Gå til innhold

den beste magemuskel øvelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste mage øvelsen jeg syntes er å henge i en bom og ta beina rett ut, vri hoften ned til høyre, tilbake og til venstre, så ned. Denne øvelsen kan både gjøres statisk og dynamisk.

Er denne øvelsen som har formet vaskebrettet mitt.

 

En annen er å henge i armene, løfte seg opp og sparke på et punkt i veggen hvor du da må presse kroppen noe frem og ca vannrett. Utrolig tungt. Sparker da med annenhvert ben, og samlet etter hverandre..

Lenke til kommentar

Om jeg forstår førstnevtne eksempel riktig virker det som en form for statisk beinhev. :hmm:

 

er en myte at beinhev går noe særlig på magemusklene. Musklene du bruker for å holde bena utstrekt fremfor deg er i hovedsak hofteleddsbøyerne, ikke magemusklene som mange virker å tro.

Lenke til kommentar
Om jeg forstår førstnevtne eksempel riktig virker det som en form for statisk beinhev.  :hmm:

 

er en myte at beinhev går noe særlig på magemusklene. Musklene du bruker for å holde bena utstrekt fremfor deg er i hovedsak hofteleddsbøyerne, ikke magemusklene som mange virker å tro.

8615134[/snapback]

Jeg har så og si nesten bare trent de to øvelsene til mage de to siste årene, og har fått en 6-pac man ikke trenger å stramme når damene går forbi om sommeren, så den har fungert utrolig bra for min del.

Men jeg vrir meg jo for å trene mer konkret høyre muskelside, og venstre, og merker da at det tar i magen.

 

Så den myten har jeg aldri hørt noen prate om. hmm

Lenke til kommentar
De fleste mageøvelsene går på hofteleddsbøyerne fordi folk ikke klarer å gjøre de skikkelig.

8615262[/snapback]

 

Det finnes også øvelser som det ikke er mulig å komme unna hofteleddsbøyerne, som f.eks "militær-situps", altså der en person sitter på leggene dine og du gjør kryssbevegelser.. Hvis det er noen som har en måte å unngå å kjenne det i hofteleddsbøyerne på denne "øvelsen" så er de velkomne til å komme med forklaring.. Jeg har som sagt tidligere drevet mer eller mindre med styrketrening i 10 år og sliter med dette problemet på denne øvelsen.. Må ta denne årlig i HV innsats.

Lenke til kommentar

Ganske klar beskjed på både bodybuilder- og styrkeløftsfronten at crunches og situps, det vil si dynamisk trening av mage, er overvurdert.

 

For å trene core muskulaturen, såvel som å skjære ut grove magemuskler, ikke noe skinnypack, altså, så anbefales gjerne Planke, evt m/ sideplanke hvis du er ute etter bedre core, eller bare obliques.

 

Ellers så er crunches hvor du holder igjen før overkroppen treffer bakken, altså en statisk øvelse, det råeste jeg har vært borti med tanke på både hvor sliten jeg blir i magemusklene og resultater jeg har sett. Har dog også kjørt mye Reverse hypers og Planker, så det hjalp nok til både på corestyrke og magemuskler.

 

Ellers så er russian twists geniale øvelser for obliques.

 

Crunches og situps går helt fint de, men de er slettes ikke de "beste" øvelsene. Som alle andre øvelser er det likevel progresjon som er viktig. Om du velger å få det gjennom å variere øvelser eller tid under belastning, eller kjøre med ekstra vekt er opp til deg.

 

Selv sovner jeg nesten etter 30-40 crunches.

Lenke til kommentar

Jeg personlig liker denne øvelsen:

Du legger deg flat så står partneren din over deg. Du skal løfte opp begge beina i været, så skal da partneren dytte beina ned. Ha gjerne variasjon dytt til sidene også.

 

Er ikke så veldig til å forklare :p

Lenke til kommentar

Den er god, spidy, liker den... ellers er roing undervurdert. Og jeg liker heller å variere helningen på benken jeg tar sit-ups i enn å legge vekter på brystet. Av og til bruker jeg crunch-maskin og sånn sideveis vrimaskin, husker ikke navnet - sistnevnte syns jeg er viktig å ta en gang i blant.

Lenke til kommentar

Leste akurat dette:

 

Man skal ikke trene skråmagemusklene Når de blir store, ser man bred ut, og lenger nede på sidene blir musklene store slik at de

ligner de på bilringene vi får på magen når vi legger på oss. Dette er grunnen til at mange velger og ikke trene sidene (obliques). Tren IKKE sidene med vekter. Musklene i midten kan man med god samvittighet trene med vekter. Det skal ekstremt mye trening med vekter for at de blir store, og det er bare folk som driver med steroider som får magemuskler som står like langt ute som brystmusklene. Så frykt ikke. Du kommer bare til å få dypere kløfter mellom magerutene

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Jeg personlig liker denne øvelsen:

Du legger deg flat så står partneren din over deg. Du skal løfte opp begge beina i været, så skal da partneren dytte beina ned. Ha gjerne variasjon dytt til sidene også.

 

Er ikke så veldig til å forklare  :p

8629724[/snapback]

Jeg pleier å gjøre den øvelsen og. Men da henger jeg fra en stang da, for å trene stabliseringsmuskler i tillegg. Blir mye tyngre da, enn å bare ligge på bakken. :thumbup:

Lenke til kommentar

Situps med vekter og benhev (skrå og rette) med partner er vel en typisk mageøkt. Ser ikke mye poeng i å kjøre stort mer. Om jeg skulle kjørt mer så hadde det blitt negative situps. Alt kjøres til jeg ikke klarer mer, vektene til situps tilpasses så jeg klarer ~12 reps.

Lenke til kommentar
Hva er det folk her tar i en helt typisk mageøkt?

 

Har hørt at sidene er viktige, men ble litt usikker når jeg leste DNA sin quote..

8634729[/snapback]

Tren siden med vanlig skrå crunches, de blir kjørt ganske godt med markløft også ;)

 

Hvis skrå crunches blit for lett kan du ta skrå crunches i en skråbenk hvor du får plass til hele deg, da blir det tyngere.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...