Gå til innhold

mistet kvittering, ødelagt vare,hva kan jeg kreve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har vel egentlig ikke så mye med mobiltelefoner å gjøre, men prøver likevel å spørre dere som er her, så om noen kan hjelpe meg litt er jeg veldig takknemmelig! vet det er mange her som er gode på forbrukerkjøpsloven og retur og sånn! :) saken er den, jeg har mistet kvitteringen på en blender jeg kjøpte før jul, og den virker ikke helt som den skal lenger. har fremdeles byttelappen med byttenummer på (den er kjøpt på expert). men har altså mistet kvitteringen. jeg ønsker følgelig å få byttet blenderen min. kan noen fortelle meg om det er noe som helst jeg kan gjøre med dette? og om den er feilpostet, ber jeg om unnskyldning! på forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan du fant ut at blenderen din hørte til under mobil-delen av forumet skal jeg ikke spørre om. :)

Men tror ikke det er noe problem å ta med varen tilbake til Expert å klage, selv om du ikke har kvitteringen siden de trolig har informasjonen om at du kjøpte blenderen i systemet sitt.

Gjest Slettet+891234
Skrevet

Du kan kreve fint lite, det er ditt ansvar som kunde å ta vare på kjøpsbevis. Eventuell hjelp du får av selger er ren sørvis; ikke noe fkjl. gir deg krav på. :)

Med mindre du oppga navn under kjøpet, ligger dette neppe i butikkens system. Billige varer som blendere registeres vanligvis ikke på kundens navn. Men butikkenes rutiner og sørvis varierer veldig, så det er ikke godt å si. Prøv å ta med en bankkortutskrift og se om de kan hjelpe deg.

Skrevet

Blendere blir ikke registrert på navn hvis ikke noen absolutt ønsker det. (eller hvis gavekort eller liknende blir betalt med)

Har du kjøpsdatoen og du møter en serviceinnstilt person så han/hun prøve å søke den opp i systemet. Er dette en stor butikk og den er kjøpt før jul f.eks. så blir det værre. (kan være solgt mange i løpet av en dag)

Skrevet

hehe! vet blendere ikke har så mye å gjøre med mobiler, men vet mange her er gode på forbrukerkjøpsloven (kan litt om den selv, men ikke så mye...;) får prøve å gå innom expert en av de næremste dagene, selv om jeg foreløpig er tatt av eksamens-monsteret. har byttelapp med byttenummer på, hjelper det noe? tror ikke de registrerte meg nei, gitt. men har bytta den en gang før, registeres det? takk for god hjelp alle sammen!! :)

Skrevet

Hmmm... Med mindre byttelappen din har en form for "varenummer" eller lignende på seg har du ikke "krav" på noen ting.

Dette har fint lite med kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven) å gjøre. Når du ikke har håndfast dokumentasjon på hvem du har kjøpt varen av - så har du egentlig ingen å rette noe krav mot. Butikken kan nok som mange andre har sagt over meg hjelpe deg med å søke etter kvitteringen i sine systemer. Men så lenge kvitteringen ikke er registert på ett navn, er sansynligheten liten for at man finner "din" kvittering.

Men, men. Det ordner seg sikkert, dersom selgeren virkelig vil hjelpe deg - så kan han.. Så gi ham intrykk av at det er virkelig viktig for deg at du får ordnet dette, så kommer du sikkert langt... Lykke til...

Skrevet

Ordner seg sikkert, har stort sett bare positive erfaringer med slike steder.

Jeg kjøpte en universalfjernkontroll i julegave til min farmor, og den var defekt (brukte opp batterier på mindre enn en uke,) og jeg ville ergo bytte den da jeg måtte bytte batteri for tredje gang på under to måneder.

Jeg visste at kvitteringen var forsvunnet i julerotet, siden min søster skulle betale halve. Ikke hadde jeg oppgitt navn ved kjøp heller, hvem tenker at en fjernkontroll skal være ødelagt?

Jeg tok turen på elkjøp-butikken hvor den var kjøpt, og forklarte problemet, og sa at jeg kan skaffe utskrift fra nettbanken på at jeg hadde handlet der for riktig sum på riktig dato, og fikk beskjed om at det var bevis godt nok.

Noen dager senere troppet jeg opp med bakutskrift, og fikk ny fjernkontroll, som jeg ikke har hørt klager på fra min farmor.

Ergo, hvis de slår seg vrang på byttelappen din, ta kontakt med de som kjøpte den til deg :)

Lykke til, jeg har tro på at det ordner seg.

Skrevet

Strengt talt så holder det sannsynligvis bare at du har vitne på at du kjøpte varen i den butikken, og ikke noe mer.

Men som sagt, dette er i teorien. Men de fleste slike steder pleier å være serviceinnstilte.

Skrevet

Kommer nok mye an på verdien av varen. Er verre med en tv eller mobiltelefon enn en blender. Som nevnt har du ikke krav på noe, men det skader ikke å prøve. Vær hyggelig og de får nok mer lyst til å hjelpe deg, starter du sint får du ikkenoe mer enn du har krav på.

Skrevet

har de samme system som elkjøp så finner de kvitteringen via byttenr på byttelappen. veldig enkelt og greit uansett så vil de helt sikkert fikse det for deg da du har byttelapp. de tjener ikke noe på å være vanskelig mot deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...