Gå til innhold

Noe er feil, minne?


Hvor ligger feilen?  

  1. 1. Hvor ligger feilen?

    • Ram
      0
    • Hovedkort
      3
    • CPU
      3
    • Win XP
      17


Anbefalte innlegg

Hei,

 

maskina mi har i det siste begynt å kræsje et par-tre ganger hver gang jeg booter. Når jeg først er innlogga, funker ting som det skal.

 

Om maskina:

Asus A7V

t-bird 750

2x128 Mb Apacer 133

GeForce 2 GTS

Soundblaster Live

Win XP Pro

Feilfri i over 2 år

 

Jeg frykter egentlig at det kan være en hardware feil, f.eks RAM, cache i CPU e.l, men ettersom det bare dukker opp ved oppstart, kan ting også tyde på at det er XP sjøl som føkker.

 

Om feilen:

Gode gamle blåskjermen... Mange forskjellige, egentlig. Den mest vanlige sier et eller annet med IRQ not less or equal (Assembler: NLE). Maskina rebooter såpass raskt at jeg ikke rekker å lese stort mer.

 

Har sett lignende problemer når man har overklokka maskiner til de blir ustabile, men det er litt rart at maskina bare er ustabil under oppstart. Mulig det er en del av hardware som sjelden benyttes ellers som forårsaker feilen.

 

Tenkte bare jeg skulle spørre om gode råd, før jeg dro på meg legefrakken. Eneste ideen jeg har akkurat nå, er å plukke ut hardwaren, bit for bit. Hvis jeg ikke finner noe da, er det reinstall som gjelder.

 

Som hinta om.... kjempeglad for gode råd, eller evt. stemmer. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. CPU'en du har er kjent for feil i L2 Cachen.

 

2. Asus A7V er et hovedkort som har en kjent feil.

kortet har Allergi mot MS Explorer (ikke bare internett explorer)

og dette fører til div krasj i hytt og pine uten kjent årsak, dette er en designe feil i hovekortt, og kan ikke fikses med bios oppdateringer eller patcher.

 

er glad jeg er kvitt mitt hovedkort

Lenke til kommentar
1. CPU'en du har er kjent for feil i L2 Cachen.

 

2. Asus A7V er et hovedkort som har en kjent feil.

kortet har Allergi mot MS Explorer (ikke bare internett explorer)

og dette fører til div krasj i hytt og pine uten kjent årsak, dette er en designe feil i hovekortt, og kan ikke fikses med bios oppdateringer eller patcher.

 

er glad jeg er kvitt mitt hovedkort

 

gjelder dette med mitt A7V133-c kort også?

har nyeste bios og har ikke hatt noen spesielle problemer...

Lenke til kommentar

hehe... diskene, ja... du sier noe. GXP75.... to stk. Høres logisk ut. Har egentlig vært fornøyd med at de har levd i over to år, så mye kjeft IBM fikk for den modellen. Hadde det vært software, så tror jeg ikke det ville vært så tilfeldig og ustabilt.

 

Og hvis det skulle være en form for minne, enten RAM eller cache, så ville lekasjen høyst sannsynlig skjedd på samme sted hver gang, og hvis den adressen ble brukt allerede under boot seq., så ville jo maskina vært ubrukelig.

 

Der har jeg ihvertfall en teori på gang. Jada, selvfølgelig er det bare å reinstallere i hytt og pine, men det er litt kjipt, det og. Tar år og dag å få igjen systemet slik jeg vil ha det.

 

Takk for gode råd...

Lenke til kommentar
bare for å være litt useriøs utpå natta:

 

LIGG UNNA IBMharddisker!! disse suger som skitt og burrde ikke befinne seg i en mils omkrets a hovedkort!

 

takk :evil:

 

skulle egentli stå "suger som fae(n)" men ble vist sensurert.. :lol:

 

jo da her sensureres det.... kan nevne et annet ord som sensureres: helvete eller helvet(e) som jeg egentlig skrev

Lenke til kommentar
bare for å være litt useriøs utpå natta:

 

LIGG UNNA IBMharddisker!! disse suger som skitt og burrde ikke befinne seg i en mils omkrets a hovedkort!

 

takk :evil:

 

skulle egentli stå "suger som fae(n)" men ble vist sensurert.. :lol:

jævla - jævl(a)

helvete - helvet(e)

faen - fae(n)

kuk - ku(k)

fitte - fitt(e)

ups... ble vist sensurert gitt... :D

Lenke til kommentar

Assa ... Jeg skjønner at folk klager litt på IBM-diskene, men man kan da faen meg skylde seg sjøl. Jeg har 2x 45gb GXP75 (de værste diskene til ibm). Har hatt problem med den ene disken en gang og da lå den i et tower UTEN kjøling. Når de diskene får litt kjøling så lever de som faen. Det kommer HELT an på åssen de blir behandla. (kommer neppe til å svike ibm med det første)

Lenke til kommentar
hehe... diskene, ja... du sier noe. GXP75.... to stk. Høres logisk ut. Har egentlig vært fornøyd med at de har levd i over to år, så mye kjeft IBM fikk for den modellen. Hadde det vært software, så tror jeg ikke det ville vært så tilfeldig og ustabilt.

Hehe, naboen hadde en IBM 45GB 75GXP. Riktignok kjørte maskinen Win98, men den klikket usannsynlig ofte. Kom inn i Windows 1 av 5 ganger. Der funket den rimelig bra, men krasjet jo av og til.

 

Så kjøpte vi en ekstra harddisk, skulle formatere alt og legge inn WinXP. 10 % ut i formateringa av IBM-disken så begynte de velkjente skrapelydene. Fjernet den umiddelbart ettersom jeg faktisk også har en død IBM på rullebladet. Det var faktisk også en IBM 45GB 75GXP, OG DEN VAR SKIKKELIG KJØLT NED! De nye diskene av IBM skal visst være bra, men spørs om jeg noen gang vil tilgi IBM og kjøpe slike disker. Så lenge det finnes like gode alternativ.. neppe!

 

Jeg ville i alle fall vært forsiktig med diskene dine. Eller i alle fall ta backup av innholdet på dem. Kanskje prøve med bare en av diskene? Begge kan vel ikke ta kvelden samtidig? Prøve med en annen disk? Kanskje kjøpe en WD 80GB kanskje? Anyways, håper du finner ut av problemene. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...