Gå til innhold

En liten test: HTC Advantage X7500


Anbefalte innlegg

HTC Advantage X7500

Er det en ekstra stor telefon? Er det en bitteliten laptop? Hvem vet, men du verden så gøy den er!

 

 

Advantage X7500 er et at de siste tilskuddene til HTC, og kan sees på som arvtakeren til Qtek 9000. Den er utstyrt med det man ønsker og forventer når det gjelder en slik telefon, den har WLAN, 3G, HSDPA (når det kommer) i tillegg til EDGE og GPRS. Den har et flott 3 Mpx kamera, og ikke minst: Kameraet har autofokus! Tastaturet festes med kraftige magneter og er forholdsvis bra å skrive på. GPS har den også. Hele pakken kjører på Windows Mobile 5 (enn så lenge, snart kommer WM6).

 

advantage.jpg

 

Merkelig nok gikk lanseringen de fleste hus forbi, og jeg har enda tilgode å se en test på norsk. Så det får jeg gjøre noe med selv...

 

Windows Mobile

Jeg forutsetter at leseren har vært borti Windows Mobile fra før, og går derfor ikke i dybden av hva man kan forvente og ikke forvente at dette operativsystemet. Telefonen kjører versjon 5, selvfølgelig da versjonen for Pocket PC. Den kommer følgelig med Pocket Word og Pocket Excel, Pocket Internet Explorer og Pocket Outlook.

 

 

I tillegg har de installert noen nye programmer. Opera kommer installert som default browser, en fornuftig avgjørelse, da denne støtter tabs og viser nettsider bedre enn Pocket IE (synes jeg). I tillegg kommer HurtigGPS (for nedlasting av satellittposisjoner for hurtigere fix), Lydbehandling (en alternativ og funksjonell MP3-spiller, som alternativ til WMP), Bluetooth Explorer (en typisk utforsker for filer på bluetooth-enheter rundt deg), Jetcet Print (for å skrive ut dokumenter til skrivere over IR, bluetooth eller WLAN) og Streaming Media (for å kunne streame musikk og video over nett). Alt i alt en god startpakke som burde inneholde det man trenger for å komme i gang!

 

progs_thumb.jpg

 

Jeg liker Windows Mobile. Jeg synes det har et enkelt brukergrensesnitt og fornuftige menyer, i motsetning til Nokia som har et menysystem som for meg fremstår som direkte kryptisk. Andre er uenige. Jeg dropper derfor den debatten om Windows Mobile vs. Symbian eller andre operativsystemer. Men én kommentar må være lov: For programutviklere som bruker .NET er Windows Mobile et must. Det har aldri vært enklere å skrive programmer til en håndholdt enhet, og føler du at du mangler funksjonalitet, så er det sikkert andre som gjør det også, og dermed kan det finnes et program for det, eller så er det relativt enkelt å skrive det selv. Slikt liker vi!

 

 

 

Stor skjerm!

For den som er vant til Smartphones som S710 eller MTeoR eller også Pocket PCer som Q9100 eller TyTN, vil skjermen være diger! Det er verdt en tur til nærmeste forhandler bare for å se den skjermen!

 

Det som imidlertid er merkelig med å ha en så stor skjerm, er at man ut-av-esken ikke får så mye mer skjerm-plass enn man er vant til. Faktisk opplevde jeg det nesten som et skritt tilbake. Men siden displayet faktisk er 640x480, så finnes det jo måter å gjøre slik at man kan bruke hele skjermen! Les om MvRTrueVGA. Det er ikke bare en god idé, men anbefales på det sterkeste! Jeg bruker ikke telefonen uten skikkelig VGA.

 

today_stor_thumb.jpg

 

today_thumb.jpg

Før og etter MvRTrueVGA

 

Den eneste ulempen med MvRTrueVGA er at telefonen blir litt forminsket (kan ordnes med VJBigPhone) og at deknings og data-indikatorene ikke virker helt friske. Ellers er telefonen som før.

 

Med i pakken følger det med en kabel slik at man kan koble Advantage opp til en ekstern skjerm, men de burde heller inkludere HTC sin "4-in-1 cable" som i tillegg til VGA-tilkobling muliggjør tilkobling til TV og USB-enheter. Advantage kan i motsetning til andre være en USB-host og dermed kan man koble til eksterne harddisker, tastatur eller mus.

 

 

 

Kontor

Advantage kommer med WM5, som kommer med Pocket Word og Pocket Excel (som nevnt). Disse programmene er "helt greie" å ha med å gjøre. Men de legger visse begrensninger på hva man kan få til. Skriver man på et dokument på PCen og overfører dette til telefonen, så mister man enkelte formateringer. Det samme med Excel. Heldigvis er WM6 snart på vei, og disse har store forbedringer for Pocket Office. Vi gleder oss.

