Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker, hva gjør jeg?


md_86

Anbefalte innlegg

Hei people, jeg trenger hjelp!

 

Jeg har hatt et vedvarende problem med huden min...strekkmerker.

Jeg har opp gjennom hele livet mitt alltid vært den tynne gutten, til jeg begynte å legge litt på meg i en periode rundt 16 års alderen. Dette medførte i at jeg begynte å få litt strekkmerker ved skuldrene. Jeg vet ikke om det kan ha kommet av at jeg la på meg, eller at det er fordi jeg begynte å løfte vekter rundt den alderen...? :hmm:

 

Uansett, så har det fortsatt litt gjennom årene. Det er ikke KRISE, men man kan se at jeg har strekkmerker. Og det er så trist, med tanke på at jeg til en stadighet hører komplimenter om kroppen min... :blush::( Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor akkurat dette må skje med meg, og min kropp. Det er jo også arvelig har jeg hørt, men alikevel...

 

Derfor lurer jeg på om noen har noen gode råd/tips til hvordan jeg kan få redusert merkene, nå som badesesongen nærmer seg med stormskritt?

 

Hørte noen rykter om at det hjelper å smøre fet (bodybutter-krem) på de utsatte stedene, for da vil det altså forhindre at det skjer igjen. Men nå er jo allerede skaden skjedd... :ermm:

Derfor gikk jeg til innkjøp av en slik krem, men føler ikke at det gir noen effekt, ettersom merkene allerede er der fra før. Har solt meg litt i det siste, og da blir jo huden brunere, men merkene blir jo fortsatt ikke like mørke som resten av huden. Så kanskje det ikke vil lønne seg å sole kroppen så mye, ettersom det kanskje medfører i at merkene blir fremhevet mer? Jeg er så usikker og trist, og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre... :cry::no:

 

På forhånd, tusen hjertlig takk folkens... :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da vel ikke noe å ta sånn på vei for... Er bare en bagatell. Ikke tenk på det :)

 

Tenk heller på strekkmerkene som fartsstriper ;)

Hvis det er ordentlige strekkmerker du har kan du ikke gjøre noe med det, de vil minke med tiden, men det tar lang tid så du må nok bare leve med det.

Lenke til kommentar

Strekkmerker er ikke pent. Har også noen på innsiden av armen, nesten opp til armhulen, pga skummelt hurtig økende størrelse på bicepsen en stund for et år siden(nei, ikke noe kjemikalier i bruk). Det er langt ifra pent, men det skal vist gå ann å forhindre ved å spise vitaminer som er godt for huden.

Lenke til kommentar
Strekkmerker er ikke pent. Har også noen på innsiden av armen, nesten opp til armhulen, pga skummelt hurtig økende størrelse på bicepsen en stund for et år siden(nei, ikke noe kjemikalier i bruk). Det er langt ifra pent, men det skal vist gå ann å forhindre ved å spise vitaminer som er godt for huden.

8558077[/snapback]

 

Hva slags vitaminer?

Lenke til kommentar
Strekkmerker er ikke pent. Har også noen på innsiden av armen, nesten opp til armhulen, pga skummelt hurtig økende størrelse på bicepsen en stund for et år siden(nei, ikke noe kjemikalier i bruk). Det er langt ifra pent, men det skal vist gå ann å forhindre ved å spise vitaminer som er godt for huden.

8558077[/snapback]

 

Hva slags vitaminer?

8558095[/snapback]

Jeg husker ikke. Så noe om det på treningssenteret jeg bruker. Kan se om plakaten fortsatt henger der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest

Jeg har strekkmerker pga jeg gikk så fort opp i vekt med trening, legen så på dem og sa at det går som regel ikke bort , fikk iallefall ingen tips :hmm:

Lenke til kommentar

ta noen vitamin E, som holder huden sunn og smidig. Du kan enten ta tilskudd av vitamin E eller smøre vitamin E-olje direkte på huden. Sink og silica hjelper også mot strekkmerker. Gode kilder for disse mineralene er rødt kjøtt, fisk, helkorn og nøtter. :)

Lenke til kommentar

Strekkmerker kan du ikke fjerne...de er der for å bli, for huden er jo "skadet". Veldig mange som opplever dette, speielt jenter i puberteten med tanke på pupper og hofter...

Som sagt, du kan nok ikke fjerne de må du bare vite...Og krem får de ikke bort.

Noen gravide kvinner bruker å smøre babyolje på magen etter dusjen for å hindre at huden skal bli skadet av svangerskapet, babyoljen gir huden mye fuktighet å gjør den smidig. Men siden du sikkert ikke har noen planer om å legge på deg en masse så er det nesten ikke noe poeng i å smøre deg med masse greier...

det forebygger merkene, tar de ikke bort :ermm:

Ville ikke vært så veldig trist om jeg var deg, mange som opplever dette!

 

har selv 2 strekkmerker på den ene puppen min :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...