Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av mandler


Iril

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å fjerne mandlene mine, siden jeg har så mye vondt i halsen.

Jeg skal til øre, nese og hals spesialist på onsdag får å snakke om det..

 

Så jeg lurte på om det er noen som har fått dette gjort.. Hva måtte du gjøre osv

Var det vondt? Er det vondt etterpå osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenker på å fjerne mandlene mine, siden jeg har så mye vondt i halsen.

Jeg skal til øre, nese og hals spesialist på onsdag får å snakke om det..

 

Så jeg lurte på om det er noen som har fått dette gjort.. Hva måtte du gjøre osv

Var det vondt? Er det vondt etterpå osv?

8537722[/snapback]

 

Det jer jaffal ikkje noge vondt. Du får bedøving å is når du vokner opp. Det er litt ubehageligt og kjennes litt sårt i halsen etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg tok dem for 10 år siden da jeg var 8 år. Da fikk jeg narkose og hele pakka, men da skar de også bort mandlene med kniv. Nå bruker de vel laser til å skjere, så da slipper man vel en del slit i form av blødninger og åpne sår. Blir nok ikke store sårflaten, og når den i tillegg er brent skulle det hjelpe på.

 

Det værste er nok smerter i forbinnelse med spising i etterkant. Jeg vil alikevel anbefale operasjon kontra stadig betente mandler :)

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig ikke det høres så gale ut.. Har lest en del på nettet og. Og det er jo så klart et inngrep, og da får det konsekvenser dagene etter. Men hvis det fikser halsen min så går jeg gjerne igjennom det :)

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Jeg tenker på å fjerne mandlene mine, siden jeg har så mye vondt i halsen.

Jeg skal til øre, nese og hals spesialist på onsdag får å snakke om det..

 

Så jeg lurte på om det er noen som har fått dette gjort.. Hva måtte du gjøre osv

Var det vondt? Er det vondt etterpå osv?

8537722[/snapback]

 

Det jer jaffal ikkje noge vondt. Du får bedøving å is når du vokner opp. Det er litt ubehageligt og kjennes litt sårt i halsen etterpå.

8537777[/snapback]

 

 

Det gjør ikke vondt?

 

Kan sverge på at det er vondt de første dagene.. Spytta blod 2-3 dager etterpå jeg, Pinex Forte og Voltaren 3 ganger daglig i lang tid..

 

Men så har det seg at jeg hadde så store mandler at de måtte sy i halsen min også, pluss at 2 dager etterpå fikk jeg infeksjon i i såret etter operasjonen..

Lenke til kommentar

eg tok mandlene når eg gjekk i 4.klasse, husker ikkje det som noe problem. låg 3 dager på sjukehus. det eineste som var ubehagelig var vel den eine blod prøven, nål stikkingen, og spyinga når eg vokna etter opperasjonen. men det var ikkje serlig gale. for meg var dette ein jævla vellyket prosjekt. pga mandlene var eg sjuk mange ganger i året, etter det har eg vert frisk nesten heile tida ;)

 

EDIT: du får litt sår hals dagene etterpå, men det er ikkje noe spessielt :p

Endret av xersess
Lenke til kommentar

Tok selv mandlene for noen år sia og det var jævlig for å si det rett ut! Våkna opp og begynte å spy etter narkosen(vanlig bivirkning) som ikke var godt mtp at de hadde skåret bort en del i halsen min. Klarte nesten ikke å spise noe den første uka. Andre uka fikk jeg i meg mer og mer mat og gikk på skolen igjen etter 14 dager. Paralgin forte og voltaren opp i 2eren 3 ganger om dagen :(

 

Jeg har ikke like mye vondt i halsen som jeg hadde, men tror delvis det er fordi jeg har vokst det av meg. Vet ikke om jeg ville gjort det igjen med de erfaringene jeg har nå. Trolig...

 

edit: Virker som det varierer veldig fra person til person hvor ille det er. En jeg kjenner måtte ligge tre dager på sykehus fordi det blødde så fælt. Så tror de bruker kniv, i hvert fall på de med større mandler/voksne...

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
2 veninner og 3 bekjente som har tatt mandlene. Var dritskummelt å høre hu ene av dem, var lissom som å gå rund å snakke med en ukjent person  :cry: blir jo selvfølgelig vant til men..

8551238[/snapback]

OK, merket ikke noe til det selv, ble bare litt "rar" i halsen en tid etter, men det gikk seg til etterhvert

Lenke til kommentar
2 veninner og 3 bekjente som har tatt mandlene. Var dritskummelt å høre hu ene av dem, var lissom som å gå rund å snakke med en ukjent person  :cry: blir jo selvfølgelig vant til men..

8551238[/snapback]

Vi overdriver ikke litt nå, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...