 

excel_thumb.jpg

 

Men det finnes alternativer. Selv liker jeg SoftMaker Office. Det koster litt, men for dem som trenger Office "on the go" er det bare en liten investering. Det har en god oversikt over funksjoner både i Word og Excel, og er enkelt å bruke. I Word kan man tilogmed vise hvordan Word-dokumentet blir seendes ut på A4-arket, noe Pocket Word mangler sårt. Og med den store skjermen på Advantage er det en drøm å bruke! Det eneste jeg savner er muligheten til å kjøre og programmere macroer i Excel, så om noen skulle vite om en Excel-klone som støtter VBA så si endelig i fra.

 

Skulle man likevel ha behov for en "fullverdig PC" når man ikke er på kontoret finnes det løsninger for Eksternt Skrivebord. Windows Mobile 5 kommer innebygget med en Remote Desktop-klient, men igjen er ikke denne helt det store etter man har prøvd WM6-versjonen. Fordelen med Microsofts egen løsning er at den er støtter direkte i Windows XP Pro og enkelte Vista-versjoner, den er rask(!) og den støtter norske tegn for tastaturet. En annen løsning kan f.eks. være gratis- og betal-tjenesten LogMeIn. Denne har problemer med norske tegn og tastaturoppsett, men til gjengjeld støtter den zoom inn og ut for oppløsninger anderledes enn det Pocket PCen kjører på. F.eks. går det helt utmerket å lese 800x600 zoomet slik at det passer til en 640x480 skjerm, men mindre enn det blir vanskelig/umulig å lese.

 

Jeg bruker selv daglig ekstern skrivebord i en eller annen form, alt etter hva som passer best og hvilken maskin jeg skal koble meg opp mot. Den store skjermen til Advantage gjør bruken av dette enda bedre enn f.eks. på TyTN.

 

 

 

Underholdning

Advantage kommer med en harddisk på 8 GB. Ja, du leste riktig. Det er ikke akkurat like mye plass som på en iPod med 60 GB harddisk eller min Archos AV420 (20 GB), men man får plass til ganske mye. I tillegg støtter Advantage den nye standarden for minnekort, slik at iallfall 4 GB miniSD-kort fungerer utmerket. Da har man 12 GB plass i lommen! Det er hendig! Regner man 700 MB pr film på ca. 2 timer, så kan man se film i nesten et døgn (ca 23.5 timer) hvis man klarer å fylle hele harddisken (og ikke regner med minnekort). Det er ganske mye film, batteriet går nok før den tid...

 

Advantage støtter selvfølgelig A2DP og det fungerer omtrent likt med andre HTC-telefoner, men om mulig bittelitt bedre lydkvalitet. Man må selvfølgelig redigere littegranne i registeret før man får opp kvaliteten og skikkelig stereo, men det er fort gjort (men noen må forklare HTC at folk faktisk forventer stereo lyd av en protokoll som er navngitt "bluetooth stereo"). I tillegg har Advantage en egen utgang for headsett og annet utstyr som bruker 3.5 mm jack. Fantastisk! Man kan uten videre bare koble opp sitt eksisterende headsett, og lyden er ganske bra. Archos AV420 har riktignok noe bedre konvertere og bedre plass, men hva annet kan man forvente? Til gjengjeld blir AV420 banket av Advantage når det gjelder funksjonalitet!

 

Med Windows Mobile følger Windows Media Player med, og det går raskt å overføre musikk fra WMP på PCen til telefonen (Advantage støtter USB 2.0!). WMP er nok kanskje ikke fantastisk for alle, så HTC har lagt ved et egetprodusert program Lydbehandling. Dette programmet er ekstremt intuitivt å bruke, og man er i gang etter 2 sekunder.

 

lyd_thumb.jpg

 

Skal man se film er TCPMP et must (man kan selvfølgelig bruke CorePlayer også), og Advantage har, som andre enheter, noen problemer med kombinasjonen TCPMP og ATI Imageon. Men det TCPMP fungerer aldeles utmerket når "Video" er satt til "Raw Framebuffer".

 

 

 

Tastatur, VueFLO, kamera og GPS

Tastaturet festes som nevnt i underkant av Advantage med noen sterke magneter, og dette fungerer overraskende bra! Men ikke legg bankkortene dine sammen med telefonen (eller den medfølgende veska som også bruker magneter til å feste tastaturet). Jeg kunne ønske at tastaturet ga litt mer respons når man trykker ned en tast, men jeg ser også hvor stille det er i forhold til 9100 eller TyTN hvis man må skrive noe under foredrag eller møter.

