Gå til innhold

Test av Logitech MX700


Anbefalte innlegg

Jeg er hardcore gamer og er svært fornøyd med MX700. Må si meg uenig med gamer sitt review av musen. Men et review er jo tross alt bare èn persons oppfatning av musen. Det som tross alt er viktig er hva JEG synes om den.

 

Jeg kom rett fra en Intellimouse 3.0 til en MX700 og må si meg meget fornøyd med MX700. Synes den har enda bedre respons/følsomhet enn IE 3.0

 

Alle reviews på nettet (bortsett fra Gamer.no sitt) har rost MX700 opp i skyene. Tilogmed Kyle som driver

[H]ard|OCP påstår at MX700 er en ypperlig gamer mus. Nok om den saken. Nå skal jeg kose meg litt med trådløs UT 2003 action ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man bør vel også passe seg for å benytte idiotiske assosieringer ala det testeren her har gjort, men nok om det, en manns oppfatning av denne musa bør ikke ødelegge for det faktum at dette dog er den beste trådløse musa på markedet.

Kanskje er dette den beste trådløse, men det er allikevel ingen god mus for en skikkelig gamer. Det er det vi finner ut i våre tester, om musene er bra for en gamer. Hvis dere bruker MX700 til skolearbeid kan jeg godt forstå hvorfor dere liker den så godt. Da fungerer den sikkert utmerket.

 

 

Skjønner at musa blir for treg i CS, men det finnes andre spill. Eller er CS typen det eneste saligjørende for dere på gamer.no?

 

Men, alt er jo relativt da. For meg fungerer denne musen perfekt med kjapp og god respons i de spill jeg spiller mest.

 

Operation Flashpoint - Resistance

Neverwinter Nights

Age Of Mythology

 

Se da på på Gamer.no sine kriterier (uten at TST ville ut med de), vi legger da til grunn (i mangel av respons) Gamer.no sine kriterier for en god mus. DEN MÅ FUNKE I CS!

 

 

Takk skal du... :roll:

 

 

 

 

Des, OUT!

Lenke til kommentar

Nå har Toms Hardware testet alle musene i Logitech sin MX serie. De har blant annet dette å si om MX700

 

"You won't detect any lag in relation to a wired model. We got our fragger pro to play and he corroborated: "This mouse deserves the label 'Approved by hardcore gamers.'"

 

"To conclude, here is a mouse that performs just as well as the previous model and, for the first time, the lack of cord does not make it suffer from lag"

 

http://www.tomshardware.com/newsletter/vol...3/1/mxmice.html

Lenke til kommentar
Nå har Toms Hardare testet alle musene i Logitech sin MX serie. De har blant annet dette å si om MX700

 

"You won't detect any lag in relation to a wired model. We got our fragger pro to play and he corroborated: "This mouse deserves the label 'Approved by hardcore gamers.'"  

 

"To conclude, here is a mouse that performs just as well as the previous model and, for the first time, the lack of cord does not make it suffer from lag"

http://www.tomshardware.com/newsletter/vol3/1/mxmice.html

 

Men kommer testeren her på gamer.no til å innse at han _KANSKJE_

kan ha tatt litt feil i sin vurdering av musen?? Neppe.... :roll:

Lenke til kommentar

enig! pokker heller da mann. her sitter vi tre gamere.. med mx700 på jobb.. tre forskjellige spillere.. med tre deler av samme spillinteresse.. des, som da er OFP-guru, og rocker gata med mx700.. jeg og mjolnir har rocka mang en servere med mx700, og for å si det sånn.. vi sitter ikke og camper i hjørnet med en awp, her er det fast-paced action. mjolnir liker også e&b. her er også denne musen genial, mens jeg nyter også mange andre spill som sof2, ut2003 osv. jeg mistenker at testerens mus må ha vært en feil.. alle jeg har hørt fra har kun en ting å si om denne musen.. GENIAL! er flere jeg vet om som har blitt bedre til å spille etter at de skiftet fra ie v3.0..

 

 

men nå er det på tide at gamer.no kommer ned fra sin høye hest og sier som sant er.. de bæsja på leggen!

