Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av mandler


Iril

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å fjerne mandlene mine, siden jeg har så mye vondt i halsen.

Jeg skal til øre, nese og hals spesialist på onsdag får å snakke om det..

 

Så jeg lurte på om det er noen som har fått dette gjort.. Hva måtte du gjøre osv

Var det vondt? Er det vondt etterpå osv?

8537722[/snapback]

 

 

Jeg skal fjerne mine nå på torsdag.. Hører mange her snakker om at det ikke var så ille når de var barn.. Dette stemmer bra, inngrepet blir "værre" når man er voksen. Barn slipper ofte blødninger i ettertid av operasjonen, mens dette forekommer ofte hos voksne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg fått dom, må gå hyppiere til legen når jeg blir dårlig i halsen, sånn at de får registrert det. Og hvis jeg har mer enn 5 ganger på et år så må de vekk..

Har fått en del tips på hva jeg skal gjøre osv sånn at jeg kanskje slipper å ha vondt :)

8577322[/snapback]

 

Akkurat det samme sa de til meg.. hadde 6 tilfeller av halsbetennelse på under 1 år.. da ga jeg opp å prøve å dra til offentlige leger og kontaktet heller en privat klinikk på Gjøvik.. De på sykehuset på lhmr skrev ut nye medisiner hver eneste gang, uten at noe virket... Amatører..

Lenke til kommentar
Gjest Daquiry

Jeg er 29 år og fjernet mandlene mine for 6 dager siden. Jeg har ikke vært spesielt plaget med halsen, men jeg hadde store ekle arr på dem hvor det la seg mye puss. Jeg fjernet dem på en privat klinikk i trondheim og siden jeg ikke bor der måtte jeg overnatte der pga blødningsfaren.

 

Jeg har hatt det helt grusomt de siste dagene, har gått på en kombinasjon av voltaren, ibux og pinex forte. Det har vært helt greit, men har ikke vært smertefri i det hele tatt, men det blir litt bedre. Jeg har nesten ikke spist siden jeg kom hjem, og akkruat nå angrer jeg på det jeg gjorde, men når dette er ferdig, regner jeg med at jeg blir glad for det.

 

Nå går jeg bare å venter på at smertene skal forsvinne, slik at jeg kan spise normalt igjen. Jeg er tynn fra før av og trenger liksom ikke denne "slankekuren"....

 

Jeg er faktisk overrasket over hvor vondt dette har vært.....så jeg tror det stemmer at jo eldre du er, jo vondere gjør det...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_carina_*

Jeg fjernet mandlene for 2 år siden, alikevel har jeg nå min 5 halsbetennelse i år...og nå er vi i april.

Er det noen som vet om dette kan være farlig? eller hva detkan komme av?har også hatt like mye halsetennelser etter fjerningen av mandlene som før jeg fjernet dem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg tenker på å fjerne mandlene mine, siden jeg har så mye vondt i halsen.

Jeg skal til øre, nese og hals spesialist på onsdag får å snakke om det..

 

Så jeg lurte på om det er noen som har fått dette gjort.. Hva måtte du gjøre osv

Var det vondt? Er det vondt etterpå osv?

 

Heisann, Fjernet mandlene for 3 uker siden. Det første legene skjekket var om di var store, mine var store og jeg var plaget med pustestopp og snorking når jeg sov, dette gjorde at jeg var dårlig opplagt om dagene.

 

Opperasjonen tok et par timer, så våkner man opp senere på dagen. Etter opperasjonen må du være veldig forsiktig med hva du spiser, allt må være mykt, ingen skorper osv... Første gangen man spiser etter opperasjonen går ok, det er fordi halsen er så kraftig bedøvet. Jeg vil annbefale deg å drikke bolivia og spise yoghurt ol ;)

 

Når du får komme hjem dagen etter bør du holde deg inne nå som luften er skarp.

 

Du blir å føle mye ubehag når du skal spise, jeg klarte ikke å spise ordentlig på 2uker, dette varrier.

 

Etter jeg var opperert fikk jeg lungebetennelse fordi det var kommet noe veske i lungene mine etter opperasjonen. Men går bra nå :)

 

Husk at medisinene du får kan gi deg diarê mens du opprettholder deg på sykehuset.

 

Det sies at desto gammlere du er når du fjerner madlene desto lengre tid tar det å få kirurgiske instikkene til å gro.

 

Desto fortere du klarer å få i deg mat på sykehuset desto raskere kommer du deg hjem

 

Lykke til :)

Endret av Joo0ki
Lenke til kommentar

jeg kan vel ta det kort hvordan det var for meg. Jeg var nervøs i begynnelsen for smerten, men jeg syntes ikke det var vondt, bare jævla ubehagelig. Drøvelen min hovna mye opp så var et py å svelge. Kjentes ut som jeg svelgte drøvelen.

 

Etter opperasjonen sleit jeg med å pisse pga jeg var dopa ned, men det kom etter en halvtime på skåla.

Fekk diare, dreit sikkert 7 ganger og sovna på dassen. Tror det var stikkpillene (piller som går opp i rumpa) som gjorde det. Og spydde blod 2 ganger, som sagt, ikke vondt bare jævla ekkelt.

De gangene det gjorde mest vondt var hver morning i ca 5 dager etter jeg fjerna dem. Ellers tok jeg smertestillendes å kjente ingenting.

 

Spiste en joghurt på sykehuset før jeg drog hjem. Sutta på isbiter, det var godt og jeg fikk veske i meg.

 

Etter første uka klarte jeg å spise normal mat, før det spiste jeg suppe og myk mat.

 

Så alt i alt var det ikke så gale for meg å fjerne mandlene mine. Har opplevd værre. Jeg er 18 og fjerna de i april.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

eg tok mandlene når eg gjekk i 4.klasse, husker ikkje det som noe problem. låg 3 dager på sjukehus. det eineste som var ubehagelig var vel den eine blod prøven, nål stikkingen, og spyinga når eg vokna etter opperasjonen. men det var ikkje serlig gale. for meg var dette ein jævla vellyket prosjekt. pga mandlene var eg sjuk mange ganger i året, etter det har eg vert frisk nesten heile tida wink.gif

 

EDIT: du får litt sår hals dagene etterpå, men det er ikkje noe spessielt tongue.gif

da eg gjekk*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...