Gå til innhold

HVa er best til spilling av lcd eller crt?


ReGaiN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Utviklingen av LCD er nå på et nivå som gjør LCD minst like godt egnet som CRT både når det gjelder responstid, innsynsvinkel og lysstyrke/kontrast. Dessuten er vel CRT på dødens rand.

Lenke til kommentar
Hah, CRT er fortsatt best til spill, mest pga. skjermene går opp til 100 Hz og høyere, men vinner også lett på innsynsvinkel og responstid. LCD vil nok bli minst like bra en dag, men har ennå et stykke igjen.

8598450[/snapback]

 

Kor mange er som sitter og ser med 45 graders vinkel på skjermen når dei speler?

Dei aller aller fleste normale folk eg kjenner sitter RETT bak skjermen når dei speler. Innsynsviklen problematikken = 0 i dag.

 

Det er så masse feilinformasjon om 100hz og 100 fps ute og går at det gidder eg ikkje å forklare ein gang til.

Dessuten blir det eit jævla stort beist å ha på skrivebordet om du skal få f.eks 1920x1200 oppløysing på ein crt.

 

Dessuten trådstarter, du kan nok søke litt på forumet og internett om dette temaet. Du er ikkje den første som har spørt om dette her.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Kor mange er som sitter og ser med 45 graders vinkel på skjermen når dei speler?

Dei aller aller fleste normale folk eg kjenner sitter RETT bak skjermen når dei speler. Innsynsviklen problematikken = 0 i dag.

Sant nok, det er ikke så nøye i spill. Men selv om du sitter rett foran skjermen kan innsynsvinkel være et stort problem for bildebehandling og annet som krever konsistent bilde.

 

Det er så masse feilinformasjon om 100hz og 100 fps ute og går at det gidder eg ikkje å forklare ein gang til.

8598609[/snapback]

Det er det nok, men det forandrer ikke at CRT er bedre på det punktet.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt CRT skjerm, i midten av oktober skaffet jeg meg ny pc og LCD skjerm.

 

Jeg kan kjøre på 75 hz, men kjører 60 hz, merker ikke stor forskjell fra CRT...men det er meg.

 

Er det virkelig så betydelig forskjell? Tror ikke jeg.

Endret av Arath
Lenke til kommentar

Nå spiller jeg sjeldent eller aldri, men jeg er ikke i tvil om at du får en helt annen opplevelse med f.eks. en 22" lcd skjerm enn hva du får med en mindre crt skjerm. Du må ikke høre på spillnerder som kommer trekkende med 100hz, fps osv. Det er så dumt at det bare ikke går an..

 

I en crt skjerm er det en elektronstråle som konstant sveiper over skjermen, linje for linje, pixel for pixel og gjør at det emiteres lys, mens i en lcd skjerm gir hver "pixel" ut det samme lyset helt til de blir satt til å lyse med en annen farge. Derfor er det utrolig mye mer behagelig å se på en lcd skjerm enn en crt skjerm.

 

Forresten noen som vet hvor mange fps øyet klarer å skille mellom? Stemmer det at det er 20-30?

Endret av astrox
Lenke til kommentar
Forresten noen som vet hvor mange fps øyet klarer å skille mellom? Stemmer det at det er 20-30?

8599245[/snapback]

Det er tatt opp mange ganger tidligere, og for det første kan du ikke måle øyets egenskaper i FPS og for det andre vil en tilnærming til et slikt tall være minst hundre ganger høyere.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=603662

 

 

Jeg er sterkt pro-CRT, og min mening er at CRT er på veldig mange måter overlegent LCD, hvor mange av disse fordelene gjelder for spilling, men CRT har også mange ulemper og er veldig upraktisk mtp størrelse. Så for å svare direkte på emnetittelen vil jeg si at CRT klart er bedre enn LCD til spilling, men om du skal kjøpe en ny skjerm i dag bør du nesten uansett bruksområde kjøpe LCD. Dersom du får mulighet til å plukke opp en Trinitron/Diamondtron/etc basert skjerm brukt eller ny på 19"+ produsert etter årtusenskiftet som du kan bruke som skjerm #2 i tillegg til en stor LCD bør du absolutt gjøre det om du spiller mye.

Lenke til kommentar
Nå spiller jeg sjeldent eller aldri, men jeg er ikke i tvil om at du får en helt annen opplevelse med f.eks. en 22" lcd skjerm enn hva du får med en mindre crt skjerm. Du må ikke høre på spillnerder som kommer trekkende med 100hz, fps osv. Det er så dumt at det bare ikke går an..

 

I en crt skjerm er det en elektronstråle som konstant sveiper over skjermen, linje for linje, pixel for pixel og gjør at det emiteres lys, mens i en lcd skjerm gir hver "pixel" ut det samme lyset helt til de blir satt til å lyse med en annen farge. Derfor er det utrolig mye mer behagelig å se på en lcd skjerm enn en crt skjerm.

 

Forresten noen som vet hvor mange fps øyet klarer å skille mellom? Stemmer det at det er 20-30?

8599245[/snapback]

 

Glatt video er på ca 24 bilder i sek.

 

Oppdaterings-hastighet på et skjermbilde på en CRT skjerm må opp på ca 72 Hz (72 bilder i sek.) for å unngå opplevelse av flimmer. Flimmer oppleves som slitsomt, og kan virke trøttende på øynene. Prøv selv i dagslys dere som har CRT, endre oppd. frekv. til 60-70 Hz, og se litt til siden for skjermen, da skal dere kunne merke flimmer.

