Gå til innhold

Hører du på Gammel Musikk?


torboe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hører på noe musikk som er gammel for meg. 85 og utover, men kan godt høre på AC/DC, Iron Maiden. Osv. Har bestemt meg for å ikke å "stivne", altså å fortsette å utforske og ikke bli stuck i en periode eller sjanger.

 

Hvis du er litt eldre enn meg, og synes dagens musikk er noe dritt. Så ikke definer "dagens musikk" utifra hva du ser på tv. Da skal jeg være enig i at det meste der er dritt. Prøv heller å utforske litt innen sjangerene du liker som er laget de siste årene. Last.fm er genialt for å finne musikk du ikke har hørt om. Har oppdaget noen nye band der.

 

Ble litt off topic, men men.

Lenke til kommentar

Når det kommer til rock så kan jeg høre på alt fra 60 til 2007 :)

I den sjangeren er musikken fortsatt veldig bra den dag i dag, men storhetstiden var selvsagt på 70-80 tallet :)

 

Jeg hører nesten bare på "gammel" rock, men det betyr ikke at ny rock er dårlig. Du har f.eks Foo Fighters, Radiohead, Audioslave, The Killers, RHCP som alle er gode rockeband ;)

 

Men desverre har hitlistene i det siste blitt fylt opp av dårlige pop sanger og rap-sanger om fyll og puling.. :nei:

Lenke til kommentar

Såklart hører jeg på gammel musikk. Det tidligste er vel tidlig Dylan, Beatles post-rubber soul, John Coltrane.

 

Dagens musikk er det ingenting i veien med, fjoråret var enormt, og dette året har startet helt sinnsykt med knallskiver av band som Machine Head, Arctic Monkeys, The Shins, Bloc Party, Arcade Fire, Porcupine Tree, Modest Mouse, DHG.

Lenke til kommentar

Altså. Det å bruke begrepet "gammel musikk" om musikk fra det siste halve århundret er kanskje litt feil? Eller er det bare i min verden? :ph34r:

 

 

I hvert fall. Selv er jeg veldig glad i musikk (pop og rock for det meste) fra 50-90-tallet. Queen, Beatles, Jethro Tull, Foreigner, Pink Floyd, Led Zeppelin, David Bowie, med mer ;)

 

Men det er en del ny musikk jeg synes er bra også! The Shins, Modest Mouse og lignende faller godt i smak ;)

Lenke til kommentar

For de som vil ha anbefaling av clutch.

Sangene "mercury", "the mob goes wild", spesielt "cypress grove" og "ghost" er mine absolutte favoritter.

Alle disse er fra albumet "blast tyrant".

Tror du får hørt de fleste av disse på youtube.

Kan kanskje kreve litt tilvenning, jeg syntes de hørtes litt merkelige ut i starten :)

Lenke til kommentar

"gammel" musikk.... morsomste førstepost jeg har lest på lenge. Ja, jeg hører mye på "gammel" musikk etter ditt begrep, altså rock fra 50-60 og 70 tallet.

 

Skal jeg fortelle noe morsomt: Jeg hører på det du faktisk kan definere som "gammel" musikk: nemlig klassisk.

Lenke til kommentar

Jeg hører på musikk fra '75 og utover. Det er da Iron Maiden ble stifta. Grunnen til at jeg hører på det er at noen av Maidens beste plater er fra slutten av 70 til 80-tallet. Jeg syns det blir laget mye bra musikk i dag også, f.eks. all Black Metallen. Der er det mye bra. Kan også nevne den gode Death- og Industrial Metallen som blir laget i dag. Den musikken jeg synes er mangelvare i dagens samfunn er Heavy Metal. Noen flere band burde bli innspirert av Maiden og lage musikk i den sjangeren.

Lenke til kommentar
Skal jeg fortelle noe morsomt: Jeg hører på det du faktisk kan definere som "gammel" musikk: nemlig klassisk.

8558092[/snapback]

Nå er du upresis. "Klassisk musikk" er ikke nødvendigvis gammel musikk. Dersom du tenker på klassisk musikk på den snevre måten, altså "musikk komponert på tidlig 1700-tall fram til tidlig 1800-tall" så er det greit dersom du spesifiserer det, men det å bare uten videre sette likhetstegn mellom klassisk og gammelt er ikke riktig. Det blir fortsatt produsert klassisk musikk i dag, og man kan gå tusen år tilbake i tid og fortsatt finne klassisk musikk.

 

Se f.eks. Kurt Weill og Maurice Ravel for eksempler på komponister som levde utenfor den typiske "klassiske gullalderen" (som du nok refererer til som gammel musikk), eller Benjamin Britten, som skrev sitt mest populære verk samtidig med at Beatles gjorde seg klare i startblokkene. Eller Arvo Pärt. Til og med Stravinskij holdt vel på og knotet fortsatt da Beatles ga ut Revolver.

 

Morsomt? :)

Lenke til kommentar
Skal jeg fortelle noe morsomt: Jeg hører på det du faktisk kan definere som "gammel" musikk: nemlig klassisk.

8558092[/snapback]

Nå er du upresis. "Klassisk musikk" er ikke nødvendigvis gammel musikk. Dersom du tenker på klassisk musikk på den snevre måten, altså "musikk komponert på tidlig 1700-tall fram til tidlig 1800-tall" så er det greit dersom du spesifiserer det, men det å bare uten videre sette likhetstegn mellom klassisk og gammelt er ikke riktig. Det blir fortsatt produsert klassisk musikk i dag, og man kan gå tusen år tilbake i tid og fortsatt finne klassisk musikk.

8563022[/snapback]

Beklager.... jeg reffererte selvfølgelig til klassisk musikk produsert fra 1600-1930-tallet... Det meste fra Vivaldi, Bach, Puccini til Mozart, Beethoven, Chopin og Rachmaninoff

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...