Gå til innhold

Asus A8JS Notebook erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Her er den nye erfaringstråden til Asus a8js. I førsteposten vil tips og triks rundt maskinen bli oppdatert. Post i denne posten om det er noe du lurer på, eller info du vil ha i førsteposten. Her er en samling med tips jeg kan tenke meg kan være til hjelp for noen:

 

Generelt

Asus a8js er en generelt liten laptop(14"), med kraftig ytelse. Den er utstyr med et nvidia go 7700 skjermkort, som fungerer fra bra til middels på de nyeste spillene. Maskinen er perfekt for de som driver med moderat spilling og samtidig er ute etter en liten bærbar. Maskinen er utstyrt med en rekke tilkoblinger med blant annet DVI, spdif, 5xusb og støtte for "videokort". Maskinen er også utstyrt med en god glossy skjerm som har en oppløsning på "1440 x 900". En liten og perfekt desktop erstatter.

a8js i prisguiden

Produktinfo hos asus.com (Infoen er utdatert i forhold til den maskin som selges i norge)

 

Tester

Notebookreview.com

 

Benchmarks

Kom med linker!

 

Valg av minne

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Minnet som passer til maskinen er av typen: "DDR2 SDRAM(So - dimm)"

Her er et par forslag:

TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5 1.8V, 64Mx8/16, 200p DDR2 PC2-5300

Eller

TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 512MB CL5 1.8V, 64Mx8/8, 200p DDR2 PC2-5300

Begge fra komplett

 

Drivere

Skjermdrivere:

Vista

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har prøvd skjermdrivere fra både asus og laptopvideo2go. Fikk en liten ytelsesforbedring med laptopvideo2go driverne ca. 50 mer i score på 3dmark 06.

Jeg har prøvd driverversjon 97.54 fra laptopvideo2go og de finner du HER.

Og de nyste fra asus i dette øyeblikk som du finner HER.

XP

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har ikke prøvd drivere for xp, men drivere kan du finne under. Vil anbefale driverne fra asus hvis du ikke har kjennskap til laptopvideo2go og deres drivere.

Asus sine drivere

Laptopvideo2go sine drivere finner du her

 

Asus drivere:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

De mest selvforklarende er ikke tatt med her.

ATK_Hotkey UTILITY - Må installeres for å benytte function-knappen (Fn) (?)

ATK0100 ACPI UTILITY - (?)

ATK_MEDIA Utility - (?)

Modem driver V1.8_wDriver_V6.11.13.1 - Hva er forskjellen på denne og den under?

Modem driver V6.12.04 - utgivelsesdato er den samme for begge driverne

TOUCHPAD driver - Selvforklarende i navnet, men hva gjør den egentlig ?

WLAN Driver and Application - Driver for trådløst nettverkskort. Inneholder denne Wireless Console?

Link til drivere fra Asus

 

Hvordan fjerne systembeeps

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
I regedit:

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Sound

 

New DWORD Value med name=Beep og Value data=no.

 

NHC

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nhc er et program som styrer diverse prosesser til datamaskinen din. Hovedsaklig strømstyring og viftestyring. Dette programmet skal i følge noen senke støy fra viften og øke batteritiden betraktelig. (har enda ikke prøvd dette selv på denne maskinen).

NHC download

 

Fjerning av norton

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For å fjerne norton bør du laste ned norton removal tool:

Norton Removal Tool

 

De forskjellige pratisjoner

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hardisken er som regel delt i 3 partisjoner. En skjult "recovery" på 4GB, en "VistaOS" og en "Data". Størelsene på de siste er en på ca. samme størrelse.

For å endre/slå sammen partisjonene kan man gjøre dette gjennom windows eller bruke et program som heter Acronis Disk Director.

Gjennom Windows gjør du dette slik; trykk start - (innstillinger) - kontrollpanel - administrative verktøy - datamaskinbehandling - diskbehandling. Her sletter du innholdet på den ene(data), og så sletter du denne partisjonen. Etter dette velger du VistaOS og velger utvid partisjon.

Acronis Disk Director (Shareware)

 

Reinstallasjon av Vista/XP

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
reinstallasjon skal gå veldig greit ved å bruke "recovery DVD" som man fikk sammen med pcen

 

Programmene til Asus og brukbare alternativer

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

ASUS Live Update - Automatisk oppdatering av Asus-programmer

Power4Gear eXtreme - Endre oppsett for strømsparing/ytelse vhp. power4gear hurtigknappen .