 

Jeg kjører en 19 tommer CRT på 1600 x 1200 @ 75 hz og er veldig fornøyd med det. Fargerne er klare og teksten er skarp. Dere må ikke glemme faktoren dots per inch. :)

Lenke til kommentar
Nå spiller jeg sjeldent eller aldri, men jeg er ikke i tvil om at du får en helt annen opplevelse med f.eks. en 22" lcd skjerm enn hva du får med en mindre crt skjerm. Du må ikke høre på spillnerder som kommer trekkende med 100hz, fps osv. Det er så dumt at det bare ikke går an..

 

I en crt skjerm er det en elektronstråle som konstant sveiper over skjermen, linje for linje, pixel for pixel og gjør at det emiteres lys, mens i en lcd skjerm gir hver "pixel" ut det samme lyset helt til de blir satt til å lyse med en annen farge. Derfor er det utrolig mye mer behagelig å se på en lcd skjerm enn en crt skjerm.

 

Forresten noen som vet hvor mange fps øyet klarer å skille mellom? Stemmer det at det er 20-30?

8599245[/snapback]

 

Selv de beste LCD skjermene har langt å gå for å helt eliminere etterslep og uskarphet ved raske bevegelser.

Et førstepersons spill er helt umulig å spille etter min mening med 20-30fps, det er lett å skille mellom f.eks 50fps og 85fps i disse spillene. Når det gjelder hva menneske klarer og oppfatte, så er det stor forskjell på hva man klarer å oppfatte på spill og f.eks film da det er andre faktorer som spiller inn.

Etter å ha sett noen tid på film med CRT 720p med motion compensator, blir det heftig hakkete tilbake på PAL 25fps ved panorering.

 

Fordelene med LCD er 2D bilde, der tekst er skarp og lystyrke/kontrast er høy, men beveg et vindu med f.eks. mye tekst rundt på desktoppen, så finner man fort ut at CRT er overlegen på skarphet på hurtige bevegelser.

Har testet de raskeste LCD, og de er iallefall uaktuelle for meg. Har derimot ikke testet LCD med innebygd motion compensation, og kan derfor ikke utale meg om disse.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Nå spiller jeg sjeldent eller aldri, men jeg er ikke i tvil om at du får en helt annen opplevelse med f.eks. en 22" lcd skjerm enn hva du får med en mindre crt skjerm.

Enig, men det er vel heller ikke tvil om at en stor CRT gir en helt annen spillopplevelse enn en betrakelig mindre LCD. Det sier fint lite om hvilken skjermteknologi som er best til spill.

 

Du må ikke høre på spillnerder som kommer trekkende med 100hz, fps osv. Det er så dumt at det bare ikke går an..

8599245[/snapback]

:roll:

Lenke til kommentar
HVa er best til spilling av lcd eller crt?

8595483[/snapback]

Prøver på et kort og relativt enkelt svar.

 

CRT vil gi høyere oppdateringshastighet og beholde skarphet ved raske bevegelser. Den har også like skarpt bilde i alle oppløsninger.

Så ja, det kan egentlig ikke benektes at CRT er mest optimal til gaming, spesielt ikke når bruktprisen på CRT tas i betraktning.

 

Jeg vil dog tro at de mer sporadiske gamerne (som meg) klarer seg med en 60Hz LCD og heller kan sette pris på den ledige plassen på databordet ;)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Min erfaring etter å ha gått fra 19" CRT til 24" LCD, er at LCD-skjermen i større grad trenger AA. "Trappetrinn" er mye mer synlig på LCD. Skjermkortet må altså være kraftig nok til både høy oppløsning og AA. Mitt ATI X1600Pro klarer dessverre bare en av delene...

Lenke til kommentar

LCD skjermer har blitt veldig mye bedre idag(med tiden), men lcd skjermene har ikke slått crt skjermen enda, man merker veldig godt at det er deiligere å spille på en 100 hz crt skjerm enn en lcd skjerm med 75 hz, folk kan si hva de vill, men det er faktisk sant.

 

100 hz, fps osv har ganske mye å si når, man får en bedre spille opplevelse av 100 hz enn 10 hz?, høyere fps jo bedre?

Endret av Thyrfing17
Lenke til kommentar

CRT, såklart. CRT vinner på det meste, bortsett fra innstillinger og portabilitet/plass.

 

For gamere er det viktig at responstiden og oppfriskingshastigheten er bedre. Det er også viktig at sortnivået er bedre - så du har (i teorien) bedre sjanse til å se hva som skjuler seg i det mørke hjørnet..

Lenke til kommentar

Må nok si at en LCD er ganske "equal" til en CRT i dag. Problemet med de fleste LCD

skjermer er at de bruker DVI ( støtter ikke mere en 60hz ),

men du kan jo ogå velge VGA som støtter 75hz.

 

EDIT: VGA støtter høyere hz, men vanlige LCD'r ligger vel på 75hz ^^

 

Ser ut som det blir mer vanlig med HDMI i tiden fremover, HDMI vil støtte 120hz,

og da er det ingen grunn til å si at CRT er mye bedre.

 

Svart er nok det eneste LCD skjermer sliter med ennå.

 

Fortell meg hvem av dere kjører nye spill på 100hz?

Husk på at til og med et 8800GTX sliter med å kjøre spill ved høye oppløsninger.

Må nok si at jeg synes LCD er et godt kjøp i dag. Og så er de lette og smale. Som spioner :p

 

Det er ikke bare FPS i spill som skaper forsinkelser, mus, tastatur, input lag...

Men må jo si at 30fps vs 60fps er merkbart som bare det.

Fra 60fps til 85fps er det ikke like ille.

 

Men jeg tenker at jeg kanskje skal bruke VGA kabelen når jeg spiller,

for å få 75hz. Det fine med LCD er at den ikke blir svart etter hvert bilde,

men at den bare forandrer på det den må, da forsvinner flimmer :)

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...