Lenke til kommentar

TST:

Kanskje er dette den beste trådløse, men det er allikevel ingen god mus for en skikkelig gamer. Det er det vi finner ut i våre tester, om musene er bra for en gamer. Hvis dere bruker MX700 til skolearbeid kan jeg godt forstå hvorfor dere liker den så godt. Da fungerer den sikkert utmerket.

Beklager å måtte si det, men her framstår du passe trangsynt og arrogant. Det er etterhvert blitt litt av et mantra: "trådløst passer ikke for skikkelige gamere". Og i tilfellet med MX700 litt av et svada-eksempel. Og hva er nå egentlig en skikkelig gamer? Er du skikkelig gamer dersom FPS er det eneste du finner noenlunde saliggjørende?

 

Jeg syns du kan slutte å spekulere slik du gjør nå, bare for å prøve å sette Gamer.no i et dårlig lys. Erik har testet mange muser for oss, og ved meget godt hva han snakker om. Han er en genuint interessert gamer, og tester muser for å fortelle dere hvilken som er best for spill. Denne var åpenbart ikke bra nok for de kriteriene vi setter.

Interessant. En review som stort sett inneholder synsing (og utmerket godt setter gamer.no i et nokså dårlig lys i seg selv), som det så synses om... hvilken overraskelse. Tror ikke dette er noen god måte å forsvare artikkelen på.

Lenke til kommentar

Min lille musetesterspire. Topp at du tar på deg et oppdrag som dette, men jeg føler at jeg virkelig må sette STORE spørsmålstegn ved ditt arbeid. La oss nå ta en liten tur gjennom denne artikkelstien. Sett deg godt til rette og finn frem niste. Dette blir en lang tur.

 

"En må også huske at musen benytter batterier, og disse flytter på tyngdepunktet. Dette gjør at musen ikke blir like kontrollerbar som MX500 fordi du hele tiden må dra rundt på to batterier." Frem til hit kan jeg til nød å neppe være enig i det du skriver. Det virker rett og slett som om du hadde problemer med at musen veltet når du brukte den. Som det er blitt nevnt tidligere tilfører batteriene en vekt på omtrent 50g. Noe som du etter mer enn 10minutters bruk ikke vil kunne legge merke til. Du nevner også denne "folketesten" der man skal balansere musen i luften. Dette er da virkelig ikke en gyromus. Bare fordi to mus har forskjellige tyngdepunkt betyr ikke det nødvendigvis at den ene er dårligere enn den andre. Dersom du hadde fulgt med i fysikken på skolen ville du også innsett at den vektøkningen til batteriene blir uvesentlig i den store sammenhengen når musen ligger på bordplaten. Der den hører hjemme. Jeg sier ikke at det er galt av deg å nevne batteriene, men når du nevner bare halve sannheten, må man kanskje reagere litt. Dersom du i tillegg hadde nevnt den økte vekten på grunn av trådløs overføring (senderen veier tross alt litt den og), samt resten av elektronikken som kreves for den oppladbare biten, begynner vi å nærme oss. Men jeg spør da, hvordan vil disse lusne grammene kunne måle seg opp mot en mus med kabel. En mus med kabel vil ALDRI, selv denne strikkhoppende musen som du har, kunne bevege seg HELT fritt. Den vil ALLTID "trekke" mot et punkt. Om du ikke merker dette skyldes dette tilvenning... akkurat som den ekstra vekten på en trådløs mus. Som sagt, dette er en mus. Ikke er fly.

 

"Siden jeg tester mange forskjellige mus bytter jeg ofte gnagere flere ganger om dagen. Microsoft sine IntelliPoint-drivere pleier å spise det meste jeg forer den med, men MX700 spyttet den ut spontant." At du i det hele tatt tør nevne dette i en artikkel er utenfor min forståelse. Det finnes utallige grunner for at det er slik. Du sier at det fungerte på din MX500 mus og burde fungere på MX700 også... for hva er da virkelig forskjellig på disse? Det er blitt sagt at mitt utsagn på "hvorfor fungerer ikke mitt ATI kort med NVIDIA drivere?" er usakelig og useriøst. Men er det virkelig det? Den grunnen jeg fikk var at "hva trengs for å få en mus til å fungere?" Jo.. i teorien ikke mer enn x og y endring i pixler. Så siden både MX700 og MX500 i teorien kun trenger å overføre x og y endring i pixler burde disse kunne fugnere om hverandre. Dersom det nå hadde vært så enkelt så spør jeg.. "hva skal til for å få et pixel på skjerm?" Jo det er nettopp ett x og y koordinat pluss en fargeverdi. Hvorfor skal ikke da ATI kort kunne fungere med NVIDIA drivere? En oppmerksom sjel påpekte at det er en helt annen teknologi i de forskjellige skjermkortene. AKKURAT som i de to forskjellige musene. Bare fordi de er like på utsiden, betyr ikke det at de er like på innsiden. Tomshardware sin artikkel om MX700 forklarer dette veldig enkelt:

