Gå til innhold

Intel lanserer nye Centrino


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er ikke en plattform å satse på for de av oss som ønsker valgfrihet.

 

Jeg har aldri likt Centrino-konseptet, og synes at den nye versjonen går enda lenger med å monopolisere et marked som allerede til de grader mangler konkurranse.

 

Derfor handler jeg alltid alternativt, og har stor tro på AMDs "Open Platform" med brikkesett/grafikk fra ATI (AMD), Nvidia, SiS eller VIA, trådløs kommunikasjon fra Atheros, Broadcom eller Airgo, og nettverk fra Marvel, Broadcom eller Realtek, osv.

8573240[/snapback]

Nå er det antagelig snakk om mindre enn 5 år til vi får bærbar PC som SoC så en kan vel like gjerne venne seg til kun en leverandør av kjernelogikk per maskin først som sist. Kan jo bare se hvordan mobiltelefonen har utviklet seg fra standardkomponenter i NMT til SoC i dag.

 

Ellers fatter jeg ikke hvordan dette skal ha mindre varighet enn andre alternativer. Oppgradering av bærbare maskiner er stort sett begrenset til RAM, disk og optisk drev om du har en liten en med fast loddet CPU.

 

Du bytter liksom ikke ut NIC osv..

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
snorreh:

Kan du linke til noen maskiner basert på dette?

8574518[/snapback]

Her er noen eksempler fra kjente leverandører av bærbare Pcer som jeg kommer på i farten.

 

Acer Ferrari 5000:

http://www.acer.no/acereuro/page4.do?sp=pa...&crc=3689891413

 

HP Pavilion dv6389eu:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...0-80178460.html

 

Fujitsu Siemens Amilo Xa1526:

http://www.fujitsu-siemens.com/home/produc...lo_xa_1526.html

 

Asus A7T:

http://www.asus.com/products4.aspx?modelme...=22&l3=291&l4=0

 

Dell Inspiron 1501:

http://www1.euro.dell.com/content/products...s=dhs&cs=nodhs1

Lenke til kommentar
Nå er det antagelig snakk om mindre enn 5 år til vi får bærbar PC som SoC så en kan vel like gjerne venne seg til kun en leverandør av kjernelogikk per maskin først som sist. Kan jo bare se hvordan mobiltelefonen har utviklet seg fra standardkomponenter i NMT til SoC i dag.

 

Ellers fatter jeg ikke hvordan dette skal ha mindre varighet enn andre alternativer. Oppgradering av bærbare maskiner er stort sett begrenset til RAM, disk og optisk drev om du har en liten en med fast loddet CPU.

 

Du bytter liksom ikke ut NIC osv..

8574797[/snapback]

Hvis utviklingen går mot SoC så kan du være sikker på at Intel er den siste som kommer etter, for de lever ikke lenger opp til navnet sitt altså INTegrated ELectronics. Intel har alltid sett seg tjent med å selge så mange komponenter som mulig, samt utvikle løsninger og formfaktorer der deres komponenter er de eneste som kan brukes. Centrino-pakken er et stjerne-eksempel på det, med stadig mindre grad av integrering og stadig flere fordyrende komponenter.

 

Mobiltelefoner er et eksempel på at uttrykket "one shoe doesn't fit all" stemmer bra i praksis, og det har de fleste av oss som har jaktet på den ultimate mobiltelefonen funnet ut av. Det er ikke noe som heter den ultimate mobiltelefon, alle har de sine sterke og svake sider. Selv om mobiltelefonene stadig blir bedre så finnes det fortsatt bedre digitale kameraer, bedre mp3-spillere, osv. Det er heldigvis ikke slik at man ikke har andre valg heldigvis.

 

Slik burde det være i PC-verden også, ikke at den største monopolisten til stadighet forteller brukerne hva de må kjøpe fremfor å gi dem valgmuligheter. Jeg er heller ingen stor tilhenger av bruk-og-kast holdningene til enkelte produsenter og ønsker derfor mest mulig oppgraderingsmuligheter. Jeg sender en stor takk til Intel for at de oppfant USB-porten, men siden den kom så har det omtrent stått bom stille på den fronten dessverre.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dette er ikke en plattform å satse på for de av oss som ønsker valgfrihet.

 

Jeg har aldri likt Centrino-konseptet, og synes at den nye versjonen går enda lenger med å monopolisere et marked som allerede til de grader mangler konkurranse.

 

Derfor handler jeg alltid alternativt, og har stor tro på AMDs "Open Platform" med brikkesett/grafikk fra ATI (AMD), Nvidia, SiS eller VIA, trådløs kommunikasjon fra Atheros, Broadcom eller Airgo, og nettverk fra Marvel, Broadcom eller Realtek, osv.

