Gå til innhold

Lisensiering av script - tips, tanker osv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har laget et system nå, som består av komplekse regulæruttrykk osv. For å oppdatere lisensen må bruker laste opp en lisensfil, og denne må godkjennes av systemet. Denne er bare gyldig så-og-så lenge, før bruker må få tilsendt ny lisensfil (som selvfølgelig må betales for)

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro den kan hackes med et par minutter med Firebug og Greasemonkey ;)

 

Jeg ville satset på å ikke legge scriptet til offentlig nedlasting, men at alle som vil ha det må kontakte deg, og du godkjenne de. Deretter må de spesifisere nøyaktig hvilken side de vil ha det på.

 

Da vil du enkelt og greit ha en liste over alle dine "kunder" og hvis du ser scriptet ditt på en annen side så vet du at det er ulovlig brukt.

 

ALL "antipirat" kode kan knekkes ;) Er bedre å stole på folk. Evt. ta seg grovt betalt for support ;)

 

-C-

Lenke til kommentar
Da vil du enkelt og greit ha en liste over alle dine "kunder" og hvis du ser scriptet ditt på en annen side så vet du at det er ulovlig brukt.

8621234[/snapback]

 

Det er vel greitt, men hva kan man gjore med det? Det er vel det som er blitt problemstillingen her.

Siden PHP er apent, kan alle lese, se og redistribuere koden. Ikke lovlig, men hvem skal gjore noe med det?

Lenke til kommentar
Jeg har laget et system nå, som består av komplekse regulæruttrykk osv. For å oppdatere lisensen må bruker laste opp en lisensfil, og denne må godkjennes av systemet. Denne er bare gyldig så-og-så lenge, før bruker må få tilsendt ny lisensfil (som selvfølgelig må betales for)

 

:)

8619952[/snapback]

Det kunne vært svært interesant å sett hvordan du har løst det. Men jeg antar du ikke akkurat har lyst å distribuere den funksjonen. ;-)

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at noen vil utnytte koden din er minimal.

Selg hele løsningen med kildekode, med den lisensen du ønsker og stol på kundene dine. Det er tross alt de som skal gi deg mat på bordet. Markedssegmentet du sikter etter er ikke det mest datakyndige som er ute etter å utnytte koden din.

 

Når det gjelder utløpt/ugyldig lisens vil jeg foreslå følgende:

* Ikke hold data gissel.

* Gjør kunden oppmerksom på at systemet 'ringer hjem', hvis så er tilfelle.

* Ved utløpt/ugyldig lisens vises advarsel på admin-grensesnittet. Ikke steng nettstedet og ikke legg inn en stygg melding på bedriftens forside om at den ikke har gyldig lisens. I det minste gi kunden solide advarsler i god tid FØR slike tiltak settes iverk.

* Ikke lag en bakdør i systemet for å 'jævles' med kunder uten gyldig lisens, denne kan fort bli utnyttet av andre enn deg selv. Og det er totalt useriøst.

 

Spill med åpne kort, stol på kundene dine og behandle dem med respekt. Gjør du det får du i de fleste tilfeller samme behandlingen tilbake. De beste pengene er de du drar inn på service og vedlikehold. Det er så mange gode CMS der ute (både open source og proprietære) at den tekniske løsningen er for mange likegyldig.

 

Har du en modell som gjør at du får betalt for den faktiske tiden du jobber istedenfor 'garanterte' penger i form av lisenser vil du også levere et bedre produkt. Selg service og selg spesialtilpasninger.

 

Ikke benytt en så uprofesjonell og useriøs løsning som iPublisher. Ikke bare er det i beste fall en juridisk gråsone, men du har en svært ubehagelig situasjon i hendene dersom du gjør feil i lisensieringen. Gi kunden feil lisens eller ha en feil i algoritmen din.. Hva da? :)

 

Behandle aldri dine kunder som kjeltringer, det er mitt motto...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg støtter det Tyldum sier over, etikk må være en prioritet.

 

Ellers vil jeg vise til TrollTech som har dual-licensing, og der kildekode er tilgjengelig. Det fungerer for dem, og alt jeg hører om dem tyder på at de tar etikk alvorlig.

 

Jeg vil si at markedet kan være et langt større problem her, sjekk http://www.cmsmatrix.org/ om du tilbyr noe som overgår noe av de 762 produktene som er listet der. I så fall kan du vurdere Software as a Service (SaaS)-modellen, og da slipper du å dele ut kildekoden.

Lenke til kommentar

* Du kan vannmerke systemet, dette kan gjøres på mange forskjellige måter. Sånn at når det blir distribuert kan du lett spore opp hvem som er ansvarlig for lekasjen.

* La systemet ringe hjem.

* Ha en sånn lisensfil system som nevnt tidligere.

* Du kan selge hele systemet som en virtuell server. Dette kan fort bli veldig omfattende.

 

Her har du noen forslag fra meg :)

 

Ellers kan jo det beste bare være og stole på folk, så slipper du sløse bort masse tid på kopibeskyttelse som lar seg cracke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...