 

"The really new feature of the MX 700 is its new cordless transmission technology, called Fast RF. This is still radio frequency, but the number of mouse-receiver exchanges per second has gone up a lot as it is now 125 instead of the average 50 on an ordinary cordless mouse. And as Logitech says, this is also the top limit of exchanges possible with USB. So, in theory, the lack of a cord is no longer a source of lag in fast movements. To make their cordless system even more efficient, Logitech have ensured that the data prepared for the PC is as short as possible between capture by the sensor and sending. This means there will never be a bottleneck of data, so no data will be lost."

 

I henhold til en annen review jeg kom over, skrev han at han brukte max 2 minutter på å installere driveren, og dette er en engangoperasjon, uansett hvor ofte du bytter pelsballer.

 

"Selv om MX700 er den beste trådløse musen jeg noensinne har testet kan du fortsatt merke at du styrer en mus fremfor selve markøren på skjermen." Mange sier "man blir en del av musen" og slikt. Men uansett hvordan man vrir og vender på det dytter du uansett på en fysisk liten enhet. Hvorfor synes du da at det ikke var som å styre markøren? Jeg vil tippe at du ikke prøvde den lenge nok. Hvordan kan jeg påstå det? Jo, du sier du bruker opptil flere gnagere per dag. Men hvordan kan jeg vite at du ikke bruker de mange ganger om igjen? Siden du ikke tar deg bryet med å innstallere driveren og håper alt skal fungere med Microsoft sin "funker på alt driver" er dette en logiske konklusjonen å trekke. Siden du tydeligvis er på jakt etter en periferieenhet som styrer pekeren direkte på skjermen foreslår jeg at du tester et tegnebrett i dette fabelaktige musetestespillet Counter-Strike, eller kanskje en touchscreen. Mer direkte styring av pekeren skal du lete lenge etter.

 

"Viktig å merke seg er det også at MX700 krever oppladning etter bruk. For de som ikke sitter på datamaskinen i lang tid av gangen er dette sikkert akseptabelt, men kan du virkelig forestille deg å måtte avbryte en kamp fordi batteriet i musen din er flatt?" Skal vi se.. mens jeg har skrevet denne artikkelen var jeg på toalettet å lettet trykket en gang. Jeg benyttet 55 sekunder på denne operasjonen. Disse 55 sekundene ville være nok til å lade opp denne lille gnageren til flere runder i CS. Fullt oppladet holder også musen i minimum 2 dager under kontinuerlig bruk. Dersom du lader musen når du spiser, går på toalettet, eller mens du venter på at neste runde i CS skal starte fordi du ble fragglet, vil du ha futt i musen langt lenger enn den en lege ville anbefale. Dette er jo ikke et unikt problem med MX700 ?? ALLE trådløse mus lider jo av dette forferdelige problemet. Men i motsetning til ALLE andre trådløse mus har Logitech funnet en annen løsning i tillegg til den klassiske "bytte batterier", selv om du fremdeles kan gjøre dette. Musen krever da heller ikke opplading etter bruk, men som alle andre oppladbare enheter krever den opplading før den går tom. Dersom ladetid er problemet, forslår jeg at du som hardcore gamer, som er villig til å gå det lille skrittet ekstra for å få en fordel, kjøper deg to stykk MX700 slik at du til enhver tid kan ha en mus på lading mens du i vill ekstase skyter uvitende mennesker i CS mens de bytter batterier på musen sin.

 

La oss nå ta en titt på dine kommentarer i forumet...

