Gå til innhold

Linux/Kubuntu - noen spørsmål (fersk Linuxbruker)


Anbefalte innlegg

Har installert Kubuntu 7.04 på en stuePC med VIA EPIA-EN12000EG hovedkort.

 

Ting funker, men jeg skulle gjerne installert nye skjermkort og lyd-drivere.

Og installering er noe jeg ikke fatter noe av. Skjermkortdriveren er i en .tgz fil, tror lyd-driveren og var det.

Kan jeg få en detaljert beskrivelse hvordan jeg installerer disse? (jeg har filene liggendes på Desktop)

 

Et problem jeg har, er når jeg vil se en film med VLC fra en annen PC på mitt lokale nett, så laster den ned hele filmen først -er dette mulig å unngå?

Hadde vært fint å ha det slik som jeg er vandt med i XP, der starter den filmen helt fint uten nedlasting.

 

Hvordan gjør jeg for å få denne stuePCn til å vises på min Windows-maskin? Jeg klarer det motsatte, skulle bare hatt begge veier. Er dette vanskelig?

 

Så tilslutt, når jeg skal skrue av PCen, så ender den bare med setningen

will now halt
og da skjer det ikke mere. Må holde inne powerknapp for å slå av PC -noen som kan gi meg en løsning på dette?

 

Jeg har Googlet litt på nett, men overnevnte spørsmål klarer jeg ikke løse, så jeg håper en eller flere tålmodige sjeler vil hjelpe meg med dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blei formye input å lese alle sidene med tutorials o.l. så jeg ga opp (igjen) foreløpig. La inn XP så jeg kan bruke PCn en stund, men skal ikke gi opp.

 

Sier tusen takk for tips. Har hatt samme spørsmål liggendes på et annet forum, og der fikk jeg link til en video som viser hvordan man setter opp Samba (deling Linux<-->Windows).

 

:)

 

"En dag så skal jeg kvitte meg helt med deg Bill"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har installert Kubuntu 7.04 på en stuePC med VIA EPIA-EN12000EG hovedkort.

Beklager, men Via er ikke det sterkeste kortet for linux. Likevel ser det ut til at alt kan settes opp rimelig greit. Lyddrivere følger med ALSA, så det burde du ikke trenge, oppdateres med nye versjoner av ALSA. Skjermkort og diverse annet finner du detaljert walk through for her:

http://web.telia.com/~u18801979/

Klipp og lim alt inn i en terminal, husk å endre edgy til feisty.

 

Et problem jeg har, er når jeg vil se en film med VLC fra en annen PC på mitt lokale nett, så laster den ned hele filmen først -er dette mulig å unngå?

Jepp, selv bruker jeg sshfs for formålet, men det er jo ingenting i veien med å streame videoen direkte med VLC fra maksina hvor filmen ligger også.

 

Hadde vært fint å ha det slik som jeg er vandt med i XP, der starter den filmen helt fint uten nedlasting.

Selvfølgelig, begge løsningene jeg nevnte over gjør det, og jeg bruker dem begge.

 

Hvordan gjør jeg for å få denne stuePCn til å vises på min Windows-maskin? Jeg klarer det motsatte, skulle bare hatt begge veier. Er dette vanskelig?

Så at du fant samba lengre ned, dette er som du kanskje nå vet like enkelt i (K)ubuntu, bare høyreklikk på mappen som skal deles og velg properties --> share. Du kan jo også sjekke ut NFS om du er eventyrlysten.

 

Så tilslutt, når jeg skal skrue av PCen, så ender den bare med setningen
will now halt
og da skjer det ikke mere. Må holde inne powerknapp for å slå av PC -noen som kan gi meg en løsning på dette?

Drvierproblem antagelig, kanskje linken jeg ga deg fikser det også, hvis ikke finner vi sikkert ut av det på et eller annet vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...