 

VueFLO er hendig! Kort fortalt er det en funksjon med Advantage som gjør at man kan scrolle opp og ned samt sideveis bare ved å vippe forskitig på enheten. Personlig trodde jeg ikke noe særlig på dette, men du verden så hendig det er! Det eneste som er litt synd er at det kun fungerer med Internet Explorer og Opera, de kunne gjerne utvidet det for å gjelde alle applikasjoner som bruker Scroll Bar. Vi får håpe at det kommer programmer etterhvert som ordner det, ser for meg hvor morsomt det å være å spille bilspill og så styre bare ved å vri på telefonen.

 

Kameraet er overraskende bra, og autofokusen fungerer utmerket. Under har jeg sammenlignet TyTN, Advantage og et digitalkamera.

 

bildetytnthumblc9.jpg

HTC TyTN

 

bildeadvantagethumbsa8.jpg

HTC Advantage X7500

 

bildefujifilmblitzthumbgx6.jpg

Fujifilm FinePix F40fd - med blitz

 

bildefujifilmthumbru6.jpg

Fujifilm FinePix F40fd - uten blitz

 

 

GPS innebygget er ganske praktisk. Men å bruke f.eks. Tomtom uten å ha en holder i bilen er tilnærmet umulig, så jeg har ikke tested det så mye. Jeg bruker PTGmap med Garmin-kart og med Advantage virker det som jeg holder i en stor kartplotter! Det er oversiktlig og stort, men å dra på Advantage inn i skauen og opp på fjell er nok ikke helt realistisk for meg. Men til bruk i byer for å finne frem, gjerne med Live Maps, fungerer utmerket. HurtigGPS fungerer bra, det går relativt rakst å finne satellitter og få fix.

 

livesearch_thumb.jpg

 

Advantage er utstyrt med et stort batteri! Det er ca. 850 mAh større enn det hos TyTN. Men TyTN klarte jeg å presse opp til ca. 3 døgn (+/- noen timer) med mitt bruk. Med omtrent det samme bruket varer Advantage bare rundt 2 døgn, kanskje litt mer. Det kan man jo forklares med at skjermen er 4 ganger større, og dermed vil kreve betraktelig mer strøm på å drive, men Advantage har f.eks. ikke tastelys (ikke at man trenger det med den store skjermen). Det kan jo være at jeg har drevet den litt for mye, altså mer enn jeg pleier, og det er nok litt tidlig til å trekke noen konklusjoner enda.

 

 

 

Konklusjon

Det første som slår meg er at Advantage er stor, både på godt og vondt. Du merker det når du putter den i indrelommen på jakken og det er ikke videre enkelt (om direkte umulig) å få den ned i bukselommen.

 

Men skal du jobbe i et dokument, bruke Ekstern Skrivebord eller se film over lengre tid, så er du veldig glad for at du dro på den. Er du i tillegg en av dem som allikevel må ha med deg sekk, koffert eller veske når du er ute og går, så har du ingen problemer med å ta den med deg.

 

For meg har den siste uka vært fantastisk! Advantage slapp å være med på fest på lørdagen, men ellers har den vært med rundt over alt. Jeg kan si at jeg ønsker meg et døgn ekstra i batterikapaistet, men den fungerer aldeles utmerket. Alle oppkoblingsmulighetene slår alt jeg før har dratt med meg rundt omkring.

 

Hvis jeg skal rulle terningen vil jeg si at dette er tydelig sekser, men trukket fra 0.25 pga. størrelse og vekt. Terningen er uansett heltall så den får en soleklar sekser av meg. :)

dice-six.jpg

 

En oppdatering kommer når jeg får skaffet en 4-in-1 kabel og/eller en dokkingstasjon. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer X7500 med WM6 som standard etterhvert tror du?

8686747[/snapback]

Du mener om den blir lagt inn på telefonen før den selges?

Det vet jeg ikke, men det er jo naturlig å gjøre det. Importørene gjør vel litt med dem før de sendes ut til butikkene, så hvis de ikke kommer med WM6 "fra fabrikken" så ville det iallfall være naturlig at den ble oppdatert hos importøren.

 

Men jeg vet ikke helt hvordan det der egentlig fungerer... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

miniSD. Den støtter SDHC, så du skal i teorien kunne bruke 4 GB eller høyere. Bruker 4 GB selv, men det er dessverre et Kingston kort, og det bugger av og til. Men for å være rettferdig så liker ikke XP eller Vista det minnekortet heller...

 

Vurderer å skaffe et fra SanDisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...