8573240[/snapback]

Mulig jeg ikke er helt med nå, men får man ikke alternativer også på Centrino plattformen?

Lenke til kommentar
Dette er ikke en plattform å satse på for de av oss som ønsker valgfrihet.

 

Jeg har aldri likt Centrino-konseptet, og synes at den nye versjonen går enda lenger med å monopolisere et marked som allerede til de grader mangler konkurranse.

 

Derfor handler jeg alltid alternativt, og har stor tro på AMDs "Open Platform" med brikkesett/grafikk fra ATI (AMD), Nvidia, SiS eller VIA, trådløs kommunikasjon fra Atheros, Broadcom eller Airgo, og nettverk fra Marvel, Broadcom eller Realtek, osv.

8573240[/snapback]

Mulig jeg ikke er helt med nå, men får man ikke alternativer også på Centrino plattformen?

8575094[/snapback]

Nei, for at en bærbar PC skal bære Intel Centrino-logoen så kan den kun inneholde Intel Centrino komponenter. Fra forrige generasjons Centrino-pakke "Napa" og den nye "Santa Rosa" så har antall komponenter øket fra 5 til 6 hvor alle fortsatt er produsert av Intel. Med Intel sjef Paul Otellini ved roret, en av markedsføringshjernene bak Centrino-plattformen, så vil dette neppe bli endret med det første heller.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Vil X3100 nå være standard på alle maskiner med integrert grafikløsning eller vil nye maskiner også komme med dårligere integrerte løsninger. Er X3100 relatert til Intel eller kommer det på AMD maskiner også?

8574767[/snapback]

 

Kun Intel, siden det er et Intel brikkesett det er snakk om.

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar

Må si jeg er litt overrasket over forholdsvis lav pris på de nye maskinene.. Det vil nok føre til at tidligere generasjon fases raskt ut.

 

Og jeg som nettopp har kjøpt ny 12" med 945 brikkesett :cry: Men vet jeg fikk bra pris da :cool:

 

Spennende å se om den nye integrerte grafikken egner seg i mindre maskiner også da, når de har klemt til med såpass bra ytelse..

 

Og til opplysning fungerer Aero fint med gamle GMA950 også

Lenke til kommentar
Nei, for at en bærbar PC skal bære Intel Centrino-logoen så kan den kun inneholde Intel Centrino komponenter.  Fra forrige generasjons Centrino-pakke "Napa" og den nye "Santa Rosa" så har antall komponenter øket fra 5 til 6 hvor alle fortsatt er produsert av Intel.  Med Intel sjef Paul Otellini ved roret, en av markedsføringshjernene bak Centrino-plattformen, så vil dette neppe bli endret med det første heller.

8575142[/snapback]

 

Antall komponenter har ikke økt fra forrige generasjon til denne. Det som kreves er brikkesett, prosessor og trådløst for å bære Centrino-navnet. Om man skal bruke Centrino Pro må man også ha Intels kablede nettverkskort i tillegg.

 

Det er mange maskiner med Intel Core Duo / Core 2 Duo som bruker andre brikkesett enn Intels, og enda mer vanlig er bruk av andre trådløse kort enn Intels. Blant annet er det mange maskiner med Broadcom og Atheros trådløst.

 

Så man har mange valgmuligheter, men mange foretrekker Centrino på grunn av at det er en hel pakke hvor man vet hva man får.

Lenke til kommentar
Nei, for at en bærbar PC skal bære Intel Centrino-logoen så kan den kun inneholde Intel Centrino komponenter.  Fra forrige generasjons Centrino-pakke "Napa" og den nye "Santa Rosa" så har antall komponenter øket fra 5 til 6 hvor alle fortsatt er produsert av Intel.  Med Intel sjef Paul Otellini ved roret, en av markedsføringshjernene bak Centrino-plattformen, så vil dette neppe bli endret med det første heller.

8575142[/snapback]

 

Antall komponenter har ikke økt fra forrige generasjon til denne. Det som kreves er brikkesett, prosessor og trådløst for å bære Centrino-navnet. Om man skal bruke Centrino Pro må man også ha Intels kablede nettverkskort.

 

Det er mange maskiner med Intel Core Duo / Core 2 Duo som bruker andre brikkesett enn Intels, og enda mer vanlig er bruk av andre trådløse kort enn Intels. Blant annet er det mange maskiner med Broadcom og Atheros trådløst.

 

Så man har mange valgmuligheter, men mange foretrekker Centrino på grunn av at det er en hel pakke hvor man vet hva man får.

8575227[/snapback]

Centrino Pro forutsetter vel også Santa Rosa plattformen (965 brikkesett)? Bare så det ikke blir noen misforståelser..