 

"MX700 er på ingen måte en toppmodell for oss gamere med tanke på at den er trådløs. Det er også derfor lite trolig at vi kommer til å teste den. Det er mulig vi kommer til å teste MX500." Hentet fra MX300 forumet. Her har vi kanskje noe av grunnen til at MX700 fikk så dårlig resultat. Du gir tydelig uttrykk for at du går inn i testen med en klar negativ holdning både til MX700 og trådløse mus generelt. Dersom du også tror at du er unik fordi du karakteriserer deg selv som gamer og derfor stiller høye krav til din mus, føler jeg at det er på tide å lande på jorden igjen. En ufattelig egoistisk og selvsentrert tankegang. Riktignok er dette en test for gamer.no, men å sette seg på den høye hest på den måten er nærmest motbydelig. Det finnes mange andre områder som også krever nøyaktighet og presisjon i musen.

 

"I Gamer.no tester vi produkter ut i fra hvordan de er for gamere. Det blir uinteressant hvor god musen er i forhold til andre trådløse mus. Vi vil fortelle dere hva som er de beste musene der ute, uavhengig om de er trådløse eller trådbaserte. Hvis en trådløs mus henger langt bak trådbaserte mus vil den naturligvis score mye dårligere." Du sier faktisk at det er uinteressant for en gamer hvor god musen er i forhold til andre trådløse mus. Dette kan du virkelig ikke mene. Selvfølgelig er det interessant for en gamer å vite hvordan den er i forhold til andre trådløse mus. Hvordan kan du påstå noe annet? Jeg er personlig en gamer (samt mye annet), og kjenner også mange andre gamere som alle synes det er veldig interessant. At du selv derimot ikke finner det interessant er et helt annet poeng, noe vi skal komme tilbake til om litt. (skal prøve å ikke gjøre dette til et personlig korstog mot deg, men må innrømme at du gjør det vanskelig for meg). Du har dessuten ikke gitt noen teknisk begrunnelse hvorfor den er dårligere enn en trådbasert mus. Selv om dette er en test av MUS og ikke trådløse mus, er det uprofesjonelt og ikke teste den mot andre direkte trådløse konkurenter.

 

Dette skal være en test av MX700 for gamere. En test som er skrevet på en måte at norsklærere ville vridd seg i grava. Du har ingen kriterier som musen skal testes opp mot. Heller ingen tilsvarende mus å sammenligne med. Er Ferrari en bedre eller dårligere bil enn Bently? Begge to frakter deg fra A til B, men er ellers å betrakte som to vidt forskellige biler. Akkurat som mus. Å si at den ene er bedre enn den andre er strengt personlig. Og personlige subjektive innspill har også sin plass i en slik test, men det blir galt når disse totalt dominerer over objektive opplysninger. Du kan godt få lov til å vifte med at jeg ikke vet hva jeg snakker om, at jeg ikke har utdannelse til dette... men vet jeg virkelig ikke det, har jeg virkelig ikke det? At jeg i det hele tatt har tatt meg bryet til å skrive dette lille kladderiet burde egentlig si nok....

Lenke til kommentar
Bare fordi to mus har forskjellige tyngdepunkt betyr ikke det nødvendigvis at den ene er dårligere enn den andre.

 

Har du både en MX500 og en MX700? Har du testet dette jeg foreslår? Har du testet begge musene direkte opp mot hverandre? Når du har gjort det kan du komme tilbake og forsøke å argumentere for at MX700 føles like balansert ut som MX500. Frem til da bør du kanskje holde meningene dine for deg selv, siden du surrer fælt nå.

 

Den vil ALLTID "trekke" mot et punkt. Om du ikke merker dette skyldes dette tilvenning... akkurat som den ekstra vekten på en trådløs mus. Som sagt, dette er en mus. Ikke er fly.

 

Forsøker du å si at en slakk ledning har like mye å si for musens respons som to metallklumper løst plassert i musen? Har du i det hele tatt noensinne brukt en mus med batterier?

 

At du i det hele tatt tør nevne dette i en artikkel er utenfor min forståelse.

 

Sammen med mye annet later det til.