POWER for PHONE - (?)

SPLENDID Utility - Endre fargetemperaturen på skjermen vhp. av splendid hurtigknappen

Asus Multiframe - Program for justering av vinduer på skrivebordet. Et ikon vises på alle vinduer ved siden av minimer knappen.

ASUS NB Probe - Temperaturmåler og annen info om pcen

ASUS IP Switch Utility - (?)

Wireless Console - Konsoll for oppsett av trådløst nettverk

WinFlash - Verktøy for å oppdatere BIOS fra windows

ASUS ATKOSD2 UTILITY - Velge handling når lokket lukkes, av/på-knappen trykkes osv.

InstantFun Application - Man kan starte et mediaprogramm uavhengig av windows, når maskin er slått av. Dette gjøres ved hjelp av en hurtigtast over tastaturet.

Life Frame Utility - Ta bilder og video med web-kameraet

INTEL Inf Update - (?)

TPM driver - (?)

 

Hvordan fikse problemet med at skjermen ikke slår seg på etter hvilemodus:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Gå til linken under. Der står det forklart i førsteposten hva problemet er og hvordan man skal fikse det. Der ligger også linker til filer som retter problemet.

Laptopvideo2go.com - forum

Dette gjelder kun for XP. Hvis det er noen som vet hvordan man kan fikse dette problemet for Vista, PM meg.

 

Lydkort og spdif

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lydkortet til denne maskinen har støtte for digital lyd. Gjennom "minijack"-inngangen(spdif) kan man få lyd overført via optiske signaler og 5.1 lyd til anlegget. For aktivering av spdif kan man gjøre dette i kontrollpanelet.

 

Diverse småtips

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Snarvei for deaktivering av museflaten er Fn+F9. Det er ikke symbol for denne snarveien på tastaturet.

 

Denne posten vil bli oppdatert etterhvert!

 

Trenger hjelp til å fylle disse punktene. Kom gjerne med andre tips og forbedringer!

Obs! Noe av det som står i denne posten er ikke blitt testet av trådstarter, og utføres på egen risiko!

Har hentet noe info fra den forrige tråden. Hvis det er noen som har noe imot dette, PM meg og jeg skal fjerne det.

Link til den gamle asus-a8js-tråden

Endret av Hansulu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå hatt denne pc`n litt over en måned,og er veldig fornøyd med den,kjøpte den med vista home premium instalert,og det funker egentlig greit,har hatt litt kluss med å få liv i skjermen av og til når jeg skal "vekke opp" manskinen fra dvale modus,men det er også det eneste jeg har og utsette på det.regner med dette vil bli bedre etter noen oppdateringer fra windows?

når jeg fikk maskinen, var hardisken delt i 3 partisjoner, en skult "recovery" på 4GB. en "VistaOS" og en "Data" disse er delt ganske likt i størrelse, C`en var noe større vis jeg husker rett.

for å endre partisjonene brukte jeg et program som heter Acronis Disk Director, funker som en drøm! prøvde både den innebyggde funksjonen i vista og partition magic og et som jeg ikke husker navnet på,men ingenting fungerte,det hele endte med formatering og reinstallasjon av vista, brukte da den med følgene recovery cd`en og det hele gikk av seg selv..

mange klager på at vifta støyer mye,men jeg synes den er på et akseptabel nivå, funker greit å se film på den uten å bli plaget under rolige sekvenser. NHC skal vist fjerne en del støy,men jeg har ikke brydd meg med å instalere det enda.

jeg kommer til å kjøpe mer ram i fremtiden, venter bare på at pisene skal falle litt mer,kommer nok til å kjøpe 2gb. maskinen støtter 4gb men vista x32 støtter bare 3gb, så det er nok det jeg kommer til å gå for.

vis noen lurer på noe om makinen så er det bare å spørr,så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Endret av katalm
Lenke til kommentar

La med en link til å fikse problemet mellom hvilemodus og og skjermen som ikke slår seg på.

 

Noen som har prøvd driverne fra laptopvideo2go.com her? Hvilke drivere passer for vista og hvilke passer for xp? Kan man bruke de nyeste driverne?

Endret av Hansulu
Lenke til kommentar

Kjøpte min A8Js en gang i januar/februar . Har ikke irritert meg over støynivået en eneste gang og har sammenliknet den med andre maskiner i den andre (og etterhvert uoversiktlige) A8Js tråden. Jeg mener støyen ikke er et problem hvis man ikke går inn for at det skal være det.

