Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!


Drillo

Anbefalte innlegg

Jeg vil faktisk motbevise trådstarters påstand. Se bare her.

 

Jeg er 14 år gammel, forresten.

 

Nå kan det hende at jeg kun er en av få unntak, dog.

 

Du er IKKE ett av få unntak.

Jeg er TOLV år, og alle vennene mine på min alder skriver nydelig.

Trådstarteren kan gå å legge seg!

 

Kanskje du er ett av få unntak også da?. Selv om alle dine venner skriver nydelig, betyr ikke det at alle andre barn som er tolv år skriver like nydelig. Det er bare å se på skolen, det florerer med skrivefeil, til og med lærere skriver feil. Dine observasjoner er ikke representativ for hele Norge :)

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...
Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

 

Hva mener dere om dagens ungdom?

:thumbup:

Lenke til kommentar
Det dårlige språket gjelder ikke bare ungdommen, men også de elendige avisene som ikke lengre blir rettet av fagfolk. Jeg har også opplevd at jeg må rette på min egen norsklærer og har funnet fler feil enn de som er rettet på stiler jeg har fått igjen.

 

 

*Lengre skrives som lenger

 

*Fler skrives som flere

 

 

Edit: 14 år og skriver komma og punktfeil veldig ofte, men ikke bare det. Hender også at det florerer med og/å feil. :)

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Synes der er forferdelig feil å bedømme uten nevneverdige "beviser" på påstandene. Vet en del som har skrevet veldig mye SMS språk som deretter har fått bevist lese og skrivevansker.

 

Det skrives mye på PC i dag og program som Word kommer jo som bekjent med rettekontroll. Dette fører kanskje til en liten "latskap" når stilen skal skrives fordi du trenger ikke lese for mye gjennom det du har skrevet, det er F7 så får du de fleste feil med deg.

 

Men slik er utviklingen og det er ikke mye man kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er bare å se på skolen, det florerer med skrivefeil, til og med lærere skriver feil. Dine observasjoner er ikke represantiv for hele Norge :)

 

Men forhåpentligvis greier lærerne iallfall å skrive representativ riktig.

Og her skal det vel være representativE i flertall? "Dine observasjoner er ikke representative."

:hmm:

Lenke til kommentar
*Lengre skrives som lenger

*Fler skrives som flere

 

Lengre og lenger er to forskjellige ord som ikke betyr det samme. Zarac mente lenger og skulle følgelig ha skrevet det istedenfor lengre.

 

Flere og fler er valgfritt.

Her må man sannelig holde tungen rett i munnen når man svarer. Jeg må si meg enig i at dagens ungdom skriver dårlig,men dette skyldes ikke bare våre nye uvaner fra msn,nettforum eller sms. Det skyldes også dårlige lærere som tidligere nevnt ikke har noe godt språk selv. Dette er da utdannede lærere som skal undervise i hvordan språket skal være og rette på feil de selv ikke forstår.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei! jeg er en gutt/mann på 16 år. Jeg har nettopp lest igjennom litt av postene her, men hoppet over ganske mange. Jeg la merke til at mange - ikke bare trådstarter, klaget over ungdommens ordbruk. Jeg må ærlig innrømme at jeg bruker disse slang-ordene og, men jeg bruker dem ikke for mye. Hva er så farlig ved at man bruker disse slang ordene da? Det er jo ikke slik at man skriver det i tekster på skolen og sånt, det er jo bare blant venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...