Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av mandler


Iril

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok mandlene mine for ca en og en halv måned siden og det er slettes ikke et "enkelt" inngrep man bare gjør. De første dagene er smertene moderate fordi man er fortsatt nyoperert og går på sterke smertestillende. De 4-6 påfølgende dagene er vanligvis vondere.

Jeg hadde det helt forjævlig i den perioden. Klarte ikke spise, ble derfor veldig slapp, stemmen min var helt forandret, når sårskorpene datt av så begynte det å blø baki der. Til tross for at det er vanlig har jeg aldri vært med på noe verre. Jeg stod over vasken og spydde blod omtrent. Og det er ingenting man kan gjøre med det. Etter det hadde sluttet å blø, la det seg koagulert blod ved drøvelen og jeg spydde på nytt og blødningene startet igjen. Dette skjedde 2 ganger.

Jeg klarte ikke å spise ordentlig før etter ca 10 dager etter operasjonen. Gikk over tre døgn på bare vann og var nære å måtte på sykehuset for å få næring.

Man får masse smertestillende men det er helt forferdelig uansett. Dette er absolutt ikke for å skremme deg men du bør vite hva du går til. Men nå er jeg utrolig glad for at jeg har gjennomført det. I perioden det var verst var det ikke verdt det men når jeg ser tilbake nå er det det.

Lykke til hvis du skal fjerne de :)

 

Edit: På meg fikk jeg full narkose og de brukte en slags saks med strøm på for å klippe de bort og brenne blodårene samtidig. Operasjonen tok bare rundt 10 minutter.

Endret av mren
Lenke til kommentar

Jeg synes det gikk helt fint jeg.

Må innrømme det var litt vondt etterpå, men jeg fikk se så mye Pink Panther å spise så mye is jeg ville. Har fått høre i alle år etterpå at det var så utrolig morsomt når jeg ut av fra operasjonen med noen tårer nedover kinnet fast bestemt på å få mandlene tilbake.. :p

Nei, altså det var ikke noe forferdelig, det var bare et engangstilfelle og det gikk over. Men du får nok bedøvelse, personlig full bedøvelse. Sov under hele operasjonen. Det siste jeg husker var at jeg fikk kjøre heis med hele senga.. Utrolig store heiser :D Jeg kan altså ikke få si det nok, ingenting å grue seg til. Bare litt etterpå. Men det går over!

Lenke til kommentar
Gjest Guest

Jeg skjærte de bort for lenge siden...Jeg angrer ikke et sekund, jeg hadde enorme mandler.

 

Men det var en meget ubehagelig uke. Det jeg husker best fra den uken var at jeg prøvde og unngå og svelge, bare gikk til vasken og spytta. Spise eller drikke noe var et hat. Men med laser og greier som de har nå er det jo mye bedre har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått dom, må gå hyppiere til legen når jeg blir dårlig i halsen, sånn at de får registrert det. Og hvis jeg har mer enn 5 ganger på et år så må de vekk..

Har fått en del tips på hva jeg skal gjøre osv sånn at jeg kanskje slipper å ha vondt :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er redd jeg kanskje må fjærne de. Har hatt oppunder 10 halsbetennelser siden nyttår. Det var ikke det jeg hadde planlagt da jeg skaffet meg jobb. Jeg måtte si opp forige måned fordi ingen tok meg seriøst. Kjemikalier som klor og damp med pH 14 er ikke noe å kødde meg.

 

Hadde dette vært USA, da hadde jeg levd fett ut studietiden på pengene jeg hadde fått i et søksmål.

Lenke til kommentar
2 veninner og 3 bekjente som har tatt mandlene. Var dritskummelt å høre hu ene av dem, var lissom som å gå rund å snakke med en ukjent person  :cry: blir jo selvfølgelig vant til men..

8551238[/snapback]

 

Blir stemmen anderledes? Gjelder det sangstemme og eller? :ermm:

For jeg har hatt endel opphovnede mandler i det siste.. og jeg lurer på når vet man om de bør fjernes?