 

Hvis du i det hele tatt hadde fulgt med på diverse forum og gamingsites slik som esreality.com ville du kjapt oppdaget at veldig mange foretrekker å bruke Microsoft sine IntelliPoint-drivere på Logitech sine mus. Siden MX700 utmerker seg ved å ikke fungere sammen med Microsoft sine drivere fant jeg dette som viktig å nevne. Dette er skrevet om i et eget avsnitt, og tatt med som en anekdote. Jeg sier ikke på et eneste punkt at dette trekker musens karakter i negativ retning. Derimot ytrer jeg min undring over det.

 

I henhold til en annen review jeg kom over, skrev han at han brukte max 2 minutter på å installere driveren, og dette er en engangoperasjon, uansett hvor ofte du bytter pelsballer.

 

Har du forsøkt å ha både IntelliPoint og Mouseware installert for så å bytte mus flere ganger om dagen? Da blir det fort krøll skal jeg si deg. Er det noen som hevder at det er vanskelig/tidkrevende å installere driveren? Nei, det er det ikke. Du later derimot ikke til å være klar over at mange faktisk ikke ønsker å bruke Mouseware-driverne, uansett.

 

Mange sier "man blir en del av musen" og slikt. Men uansett hvordan man vrir og vender på det dytter du uansett på en fysisk liten enhet. Hvorfor synes du da at det ikke var som å styre markøren? Jeg vil tippe at du ikke prøvde den lenge nok. Hvordan kan jeg påstå det? Jo, du sier du bruker opptil flere gnagere per dag. Men hvordan kan jeg vite at du ikke bruker de mange ganger om igjen?

 

Når du føler at det er en forsinkelse mellom hvordan du flytter på musen og markørens bevegelse føles det for meg som om jeg flytter på selve musen fremfør markøren. Kanskje dette ble litt vanskelig å forstå for deg? I så fall kan vi prøve igjen: Flytter du på musen uten at du føler noen forsinkelse føles det som om det er markøren hånden din flytter. Er det derimot en forsinkelse føles det som om det musen du flytter og at markøren bare følger etter.

 

Siden du ikke tar deg bryet med å innstallere driveren og håper alt skal fungere med Microsoft sin "funker på alt driver" er dette en logiske konklusjonen å trekke.

 

Ikke anta så mye, hold deg til ting du vet noe om. Du vet ingenting om hvor lenge jeg har testet musen, det er realiteten. Det du uttaler deg på grunnlag av er feilslåtte antagelser. Selvfølgelig er også orginale drivere benyttet under testingen, men siden jeg må plugge mus ut og inn for å sammenligne med flest mulig konkurrenter kan det bli problematisk å ha mange forskjellige drivere installert samtidig. Siden IntelliPoint-driverne går for å være de best og er så og si altetende er disse de best å ha installert til vanlig. Det du baserer deg på er bare tåkeprat og gjetninger.

 

som er villig til å gå det lille skrittet ekstra for å få en fordel, kjøper deg to stykk MX700 slik at du til enhver tid kan ha en mus på lading mens du i vill ekstase skyter uvitende mennesker i CS mens de bytter batterier på musen sin.

 

Hvis du er en så ivrig gamer er det vel bedre å kjøpe en MX500 som er identisk, utenom det faktum at du slipper å kjøpe to eksemplarer som i ditt eksempel?

 

Her har vi kanskje noe av grunnen til at MX700 fikk så dårlig resultat. Du gir tydelig uttrykk for at du går inn i testen med en klar negativ holdning både til MX700 og trådløse mus generelt.

 

Selv om den antagelsen en går inn i forsøket med er riktig betyr det ikke at resultatet blir feil. Hadde du fulgt med i fysikken - som du liker å nevne - ville du visst dette.

 

Dersom du også tror at du er unik fordi du karakteriserer deg selv som gamer og derfor stiller høye krav til din mus, føler jeg at det er på tide å lande på jorden igjen. En ufattelig egoistisk og selvsentrert tankegang. Riktignok er dette en test for gamer.no, men å sette seg på den høye hest på den måten er nærmest motbydelig. Det finnes mange andre områder som også krever nøyaktighet og presisjon i musen.

 

Gamer.no tester mus ene og alene etter hvor god den er for gamere. Er du interessert i andre bruksområder kan du lese tester på mer hardware-baserte nettsteder.

