Gå til innhold

Folk har trodd, Jesus er et spøkelse.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du missforstod... Det er oversatt ikke tolket.

8601488[/snapback]

 

hmm, det er synd.. Men pavekirka har vel orginalen? Dersom de har den på hebraisk (av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi) Så er det vel ikke helt umulig å få tak i no fakta? Tipper det er noe på wikipedia om det. -Ikke sikker.

 

Det jeg lurer litt på er om det faktisk er mulig og se hva de virkelig tenkte da de skrev.. men dersom det er så galt oversat fra orginalspråket så er vel dethåpløst?

 

Fant noe intressant:

Answering Christianity’s Most Puzzling Questions

 

Litt ifra en postering ”Denne fabelen har tjent oss godt…” - Pave Leo X

 

De 66 bøkene som utgjør vår verdsatte Bibel ble erklært for å være Hellig skrift med stemmetallene 568 mot 563.” Som man skjønner av de heftige diskusjonene fantes det mange andre evangelier og skrifter enn dette. Mange av disse ble ikke tatt med rett og slett fordi de ikke passet inn i de trosforestillingene som de rådende teologiske kreftene sto for da utvalget ble gjort. (Så sent som i 450 sa biskop Theodore av Cyrrus at det var minst 200 forskjellige evangelier som ble æret i hans bispedømme, inntil han selv ødela alle unntatt de fire vi har i dag!!) Det var mange forskjellige ”kristendommer” på denne tiden, men Kirken har opp gjennom historien gjort en god jobb med utrenskningen av opposisjonens skrifter (og brysomme mennesker for den del), så mange av standpunktene til motstanderne kjenner vi dessverre bare gjennom bruddstykker fra polemiske skrifter. Det må i tillegg nevnes at forfalskninger av evangelier var så vanlig på denne tiden at man hadde et eget uttrykk for det: ”fromt bedrag”.

 

Fromt bedrag...

 

Særlig en av kirkefedrene, Eusebius av Caesarea (c.260–340), var notorisk på dette området. En kritiker skriver om ham: ”Ikke bare de mest forvorpne usannheter, men litterære forfalskninger av det motbydeligste slag, formørker sidene til hans apologetiske og historiske skrifter” (Charles Waite: History of the Christian Religion to the Year Two Hundred). Han er, som vi etter hvert skal se, den hovedmistenkte når det gjelder forfalskingen av den jødiske historikeren Josefus’ angivelige uttalelse om Jesus.

 

Jeg lurer skikkelig på hva som stod i de andre tekstene ettersom det var viktig å ødlegge dem...

 

Lest Thomas Evangeliet foresten?

 

 

Judas Dies Twice

 

And he cast down the pieces of silver in the temple, and departed, and went and hanged himself. -- Matt. xxvii, 5.

 

Now this man purchased a field with the reward of iniquity: and falling headlong, he burst asunder in the midst, and all his bowels gushed out. -- Acts i, 18.

 

Ikke noe med saken og gjøre, men det at Judas dør to ganger...

 

 

hmm, bare sånn at det er sagt.. Jeg tviler på at Paven tror på noe... hehe, snodig tanke, men har vanskelig for og tro det...

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke forstått noe av det du har skrevet her, Lauritus. Du slenger inn komma og punktum i hytt og pine, svarer ikke på spørsmål og skriver ting som dikt(som altså ikke er riktig). Du spør en god del spørsmål som ikke er relevante til tittelen eller svarene du får.

 

10 min av livet mitt bortkastet.

 

EDIT: Og du bruker bibelen som utgangspunkt for ALT. I dine andre tråder også. Hvorfor skal alt handle om bibelen? Jeg(som ateist,) mener at biblen er bare surr. Samme hvor gammel den er og hvor hellig den skal være.

Endret av Fefas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...