 

Tips: Snarvei for deaktivering av museflaten er Fn+F9. Det er ikke symbol for denne snarveien på tastaturet.

 

Asus programmer:

Asus Multiframe - Genialt program for plassering av vinduer på skrivebordet. Fungerer utmerket med flere skjermer. Et ikon vises på alle vinduer ved siden av minimer knappen.

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

kom på en annen ting jeg har iretert meg over siden dag en.

det gjelder lydkortet, jeg bruker pc`n veldig ofte på suround anlegget mitt, ved hjelp av spdif men jeg må in i kontrollpanelet og endre avspillings enhet hver gang jeg skal veksle mellom høytalerene (i pc`en) og digital utgang, noen som har en løsning på dette problemet? på den gammle laptopen min, var ikke dette noe problem. har lett etter nye drivere men har ikke funnet noen enda.

 

bra tråd! skal prøve video2go nå.

Lenke til kommentar
Kjekt flott laptop fikk min i mars med vista hp

Minus er ikke noen  lydjustering mulinghet på laptopen og  fn knappen er feil plassert og  alt deksel over rammen  skruen hadde lockteit på seg :(

8578315[/snapback]

 

lydjustering finner du med å trykke "FN" og "F11" (ned) og "F12" (opp) "F10" er mute

Lenke til kommentar
Tips om hvordan gjøre maskinen mer stillegående?

8574929[/snapback]

Har ikke prøvd NHC enda, men har hørt at programmet skal gjøre maskin betraktelig mer stille enn det den er i utgangspunktet.

 

Noen erfaringer fra de som har prøvd det?

8575454[/snapback]

 

Jeg har brukt denne maskinen siden begynnelsen av Januar og er strålende fornøyd. Installerte NHC kort tid etter at jeg fikk den og ja, det demper vifta. Starter ved 65Gr og stopper ved 55. Akkurat passe innstilling. Likte dette bedre en orginal styringen for da går jo vifta litt hele tia.. En uleme med NHC er at den også styrer LCD lys styrken, så hver gang maskinen restarter må lys styrken settes opp igjen, ikke at det er noe problem men..

 

Andre ting:

Skulle tru webcamera var dårlig med kun 0,3Mp oppløsning, men funker helt fint til sitt bruk (MSN & YAHOO).

 

Ser at fargen på museplaten slites fort, har alt fått en mørk slite flate mitt på.

Batteritia har jeg målt til 2:45 i batteri sparings modus - helt ok på en pc med denne ytelsen.

 

Spill ytelse? Har ikke målt men spiller BF2, COD2, Doom3 m.f på høy instillinger uten problemer. Når COD2 kjøres med DX9 og alt på max, da "hakker" det litt.. Kjempe skjerm å spiller med.

 

Ellers, bare spørr om det er noe mere.

 

-------------EDIT---------

 

NHC er ikke spesielt vanskelig å bruke, plundret litt med installasjonen men eller gikk det greit. Resten er selvforklarende og alt går av seg selv stort sett.

Endret av Razormail
Lenke til kommentar
Tips om hvordan gjøre maskinen mer stillegående?

8574929[/snapback]

Har ikke prøvd NHC enda, men har hørt at programmet skal gjøre maskin betraktelig mer stille enn det den er i utgangspunktet.

 

Noen erfaringer fra de som har prøvd det?

8575454[/snapback]

 

Jeg har brukt denne maskinen siden begynnelsen av Januar og er strålende fornøyd. Installerte NHC kort tid etter at jeg fikk den og ja, det demper vifta. Starter ved 65Gr og stopper ved 55. Akkurat passe innstilling. Likte dette bedre en orginal styringen for da går jo vifta litt hele tia.. En uleme med NHC er at den også styrer LCD lys styrken, så hver gang maskinen restarter må lys styrken settes opp igjen, ikke at det er noe problem men..

 

 

Ellers, bare spørr om det er noe mere.

8579467[/snapback]

 

 

Takk for det.

 

Er NHC vanskelig å bruke for "vanlige" folk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Har brukt NHC flere måneder. Kan trygt anbefales.

 

Edit: Ser ingen link til den gamle erfaringstråden i førsteposten, kanskje det bør inkluderes?

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...