 

Du sier faktisk at det er uinteressant for en gamer hvor god musen er i forhold til andre trådløse mus. Dette kan du virkelig ikke mene. Selvfølgelig er det interessant for en gamer å vite hvordan den er i forhold til andre trådløse mus.

 

Det er verdt at jeg skriver at MX700 er den best trådløse musen jeg har testet, men utenom dette er sammenligninger med andre trådløse mus uinteressant. Foreslår du at en trådløs mus skal få en god karakter fordi den slår sine trådløse konkurretner, selv om den er langt dårligere enn andre aktuelle mus for gamere? Du ser vel selv at dette blir absurd på en gamingsite?

 

Du kan godt få lov til å vifte med at jeg ikke vet hva jeg snakker om, at jeg ikke har utdannelse til dette... men vet jeg virkelig ikke det, har jeg virkelig ikke det? At jeg i det hele tatt har tatt meg bryet til å skrive dette lille kladderiet burde egentlig si nok....

 

At en klarer å rable ned mange ord basert på feilaktige antagelser må ikke forveksles med kompetanse.

Lenke til kommentar
hva slags kriterier er dere egentlig på jakt etter? er det eneste dere virkelig bryr dere om er om musa har tråd eller ikke? virker sånn for meg..

 

Det er mange elementer som spller inn. De viktigste er respons/nøyaktighet, ergonomi, musføttene og den tekniske kvaliteten på musen (knappmotstand, scrollehjul osv).

Lenke til kommentar

Forsøker du å si at en slakk ledning har like mye å si for musens respons som to metallklumper løst plassert i musen? Har du i det hele tatt noensinne brukt en mus med batterier?

Hvis de to batteriene dine var løse inni musen, så forklarer jo det i

grunnen ganske mye, for da er det en feil på den musen du testet...

 

På min mus i allefall sitter de to batteriene ganske fast i en holder inni

musen, og JA, det blir faktisk en VESENTLIG forskjell på en ledning som

stikker ut av musen, også når den er slakk...

 

Og forsinkelse? Hvilken forsinkelse? Måles vel knapt i millisekunder, og

det er ingen i stand til å merke...

Lenke til kommentar

Macint0sh:

Har du både en MX500 og en MX700? Har du testet dette jeg foreslår? Har du testet begge musene direkte opp mot hverandre? Når du har gjort det kan du komme tilbake og forsøke å argumentere for at MX700 føles like balansert ut som MX500. Frem til da bør du kanskje holde meningene dine for deg selv, siden du surrer fælt nå.

Du bruker selv ordet "føles". Hva er dette da annet enn en personlig oppfatning, synsing, noe som du selv raskt vil tilpasse deg til?

Forsøker du å si at en slakk ledning har like mye å si for musens respons som to metallklumper løst plassert i musen? Har du i det hele tatt noensinne brukt en mus med batterier?

Og hva forsøker du egentlig å si her? Bruken av ordet "løst" er i tillegg (uansett hvilken mening du tillegger ordet) hårreisende gal.

Siden MX700 utmerker seg ved å ikke fungere sammen med Microsoft sine drivere fant jeg dette som viktig å nevne.

Kuriøst. Særlig siden det later til at de fleste som velger å gå for noe annet enn Logitech-drivere finner at Microsoft's drivere fungerer utmerket med MX700.

Har du forsøkt å ha både IntelliPoint og Mouseware installert for så å bytte mus flere ganger om dagen?

Underlig arbeidsform du har...

Flytter du på musen uten at du føler noen forsinkelse føles det som om det er markøren hånden din flytter. Er det derimot en forsinkelse føles det som om det musen du flytter og at markøren bare følger etter.

Nok en gang: lek med ord, personlige oppfatninger og ingen objektivitet. Du må gjerne forklare denne mange ganger til, tror ikke det blir så veldig mye lettere å følge deg uansett.

Selv om den antagelsen en går inn i forsøket med er riktig betyr det ikke at resultatet blir feil.

Hva da dersom antagelsen var riktig men nå kanskje er gal?

Gamer.no tester mus ene og alene etter hvor god den er for gamere.

Hvilke gamere?

At en klarer å rable ned mange ord basert på feilaktige antagelser må ikke forveksles med kompetanse.

Så enig, så enig. Er det andre enn meg som ser at de samme ordene også kan brukes mot deg?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...