Gå til innhold

Vil offentliggjøre navnet på voldtektsdømte


Anbefalte innlegg

Vil offentliggjøre navnet på voldtektsdømte

 

Vil offentliggjøre navnet på voldtektsdømte

 

Organisasjonen Menn mot vold (MMV) ønsker å offentliggjøre navnet til alle som dømmes for voldtekt.

 

Avtroppende leder i MMV, Markus Sorge, lanserer forslaget i siste utgave av ukemagasinet Ny Tid.

 

Sorge mener at domstolen, som en del av straffen, bør offentliggjøre navnet på alle voldtektsovergripere i en avgrenset periode på domstolens nettsider.

 

Han innrømmer imidlertid at forslaget har preg av gapestokk.

 

- Jeg kjenner et visst ubehag ved å foreslå dette, men vi er nødt til å foreta oss noe. Ifølge vår undersøkelse blir kun 5 prosent av alle voldtekter anmeldt, og kun en brøkdel ender i domfellelse. I dag ligger det praktisk talt ingen rettslig risiko i å voldta. Å synliggjøre overgriperne vil virke preventivt, sier Sorge til Ny Tid.

 

Advokat Mona Høiness, som har jobbet mye med voldtektssaker, tror det vil komme en oppblomstring av slike offentliggjøringer på Internett framover. (©NTB)

 

Forkastelig forslag :thumbdown: , blir drapsmenns navn offentliggjort? Det later heller ikke til at Markus Sorge har tenkt gjennom at det finnes uskyldig dømte, jeg trodde gapestokken hørte hjemme i middelalderen, men dette er det tydeligvis delte meninger om :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil offentliggjøre navnet på voldtektsdømte

- Jeg kjenner et visst ubehag ved å foreslå dette, men vi er nødt til å foreta oss noe. Ifølge vår undersøkelse blir kun 5 prosent av alle voldtekter anmeldt, og kun en brøkdel ender i domfellelse. I dag ligger det praktisk talt ingen rettslig risiko i å voldta. Å synliggjøre overgriperne vil virke preventivt, sier Sorge til Ny Tid.

Må si jeg er litt usikker på hvordan det kan virke preventivt, når det uansett er minimal sjanse for å bli tatt og dømt. :hmm:

Lenke til kommentar

Så lenge man kan bli feildømt så er det utelukket.

 

I Norge kan vi trygt regne med at 1 av 10 blir feildømt i alle saker.

Beviset er saker der anken fra en straff ender med frifinnelse, og saker der hvor noen andre tilstår eller hvor den dømte blir frifunnet under eller etter endt soning.

I tillegg så har vi saker der sannheten aldri ble funnet, hvor noen har blitt dømt -- og saker der hvor sannheten aldri ble funnet, hvor ingen ble dømt -- og saker der hvor ingen kriminelle forhold ble oppdaget

 

I voldtektssaker, hvor det ofte er ord mot ord, så bør det være utelukket å navngi den som er funnet skyldig.

 

Først og fremst fordi voldtekt er noe av det mest nedlatende en person kan bli anklaget for.

Jeg tror de fleste rangerer drapsmenn over voldtektsmenn.

Veronica Orderud er jo på nyhetene og i "se og hør" og fleiper.

 

Det er ikke noe slikt som å bli dømt til XX måneders fengsel og være "navngitt i 3 år etter endt soning".

Det vil alltid være "navngitt for alltid", da organisasjoner vil liste opp navnet i en liste de offentliggjør hvert Y år.

Lenke til kommentar

Snart kommer kravet om at adressen, personnummer, alder, jobbsted, yrke, bil nummer, tittel, inntekt, slektninger, arbeidshistorie og utdanning blir offentliggjort om voldtektsforbrytere..

Stopp overvaakingssamfunnet.

La oss heller overvaake vaare politikere.. vet aldri hvor de gaar eller hvem de treffer..

Lenke til kommentar

Når det gjelder voldtektsforbrytelser så er det jo liten sjanse for feildømming, ettersom alle voldtekstoffere blir DNA-sjekket, samt alle mistenkte. Matcher ikke DNAet, er de uskyldige.

 

Jeg hadde ikke hatt noe imot med offentliggjøring av voldtektsmenn. Gjør de noe dumt, får de søren meg ta konskvensene av det også. Jeg har en venninne som står meg utrolig nær, pluss en kusine som har blitt voldtatt, og det er utrolig hvor psykisk nedbrytende det er flere år senere for dem..!

 

Ingen nåde for voldtekstmenn (eller kvinner for den saks skyld.)

Lenke til kommentar
Når det gjelder voldtektsforbrytelser så er det jo liten sjanse for feildømming, ettersom alle voldtekstoffere blir DNA-sjekket, samt alle mistenkte. Matcher ikke DNAet, er de uskyldige.

 

Jeg hadde ikke hatt noe imot med offentliggjøring av voldtektsmenn. Gjør de noe dumt, får de søren meg ta konskvensene av det også. Jeg har en venninne som står meg utrolig nær, pluss en kusine som har blitt voldtatt, og det er utrolig hvor psykisk nedbrytende det er flere år senere for dem..!

 

Ingen nåde for voldtekstmenn (eller kvinner for den saks skyld.)

8565211[/snapback]

Er nok slettes ikke alle voldtektsmenn som legger fra seg dna....

Hørt om kondomer ?

Dessuten finnes det nok mange tvilstilfeller der det er veldig stor tvil om det er voldtekt eller frivillig.

Lenke til kommentar
Rekker en voldtekstmann ute på gata å dra på seg kondom før han voldtar? Nå skjer de fleste voldtekter i hjemmet ja, men jeg tro at det ofte ikke er feildømming når det gjelder voldtektsforbrytere. Man dømmer jo ingen uten tilstrekkelige bevis.

8566119[/snapback]

Ofte er det påstand mot påstand..

Lenke til kommentar
Offentliggjøring av navn på voldetektsforbrytere skader også deres nærmeste. Ikke så kjekt for barna at faren sitt navn står på den listen, og plutselig vet hele skolen at faren har voldtatt noen.

8566888[/snapback]

Veldig godt poeng. I tillegg er det også mange mennesker i landet som har samme navn. Skal man sverte navnet, og gjøre så folk som tilfeldigvis har samme navn som en voldtektsdømt skal måtte svare for noe de ikke har gjort?

 

Og er det ikke et prinsipp om at når en person har sonet sin straff at han da har gjort opp for seg? Den såkalte "voldtektsbølgen" er utvilsomt et problem, men offentlig gapestokk er da virkelig ikke veien å gå.

 

Lite gjennomtenkt forslag.

Lenke til kommentar

For min del er det greit hvis personen voldtar, soner, voldtar soner osv... et visst antall ganger. da har vedkommende selv vist at han ikke kan skjerpe seg, da kan han henges ut.

Men hvis vedkommende bare har voldtatt en gang, får en straff, soner den og har lært av det, ser jeg ingen grunn til at vedkommende skal henges ut.

Så lenge det viser seg at vedkommende som voldtar, ikke greier å skjerpe seg, så kan han henges ut så mye som folk bare orker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...