg kan.

 

NOD32 har ein 30-dagars prøveversjon, vil den fungere 100% likt som ein lisensert versjon dei 30 dagane eller er det sånn at programmet finn virus, men vil ikkje fjerne/fikse det? Klar over at NOD32 er blant dei beste programmene til formålet, men det er ikkje min PC, og eigaren er ikkje så veldig happy for å bruke pengar på dette. Men eg skal no alltids få overbevist vedkommande at dei 300 kronene er verdt investeringen.

 

Eg finn sikkert metodar for å fjerne det på nett, skulle eg stå enda meir fast kan eg heller kome tilbake og søke råd.

8609322[/snapback]

 

Nod32 prøveversjon vil fungere og ha akkorat de samme funksjonene som en betalt versjon. Altså, hvis den finner noe, så sletter Nod32 det :)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

hei!

har et lignende problem som jeg SÅRT trenger hjelp til. vart nettopp i asia jeg også og tenkte jeg skulle ha en backupp løsning med mine bilder. på et hotell førte jeg over bilder fra kameraet mitt over til en minnepenn. når jeg kom hjem viste det seg at jeg har fått virus på både minnekort og minnepennen. så det vil si at halvparten av bildene mine har fått virus og har blitt lagret som "Program (.exe)" istedenfor "jpg" og jeg får ikke åpnet bildene, noe som er LITT surt siden det er snakk om ca 1200 bilder. hvordan blir jeg kvitt viruset uten å miste bildene? noen som kan hjelpe?

 

vet at bildene fortsatt er der for det går an å se på de dersom jeg åpner noen av bildene som er tatt etterpå og blar bakover. men får ikke kopiert de til pc`n og er heller ikke så lysten på det siden brikken i følge virusprogrammet mitt er proppet med virus

Endret av bamse moms
Lenke til kommentar

bamse moms: det kommer an på hva slags virus det er snakk om. Det KAN være et "hijack" virus som krypterer filene dine og som krever løsepenger for å dekryptere dem. Med mindre du betaler er da bildene tapt. Om du får scannet filene med et godt antivirus program får du vite hvilket virus det er snakk om, og evt om det lar seg fjerne.

Om viruset ikke er veldig avansert ligger de slettede .jpg filene fremdeles tilgjengelig på minnekortet. Sjekk med et file-recovery program. Det er kanskje den enkleste løsningen?

 

 

 

Generelt tips: last opp bildene til dropbox, google drive, picasa, flicker eller liknende med jevne mellomrom når du er på ferie, så har du en sikker backup med hensyn til både virus og tap (mistet brikke, korrupt minnekort etc).

Endret av Millmax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

bamse moms: det kommer an på hva slags virus det er snakk om. Det KAN være et "hijack" virus som krypterer filene dine og som krever løsepenger for å dekryptere dem. Med mindre du betaler er da bildene tapt. Om du får scannet filene med et godt antivirus program får du vite hvilket virus det er snakk om, og evt om det lar seg fjerne.

Om viruset ikke er veldig avansert ligger de slettede .jpg filene fremdeles tilgjengelig på minnekortet. Sjekk med et file-recovery program. Det er kanskje den enkleste løsningen?

 

 

Jeg vil påstå at du tar feil. Dette er vært skrevet om på NorSIS sine sider her: http://norsis.no/nyheter/2012-04-11-Losepengevirus.html

 

Bare tenkte å informere ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...