Gå til innhold

Bør ulv drepes eller ikke


Anbefalte innlegg

De er da naturlige rovdyr, skal vel ikke drepe dem for at de selv prøver å overleve?

Nettop!

Det hjelper ikke og skyte dem og skylde på at de spiser sauer når det ikke finnes mat i skogen!

 

Skyte dem er uaktuelt ettersom de ikke har noen annen utvei ofte, og fordi det er skremmende lite a dem igjen i Norge!

Sørg for mer mat til rovdyrene i skogene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært artig om noen fant igjen statistikken over hvor mange sauer som blir rapportert drept hvert av rovdyr år, og hvor mange det er sannsynlig at rovdyrene i verste fall har drept. Bøndene snyter betydelig mer enn ulven dreper. Husker jeg så en dokumentar hvor enkelte bønder faktisk hadde verktøy til å lage falske ulvebitt på sauene så det var lettere å lure forsikringsselskapet.

 

Nei til å drepe ulven, det vil være galt å utrydde en rase slik bare fordi bøndene er redde for sauene sine (og gjerne ikke gidder å passe på dem allikevel; redd for økonomisk tap, ikke redd for sauene egentlig).

Lenke til kommentar
Hvis de bøndene er så redd for de sauene, så er det jo bare å gjerde de inn. Er jo fan ikke ulvens feil at man slipper mat(sau) ut på dens jaktområder.

8568511[/snapback]

:no: Du treng ikke bruke "banne-ord" for å si din mening.. De fleste fornuftige folk forstår deg godt uten...

Lenke til kommentar

Husker jeg så en dokumentar hvor enkelte bønder faktisk hadde verktøy til å lage falske ulvebitt på sauene så det var lettere å lure forsikringsselskapet.

 

Du må sette deg litt mere inn i saksgangen når det gjelder erstatning av rovdyr-drepte bufe i Norge.... Du avslører deg selv med din uvidenhet her. :D

Lenke til kommentar
Hvis de bøndene er så redd for de sauene, så er det jo bare å gjerde de inn. Er jo fan ikke ulvens feil at man slipper mat(sau) ut på dens jaktområder.

:no: Du treng ikke bruke "banne-ord" for å si din mening.. De fleste fornuftige folk forstår deg godt uten...

Og du trenger strengt tatt ikke kommentere det her inne i tråden! Spesielt hvis du ikke har noe som er On Topic og si.

 

Med det sagt vil jeg si at jeg er helt enig med Cola-boks, og som jeg sa, vi kan da ikke drepe ett dyr fordi den prøver og overleve?

Hvis de bøndene er så redde for sauene sine(det er vel mere pengene det står på, et par hundrelapper per sau eller noe) hvorfor i H******* fortsetter de og slippe dem vilt rett inn i ulvenes "område"?

 

Det er langt ifra så mange ulver igjen i Norge (har hørt rundt 40-50) at de kan dekke ett så altfor stort område, så sett de sævvene deres ett annet sted!

 

Elven vil bare leve, men nå den gjør nettop det kommer det en knøl og skyter han, WTF!

Lenke til kommentar

Og du trenger strengt tatt ikke kommentere det her inne i tråden! Spesielt hvis du ikke har noe som er On Topic og si.

 

Med det sagt vil jeg si at jeg er helt enig med Cola-boks, og som jeg sa, vi kan da ikke drepe ett dyr fordi den prøver og overleve?

Hvis de bøndene er så redde for sauene sine(det er vel mere pengene det står på, et par hundrelapper per sau eller noe) hvorfor i H******* fortsetter de og slippe dem vilt rett inn i ulvenes "område"?

 

Det er langt ifra så mange ulver igjen i Norge (har hørt rundt 40-50) at de kan dekke ett så altfor stort område, så sett de sævvene deres ett annet sted!

 

:dribble: Du er voldsomt hårsår. Angrep er det beste forsvar.

PS! Ulven hører ikke hjemme her i Norge.... :no:

Lenke til kommentar

 

:dribble: Du er voldsomt hårsår. Angrep er det beste forsvar.

PS! Ulven hører ikke hjemme her i Norge....  :no:

8572838[/snapback]

 

hvorfor hører den ikke til her i Norge da? gjelder det også andre rovdyr eller?

8572864[/snapback]

ulven har vert her lenge men nå i de nyere tider har ulver fra russland og sverige kommet mer og mer mot Norge.

det kan også samenlignes med villsvin som kommer fra sverige.

Lenke til kommentar
Hadde vært artig om noen fant igjen statistikken over hvor mange sauer som blir rapportert drept hvert av rovdyr år, og hvor mange det er sannsynlig at rovdyrene i verste fall har drept.  Bøndene snyter betydelig mer enn ulven dreper. Husker jeg så en dokumentar hvor enkelte bønder faktisk hadde verktøy til å lage falske ulvebitt på sauene så det var lettere å lure forsikringsselskapet.

 

Nei til å drepe ulven, det vil være galt å utrydde en rase slik bare fordi bøndene er redde for sauene sine (og gjerne ikke gidder å passe på dem allikevel; redd for økonomisk tap, ikke redd for sauene egentlig).

8568881[/snapback]

 

Finnes noen tall omkring rovdyr og reinsdyr her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1592172.ece Jerv og ørn er nok større trusler enn ulv. Reineiere krever erstatning for 45.000 reinsdyr tatt av rovdyr men kunne bare dokumentere 415?!

 

Tror ikke tallene er så veldig ulike for sauer. Motstanden mot ulv og andre rovdyr i Norge kan ikke engang forsvares med økonomi med tanke på hvor mye penger "ofrene" (Dvs. dyre-eierene, ikke dyrene!) mottar i erstatning. At folk frykter rovdyr kan jeg til en viss grad forstå, men greia er at selv miljøvennlige busser og feilkonstruerte boksåpnere dreper flere mennesker enn det både ulv og alle andre rovdyr i Norge gjør til sammen, uten at folk skyter på busser eller kaster boksåpnere av den grunn?

 

En annen årsak til at noen absolutt føler for å ta livet av rovdyr kan jo være det faktum at de mangler noe i trusa som de innbiller seg et gevær over skulderen kan kompensere for, eller en steinklubbe i skinnbuksa for den saks skyld...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Nå er vell det egentlig ikke noe poeng med ulv i norge. Som art er den allerede utkonkurert av mennesket. Eneste grunnen til at det fortsatt finnes ulv i norge er at vi mennesker har dårlig samvittighet.

8602785[/snapback]

I såfall kan vi drepe hvert eneste dyr i Norge, alle er uansett utkonkurrert av mennesker.

Lenke til kommentar

Nei det kan man ikke. Mange dyr har en viss nytteverdi. Eneste nytteverdien til ulv er at den holder bestanden nede av diverse andre dyr. Dette klarer vi fint selv. Og antallet ulv i norge er igrunn ikke så veldig stort. Er vell bare på grensen til sverige de finnes. Resten av norge klarer seg fint uten ulv. Hvorfor skulle ikke de områdene med ulv klare seg uten også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...