Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta i gang på feil gir, skadelig for bilen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke bra for drivverket.

8546292[/snapback]

Fordi at?

8546542[/snapback]

Slenger meg med på denne, hva skulle være problemet for drivverket med å starte i 3. gir? (selvfølgelig forutenom ekstra slitasje på clutchen som allerede er nevnt)

Lenke til kommentar

Edit: Å justere km-stand er ikkje ulovleg, men i mange tilfeller blir det brukt for eiga vinning, dvs forsikringssvindel eller å skru opp prisen på ein bil. Av den grunn vil me ikkje ha diskusjonar og tips om korleis dette blir gjort på forumet, håpar på forståelse for dette.

 

Saken har for øvrig svært lite med tråden å gjere, nokre innlegg er sletta. Ein tråd har blitt stengt for diskusjon rundt dette før, ikkje la historien gjenta seg. :)

 

Reaksjonar på moderering tas på PM eller ved å rapportere.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
På vinteren starter jeg ofte rett i 3. gir. Hvis det er glatt altså. Da sparer jeg to girskift, og sparer masse slitasje på klutsjen. Jeg syns det er morsomt å spinne litt, men jeg er litt barnslig av meg.

 

*Tekst fjerna av moderator*

8552286[/snapback]

Må du ikke slure mer?

Lenke til kommentar

OT:Eneste det sliter på er Clutchen ja! :)

 

På vinteren starter jeg ofte rett i 3. gir. Hvis det er glatt altså. Da sparer jeg to girskift, og sparer masse slitasje på klutsjen. Jeg syns det er morsomt å spinne litt, men jeg er litt barnslig av meg.

 

*Tekst fjerna av moderator*

8552286[/snapback]

 

 

Hvis du slipper clutchen fort da så rønner det jo mer på resten av drivverket også!

Ikke så mye som på asfalt såklaaart! :p Men, litt mer enn nødvendig :cool:

Endret av Holten
Lenke til kommentar
På vinteren starter jeg ofte rett i 3. gir. Hvis det er glatt altså. Da sparer jeg to girskift, og sparer masse slitasje på klutsjen. Jeg syns det er morsomt å spinne litt, men jeg er litt barnslig av meg.

 

*Tekst fjerna av moderator*

8552286[/snapback]

 

å starte bilen i 3gir sliter mer på clutchen enn å starte den i første og gire deg oppover.. men på vinteren er det ganske greit å starte den i første så opp i 3, så opp i 5.. da slipper du å bruke clutchen for mye og gire mindre.

Lenke til kommentar
om jeg tar den helt ut på 1. å går rett i 5. så hender det av og til at jeg må dobbel kluche. Helt irellevant men hvorfor sjer dette??

8583348[/snapback]

Hvorfor må du dobbelkløtsje? Vet ikke hva du legger i det, men dobbelkløtsjing er en spesiell teknikk man ofte bruker på gamle biler som Vw boble og slikt.

Lenke til kommentar
om jeg tar den helt ut på 1. å går rett i 5. så hender det av og til at jeg må dobbel kluche. Helt irellevant men hvorfor sjer dette??

8583348[/snapback]

Synkroniseringsringene klarer ikke å synkronisere drevene i girkassen raskt nok når du har fullt turtall i 1.gir og girer til 5.gir (som har helt annen utveksling)

Lenke til kommentar

det står i mange biler med manuell at man skal følge skiftene fra 1-2-3-4-5 for ellers kan det bli ekstar slitasje på girkassa (stod det i volvo v70 jeg hadde) en annen grunn for ikke å starte i 3 er vell at motoren drar tungt og høy itveksling gir økt belastning på selve drivverket. det er sikkert en grunn til at de har utstyrt bilene med lavere gir først. Men for å legge det til, mange automat kasser starter vanlig i 2, de bruker 1 som et lavgir. Men å starte i 3 med manuell avhenger jo litt av motoren også, har du en 1 liters motor med 50hk, kan du nok få vanskeligheter.

Lenke til kommentar

Det blir absolutt mer slitasje på clutchen ved å ta løs i 3. Hvor mye kommer jo litt an på forholdene (oppover/nedoverbakke). Det med "drivverket" er som følger: For å minske slitasjen på clutchen bruker man jo gjerne så lavt turtall som mulig. Ved å ta løs i 3. så må du bruke mer gass for å få nok moment til hjulene. På lavt turtall (under 900) så blir ofte oljetrykket lavt, og hvis pådraget da er høyt, så kan oljefilmen svikte med metall-mot-metall kontakt som følge. Dette sliter mye på lagrene i motoren, men det er jo vanskelig å vite hvor nær man er til å få slik kontakt. Resten av greiene; girkasse, drivakslinger, etc. har ingen problemer med dette.

Prøv følgende, med varm motor: Sett bilen i 4., med brekket på. Balanser gass og clutch slik at du oppnår maksimalt gasspådrag med motoren på tomgangsturtall. Slipp så opp (uten at motoren ruser) og lytt til motoren. Dersom den rister og går tungt noen sekunder før den får normal tomgang igjen, så er min påstand at veiv/rådelagrene har vært i kontakt med veiva. Ikke bra med for mye av denslags (og jeg påtar meg selvfølgelig intet ansvar om motoren din ikke skulle tåle denne testen)..

Lenke til kommentar

Når jeg starter på 3. gir om vinteren, så slurer jeg minimalt på klutsjen. Motoren min er meget sterk, så jeg bruker ca 0,1 sekunder på å slippe ut klutsjen. Ellers bruker jeg kanskje 0,5 sekunder. Altså mye mindre slitasje på klutsjen.

 

Ulempen er at det blir litt hjulspinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...