Gå til innhold

Kva batteri (AA) gjev mest levetid for pengene?


Anbefalte innlegg

Posta denne her sidan mange her sikkert har erfaringar med AA-batterier i diverse kamera.

 

Det finnes eit hav av batterimerker der ute, Duracell, Panasonic osv. Alt frå billigbatterier på Biltema og Clas Ohlson og dyrare som Duracell Xtra Power Ultra.

 

Spørsmålet mitt er rett og slett kva batteri som gjev mest levetid for pengene. Eg er mest glad i batterier som lever lenge, sjølv om det skulle koste nokre kroner meir. Eg har ikkje studert mAh på alle batteriene, men det er mykje det same, kvifor er då prisen så forskjellig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

First Price koster 19,90 på Bunnpris og en del andre dagligvarekjeder for en åttepakning, og yter omtrent det samme som Duracell o.l. Disse har jeg førstehåndserfaring med og kjøper ikke annet.

Ellers så kommer IKEA sine batterier godt ut i en ytelse/prissammenligning. Jeg lurer på om det var FBI på NRK som konkluderte med dette.

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT:Satt inn komma. Komma gjør treksten mer leselig ;-)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Energizer Lithium AA batterier koster ca. dobbelt så mye som vanlige alkaliske AA batterier av gode merker, men varer 5-10 ganger lenger (kunders erfaringer). Noen kamera nekter faktisk å i det hele tatt starte opp ved bruk av alkaliske batterier. Disse må man ha lithiumbatterier på. Vel verdt pengene med andre ord, også slipper man styret med å skifte batteriene så ofte også.

 

Evt. kan man kjøpe oppladbare ni-mh batterier. Mah er et begrep for hvor lenge batteriet varer pr. lading, men forskjellige produsenter bruker forskjellige måter å måle dette på. Panasonic bruker den mest "reale" måten, og et Panasonic batteri på 2500 mah, kan fort vare lenger enn et batteri på 3000 mah fra en mindre kjent produsent.

 

Da må man ha en lader i tillegg. Ofte får du pakker med 2/4 batterier og en lader til 100-300 kroner, avhengig av antall batterier og kvalitet. Noen ladere er overnattsladere, andre lader batteriene på ca. 15 minutter (men da er det mulig de sløyfer de siste prosentene som tar lengst tid å lade opp).

Lenke til kommentar

Ja Lithium AA batterier varer mye mye lenger ann vanlige alkaliske batterier.

 

Men til GPS-utstyr og blitz har jeg også erfart både bedre kapasitet og økonomi med oppladbare AA-batterier fremfor alkaliske batterier. Det samme burde gjelde for kamra.

Lenke til kommentar
First Price koster 19,90 på Bunnpris og en del andre dagligvarekjeder for en åttepakning, og yter omtrent det samme som Duracell o.l. Disse har jeg førstehåndserfaring med og kjøper ikke annet.

Ellers så kommer IKEA sine batterier godt ut i en ytelse/prissammenligning. Jeg lurer på om det var FBI på NRK som konkluderte med dette.

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT:Satt inn komma. Komma gjør treksten mer leselig ;-)

8606931[/snapback]

HALLO :cry: har du egentlig prøvd duracell?

Jeg måtte for en stund siden bruke en god gammel walkman når jeg malte huset. Jeg hørte på lydbøker slik at det er konstant lik lyd!

Dette er hva jeg opplevde:

Billigbatterier (prøvde flere typer) = holdt ca 5 kassetter (ca 5-6 timer)

Duracell = holdt ca 9 kassetter

 

Konklusjon: ca 40% bedre samt en slipper å skifte batterier hele tiden :thumbup:

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
First Price koster 19,90 på Bunnpris og en del andre dagligvarekjeder for en åttepakning, og yter omtrent det samme som Duracell o.l. Disse har jeg førstehåndserfaring med og kjøper ikke annet.

Ellers så kommer IKEA sine batterier godt ut i en ytelse/prissammenligning. Jeg lurer på om det var FBI på NRK som konkluderte med dette.

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT:Satt inn komma. Komma gjør treksten mer leselig ;-)

8606931[/snapback]

HALLO :cry: har du egentlig prøvd duracell?

8632314[/snapback]

Svar: Ja.

Spørsmål: Har du prøvd First Price og IKEA?

Mange billigbatteier er dårlige, disse hører til unntakene, og er derfor etter min mening gode kjøp.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
<snip>

Evt. kan man kjøpe oppladbare ni-mh batterier. Mah er et begrep for hvor lenge batteriet varer pr. lading, men forskjellige produsenter bruker forskjellige måter å måle dette på. Panasonic bruker den mest "reale" måten, og et Panasonic batteri på 2500 mah, kan fort vare lenger enn et batteri på 3000 mah fra en mindre kjent produsent.

 

Da må man ha en lader i tillegg. Ofte får du pakker med 2/4 batterier og en lader til 100-300 kroner, avhengig av antall batterier og kvalitet.

>Snip>

8631740[/snapback]

For normalt bruk vil jeg tro at gode billigbatterier er det rimeligste. Du får 80-240 First Price AA for den prisen du antyder for batteri og lader. Det vil for mange holde for et års fotoforbruk, ofte mer.

Men er du storforbruker, så er oppladbare klart det mest økonomsike.

 

I tillegg får vi en betydelig miljøgevinst. Og det er ikke å forakte :-)

 

Egentlig så er det mitt førstevalg, med billigbatteier som backup.

Standard utrustninga når jeg bruker kamera med AA, er ett ekstra sett med oppladbare, pluss minst ett sett First Price som backup for backup.

 

Det ene settet oppbevarer jeg i blitzen, det andre i veska. For meg fungerer det bra. Gir meg den fleksibliteten og tryggheten jeg trenger for en rimelig penge.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...