Lenke til kommentar

Jeg fjernet mandlene på tirsdag. Første dagen er ganske ille, du føler deg ikke helt bra når du vokner. Men senere på kvelden klarer du å suge på isbiter og ispinner. Saftis er kjekt å ha. Men med smertestillende som Paralgin Forte og Voltaren kan du holde deg ganske smertefri. De ga meg først bare en resept på Voltaren, men det er ikke nok! Be alltid om å få Paralgin også, så kan du alternere mellom de to sortene og holde deg ganske smertefri.

 

Når er det forresten den berømmelige sårskorpen skal løsne? Og vil alle blø da?

Lenke til kommentar
2 veninner og 3 bekjente som har tatt mandlene. Var dritskummelt å høre hu ene av dem, var lissom som å gå rund å snakke med en ukjent person  :cry: blir jo selvfølgelig vant til men..

8551238[/snapback]

 

Blir stemmen anderledes? Gjelder det sangstemme og eller? :ermm:

For jeg har hatt endel opphovnede mandler i det siste.. og jeg lurer på når vet man om de bør fjernes?

8763032[/snapback]

 

Regner med det. Men kan ikke bekrefte, ingen av de er noe særlig sangere :p

Lenke til kommentar
Blir stemmen anderledes? Gjelder det sangstemme og eller?  :ermm:

For jeg har hatt endel opphovnede mandler i det siste.. og jeg lurer på når vet man om de bør fjernes?

8763032[/snapback]

Altså, det er jo bare i et par uker at stemmen er anneledes da. Går tilbake til vanlig.

For å få de fjernet så må du ha hatt minst tre halsbetennelser i hvert av de siste to årene (fikk jeg høre av legen min). Eller ved spesielle tilfeller. Bare litt opphovnede mandler tviler jeg på at blir regnet som grunn til å fjerne de. Det er et inngrep som alle andre inngrep og har risikoer.

Lenke til kommentar

jeg var vell rundt 3 år da jeg tok mandlene. husker selvfølgeli ingenting av det. hadde vært mye syk i tiden før det. folka på sykehuse hadde visst klart å måle vekta mi ganske mye feil så di gav meg for mye narkose. såv i 24timer, var uvisst om jeg kom til å våkne hadde legene sagt tili mamma. :nei:

Lenke til kommentar
For å få de fjernet så må du ha hatt minst tre halsbetennelser i hvert av de siste to årene (fikk jeg høre av legen min). Eller ved spesielle tilfeller. Bare litt opphovnede mandler tviler jeg på at blir regnet som grunn til å fjerne de. Det er et inngrep som alle andre inngrep og har risikoer.

8827717[/snapback]

Nå må det nevnes at man kan ha halsbetennelse uten at det er noe galt med mandlene.

Lenke til kommentar
For å få de fjernet så må du ha hatt minst tre halsbetennelser i hvert av de siste to årene (fikk jeg høre av legen min). Eller ved spesielle tilfeller. Bare litt opphovnede mandler tviler jeg på at blir regnet som grunn til å fjerne de. Det er et inngrep som alle andre inngrep og har risikoer.

8827717[/snapback]

Nå må det nevnes at man kan ha halsbetennelse uten at det er noe galt med mandlene.

8831791[/snapback]

Jojo, men mente sånn halsbetennelse jeg var plaget med med hovne mandler.

Lenke til kommentar

jeg fjerna dem da jeg var ca 8 år.

det jeg husker fra operasjonen var at jeg fikk kjøre sykehusseng ned heisen og inn på et stort rom med massse grønne verktøy. husket at jeg spurde pappa om de fiksa biler her. :D anyway det eneste jeg synest var fælt var å våkne opp med slim og gørr i halsen. da jeg hadde komt til hektene igjen stappet de is i meg til jeg kasta opp.

(ikke deilig)

kom egentlig ganske greit ifra det. har faktisk fjerna både polypper og mandler. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...