Lenke til kommentar
Antall komponenter har ikke økt fra forrige generasjon til denne. Det som kreves er brikkesett, prosessor og trådløst for å bære Centrino-navnet. Om man skal bruke Centrino Pro må man også ha Intels kablede nettverkskort.

 

Det er mange maskiner med Intel Core Duo / Core 2 Duo som bruker andre brikkesett enn Intels, og enda mer vanlig er bruk av andre trådløse kort enn Intels. Blant annet er det mange maskiner med Broadcom og Atheros trådløst.

 

Så man har mange valgmuligheter, men mange foretrekker Centrino på grunn av at det er en hel pakke hvor man vet hva man får.

8575227[/snapback]

Vel, det hører også med til historien at Intel ga store rabatter til leverandører som eksklusivt laget bærbare ihht. Centrino-pakken. Målet til Intel var klart helt siden Centrino-plattformen ble lansert og det var det totale monopol. Det at flere leverandører nå velger bort komponenter i Centrino-pakken skyldes at rabattene til Intel nå er blitt betydelig redusert samtidig som at det finnes både bedre og rimeligere alternativer. Til forskjell fra AMDs "open platform" så er Centrino-pakken eksklusiv, og jeg antar at denne trenden vil fortsette nå som Intel også satser mer på utvikling av GPUer. Jeg vil tippe at det ikke går så mange generasjoner av Centrino før valgmulighetene mhp. grafikk også faller bort.

Lenke til kommentar
Nå er det antagelig snakk om mindre enn 5 år til vi får bærbar PC som SoC så en kan vel like gjerne venne seg til kun en leverandør av kjernelogikk per maskin først som sist. Kan jo bare se hvordan mobiltelefonen har utviklet seg fra standardkomponenter i NMT til SoC i dag.

 

Ellers fatter jeg ikke hvordan dette skal ha mindre varighet enn andre alternativer. Oppgradering av bærbare maskiner er stort sett begrenset til RAM, disk og optisk drev om du har en liten en med fast loddet CPU.

 

Du bytter liksom ikke ut NIC osv..

8574797[/snapback]

Hvis utviklingen går mot SoC så kan du være sikker på at Intel er den siste som kommer etter, for de lever ikke lenger opp til navnet sitt altså INTegrated ELectronics. Intel har alltid sett seg tjent med å selge så mange komponenter som mulig, samt utvikle løsninger og formfaktorer der deres komponenter er de eneste som kan brukes. Centrino-pakken er et stjerne-eksempel på det, med stadig mindre grad av integrering og stadig flere fordyrende komponenter.

8575027[/snapback]

Intel har vel allerede snakket om SoC blade servere. Tviler på at de vil la bærbare henge langt etter siden det forbedrede effektforbruket til et SoC design vil være minst like viktig i dette segmentet.

Lenke til kommentar
Intel har vel allerede snakket om SoC blade servere. Tviler på at de vil la bærbare henge langt etter siden det forbedrede effektforbruket til et SoC design vil være minst like viktig i dette segmentet.

8575357[/snapback]

Intel snakker om alt mulig rart, og at de tenker nytt på bladtjener-markedet bør ikke være så unaturlig siden de er blitt hengende etter IBM på dette området. Til syvende og sist designer Intel løsninger for maksimal profitt, og da blir nødvendigvis ikke de løsningene som er best for kundene prioritert. Centrino-pakken er langt ifra enestående, Intel prøver det samme på bl.a. forretnings PCer med vPro-plattformen og på underholdnings PCer med Viiv-plattformen. Heldigvis har de foreløpig ikke lykkes særlig med det, men strategien vil neppe bli endret så lenge Otellini styrer Intel.

Lenke til kommentar
Hva skjedde egentlig med Viiv løsninger og tilsvarende fra AMD? Det døde jo helt bort.

8576007[/snapback]

 

ViiV er vel intel? Og har sett mer av AMDs versjon, Live. Ikke at noen av de har noen behov for noen slike kunstige begrensinger på maskinvarevaøg som nesten er det eneste disse media-center-løsningene fører med seg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vil X3100 nå være standard på alle maskiner med integrert grafikløsning eller vil nye maskiner også komme med dårligere integrerte løsninger. Er X3100 relatert til Intel eller kommer det på AMD maskiner også?

8574767[/snapback]

 

X3100 vil være den "dårligste" grafikkløsningen på alle Intel-baserte maskiner. Ettersom grafikkprosessoren er integrert i brikkesettet kan den ikke brukes i AMD-maskiner.

 

Priser på de nye T61 blir nok tilgjengelig i løpet av de nærmeste dagene...

8574494[/snapback]

 

vil T61 være tilgjengelig med 14" SXGA+-skjerm (4:3)? Eller er den kun å få med WS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...